Packa lätt - rätt eller brist på vett?

Mitt exempel tog jag till stor del för att få priset gott ner under konventionella alternativ, samt med lätt tillgång i butiker i Sverige så man kan klämma och känna lite.
Det finns gott om främst enväggstält i 250-300$ klassen med vikt på 500-1000 g, till och med sådana under 200$ om man söker runt lite på främst amerikanska hemsidor, tittar man på brittiska sidor finns en del lätta prylar, men är generellt lite dyrare, men så är det väl momsfritt inom EU?

Jag är övertygad om att om sådär en 10-20 år kommer man inte kunna hitta ett tvåmanstält på över 2 kg ens i butik i Sverige, möjligen undantaget tält för polarexpeditioner. Någon får dock visa vägen, så jag får knalla många fjällturer med lätt tält under kilot i olika årstider, så att andra ser att det går. :)

Tarp på högfjället är möjligt, men det är en viktbesparing som kostar mer än den smakar, det kan ta massa tid, letande och kontroll av vindriktning innan man hittar en säker plats i lä, tid som man kunde använt till att gå, sova, slappna av eller annat. Tarp +myggnät i bekväm storlek väger ju också ungefär som ett lätt tält.

Förstår inte varför du citerar mig? Det jag skrev var att hela den här tråden redan har diskuterats till leda 500 gånger på utsidan tidigare. Och du skrev tidigare i tråden att ett tält under 1 kilo kostar 4000-5000 kronor och jag gav ett alternativ. Och varför tar du upp detta med tarpen igen? Jag ville bara säga att jag aldrig sett de 'hyperaktiva' som det ofta raljeras kring.

När dagstemperaturerna pendlar emellan +5 - -5 hur mycket ökar er standard packning då för ca en vecka på fjället?
Tänker då på bättre sovsäck, liggunderlag, större ryggsäck och lite varmare klädsel

Beror lite på om det är höstens sista tur på barmark eller skidåkning på våren.
Höstvandring runt nollan blir det packat med både fleece och lätta dunjackan, fleecen väger lite drygt 200 g och dunjackan drygt 300 g.
I tillägg thermoliner till sovsäcken, ca 250 g.
Eventuellt lite grövre byxor, men troligen ta på de långa ullunderbyxorna jag bara brukar ta på i lägret på kvällen annars.
Alltså 250 + 200 eller 300 beroende på hur man räknar.
Antagligen kommer jag att använda fleecen när jag vandrar, så då blir det egentligen bara 250 g extra i säcken.

På vårvinter har jag lite högre beredskap för ordentlig kyla, tjockare sovsäck +800 g, större ryggsäck +200 g, en extra fleece gentemot ovanstående ca 400 g, tjocka ullsockar +200 g, kokapparat +400 g och om väderleksrapporten visar på snöfall och blåst, ett vintertält, +1 kg. Totalt ca 3 kg extra.

Allt annat blir samma.

Förstår inte varför du citerar mig? Det jag skrev var att hela den här tråden redan har diskuterats till leda 500 gånger på utsidan tidigare. Och du skrev tidigare i tråden att ett tält under 1 kilo kostar 4000-5000 kronor och jag gav ett alternativ. Och varför tar du upp detta med tarpen igen? Jag ville bara säga att jag aldrig sett de 'hyperaktiva' som det ofta raljeras kring.

Ursäkta, det är jag som missuppfattade dig.

Det med tarpen tog jag upp igen för att du sa att du aldrig sett någon använda det i högfjällsterräng. Jag har experimenterat med att använda det när du inte såg på. ;-)
Är övertygad om att det finns någon annan som också gjort det, fast jag inte sett dem i Svenska och Norska fjällen.
Har sett en del bilder av tarpboende i amerikanska bloggar och forum, gott ovanför trädgränsen.

Nu har jag kommit in på mitt trivselområde med lätt packning och långa vandringar, men vill gärna höra hur de som satsar på lägerkomfort lägger upp det med packning och vandring för att få maximalt ut av turen.

Jag satsar ju på lägerkomfort utan att fördenskull bära särskilt tungt (13,3 i startvikt, med tom vattenflaska, för 8 dar i fjällen senast). Det handlar ju om 9 timmars sömn varje dygn.
Jag vill kombinera fördelar med fördelar, inte väga fördelar mot nackdelar.

Men jag är förmodligen privilegierad i och med att t ex Ridgerest, som jag använt av och till i 20 år, verkligen ger tillräcklig komfort, bättre än ett punkterat Thermarest! Mitt North face-tält, 2,2 kg, var verkligen varmt, men jag övergav det därför att innertältet sätts upp först, inte så slugt i regniga trakter. Akto, 1,7 kg, är kanske inte lika varmt, men hittills tillräckligt, vilket ett antal frostnätter vittnar om. Laser är en chansning som gått hem på de båda senaste turerna. Till min sensommartur byter jag sovsäck, från +2 till -3, 200 gram tyngre, och det ska bli spännande att se hur den lösningen håller. Tvekade länge mellan den och kombinationen lättare säck+Akto och vet ännu inte om jag gjort rätt.

