Mitt exempel tog jag till stor del för att få priset gott ner under konventionella alternativ, samt med lätt tillgång i butiker i Sverige så man kan klämma och känna lite.
Det finns gott om främst enväggstält i 250-300$ klassen med vikt på 500-1000 g, till och med sådana under 200$ om man söker runt lite på främst amerikanska hemsidor, tittar man på brittiska sidor finns en del lätta prylar, men är generellt lite dyrare, men så är det väl momsfritt inom EU?
Jag är övertygad om att om sådär en 10-20 år kommer man inte kunna hitta ett tvåmanstält på över 2 kg ens i butik i Sverige, möjligen undantaget tält för polarexpeditioner. Någon får dock visa vägen, så jag får knalla många fjällturer med lätt tält under kilot i olika årstider, så att andra ser att det går.
Tarp på högfjället är möjligt, men det är en viktbesparing som kostar mer än den smakar, det kan ta massa tid, letande och kontroll av vindriktning innan man hittar en säker plats i lä, tid som man kunde använt till att gå, sova, slappna av eller annat. Tarp +myggnät i bekväm storlek väger ju också ungefär som ett lätt tält.
Förstår inte varför du citerar mig? Det jag skrev var att hela den här tråden redan har diskuterats till leda 500 gånger på utsidan tidigare. Och du skrev tidigare i tråden att ett tält under 1 kilo kostar 4000-5000 kronor och jag gav ett alternativ. Och varför tar du upp detta med tarpen igen? Jag ville bara säga att jag aldrig sett de 'hyperaktiva' som det ofta raljeras kring.