Jag satsar ju på lägerkomfort utan att fördenskull bära särskilt tungt (13,3 i startvikt, med tom vattenflaska, för 8 dar i fjällen senast). Det handlar ju om 9 timmars sömn varje dygn.
Jag vill kombinera fördelar med fördelar, inte väga fördelar mot nackdelar.

Men jag är förmodligen privilegierad i och med att t ex Ridgerest, som jag använt av och till i 20 år, verkligen ger tillräcklig komfort, bättre än ett punkterat Thermarest! Mitt North face-tält, 2,2 kg, var verkligen varmt, men jag övergav det därför att innertältet sätts upp först, inte så slugt i regniga trakter. Akto, 1,7 kg, är kanske inte lika varmt, men hittills tillräckligt, vilket ett antal frostnätter vittnar om. Laser är en chansning som gått hem på de båda senaste turerna. Till min sensommartur byter jag sovsäck, från +2 till -3, 200 gram tyngre, och det ska bli spännande att se hur den lösningen håller. Tvekade länge mellan den och kombinationen lättare säck+Akto och vet ännu inte om jag gjort rätt.

Tack för inspel.
God komfort går att uppnå med förvånansvärt lätt packning.
Jag ska efter hand byta ut några komponenter i packningen och då kommer packvikten undantaget sådant som ska ätas, drickas eller brännas hamna på ca 4 kg. Detta utan nämnvärd ändring på komforten.
Total packvikt för en vecka blir då ca 9,5 kg + vatten, kartor och eventuella lyxprylar, totalt max 12 kg för en vecka.

Att gå lägre i vikt än det känns för mig ganska meningslöst, vinsten på att gå ett kilo ned till känns minimal när man nått ner i ultralätt packning.
Minskad packvikt som mål är inget för mig, som medel betyder det oerhört mycket för min vandringskomfort.

Jag kan iofs hålla med om att minska totalvikten när man kommit så långt kanske inte är så intressant, men det finns ju fortfarande inget självändamål med att bära tyngre "än vad man behöver".

Och det är där pusslandet ligger för mig idag, jag försöker så att säga "få med mig mer utan att vikten ökar".

Jag är ju inte direkt nere på UL-nivåerna ännu eftersom jag inte vill lägga ut en massa pengar på att köpa nytt tält och ny rygga för flera tusen (de jag har kostade ett par hundralappar tillsammans).

Jag vill ju som sagt ha ett mål, sedan kommer jag helt säkert gå något nedåt senare också, när något går sönder eller slits ut kommer ersättningsprylarna att bli lättare, men planen är klar för en god tid framöver..
Jag är ju ingen äkta UL-packare eftersom de alltid ska söka nya sätt att lätta packningen. :)

Jag ska ju ut med ett gäng nu nästa vecka och jag får inte ner vikten.
Troligen är det maten och godsaker som ölkorv och jordnötter som väger.

Jag har med mig

11 middagspåsar, 10 Frukostpåsar, 10 små jordnötspåsar 6 st knäckebröd, 20 st varmakoppenpåsar, 3 st minestronepåsar, 10 st ölkorvar, 3 chokladkakor, 15 kaffe och 15 oboy, whiskey, 2 st gas 230 gr 1 kastrull, 1 st brännare, 1 st toarulle, sked, kåsa, 1 st 1 literflaska tom under vandringen, 1 st 0.5 l flaska för att ha fylld på vandringen, GPS, Kamera, karta, bok, mössa, vantar, buff, ulltröja, dunjacka, 1 st kalsonger långa, 1 st kallingar korta, 1 st t-shirt,
1 st långärmad underställ, 1 st tunna strumpor, 1 st tjocka sockor, sovsäck, liggunderlag, örngott, tält, kort liggunderlag, regnjacka, regnbyxor. stavar, first aid

Ryggan väger med sidofickor ca 2.5 kg sovsäcken 900 gr liggunderlag hela 960 gr
sen tältet på 2.4 kg

Vet inte riktigt vad jag ska ändra på. Totalvikten är 23 kg

Eftersom du har 11 middagspåsar med dig förutsätter jag att du tänker vara ute 11 nätter. Om du struntar i 10 små jordnötspåsar 6 st knäckebröd, 9 st varmakoppenpåsar, 3 st minestronepåsar, 10 st ölkorvar, 3 chokladkakor, 5 kaffe och 5 oboy, whiskey, 1 st gas 230 gr, GPS, bok, vantar, buff, dunjacka, örngott och kort liggunderlag - vad väger packningen då?

Ja, som flera har påpekat så brukar man ju prata om packningens vikt UTAN mat och vatten.

Sen anger du ju inga vikter på småsakerna, du kanske har ovanligt tunga saker?

Vad väger GPS, Kamera och bok?

Liggunderlaget på närmare 1 kg är ju inte direkt ultralätt. Tältet på 2,4 kg, är det avsett för en person bara? Annars delar man ju normalt tältvikten med antalet personer som ska dela på det (den som inte får bära tältet får då kanske bära köket istället eller bära mer mat)

En "kontrollfråga" är ju: Kan du sätta på dig alla kläder samtidigt?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johan5588 Grunderna i "Packa lätt" ? Lättpackning 38
tsd packa tält Lättpackning 3
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 465
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 24
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg