Lättpackningstrenden måste ju vara en guldgruva för outdoor-branschen som kan sälja tex tält med 1000 mm tältdukar för flera tusen spänn med argumenten "Ultra light weight" iställlet för "festivaltält" som normalt kostar 299kr. Säger inte att det är samma kvalitet, men på många sätt tror jag att det är det. Sämre dukar bara för att få ner vikten. Sen kanske de håller i 2 säsonger istället för 20. Har ingen erfarenhet av att verkligen ÄR så, men jag misstänker det. Samma med lättvikts-ryggsäckar. Tror absolut att hållbarheten minskar rejält. Vissa känns som "sopsäck med axelremmar"
Men det kanske är en god idé att ha lättare saker med kortare hållbarhet, men då tycker jag priserna snarare borde vara lägre än högre.
Ganska typiskt - det får bara inte vara sant att man kan packa lätt med bibehållen komfort och funktion. Mot dina spekulationer talar erfarenheten, ty det är gott om produkter som provats av långvandrare (icke minst i Nordamerika) och deltagare i bergslopp över flera dagar.
Exempel ur min egen utrustning:
I) Mitt Laser Comp är 6 hg lättare än mitt Akto, som är c:a 5 hg lättare än mitt Tadpole.
Båda är bättre, speciellt i regn, än Tadpole, eftersom båda dukarna spänns upp samtidigt. Vidare är det en fördel att ha absiden i sidan. Det var när jag köpte mitt Akto som jag kom igång med att tälta mer på kontinenten.
Laser Comp och Akto
(post 2002) har, vad jag förstått, samma väv i ytter- och innertält. Laser har två formande stänger i ändarna, Akto har fyra, Lasern har också smäckrare och färre linor. På TGO Challenge, som ibland kan bjuda på rätt tufft väder, har Laser gått om Akto; jag har diskuterat tältet med deltagare som verkligen varit med om stränga villkor. Mitt eget har jag dock ännu bara använt 35 nätter. Aktot har hängt med 2000-2013, 341 nätter. Det har reparerats två gånger.
II) Min nuvarande ryggsäck är en Osprey Exos 58, som väger c:a 1,2 kg med regnskydd. Den har reparerats ett par gånger
men aldrig att t ex en bärande rem brustit på turen som inträffat på min Karrimor Condor 60-80 (2,2 kg) eller The North Face Prophet (1,8 kg). Den är också väldigt praktiskt utformad med fack och fickor och har följt mig på 196 vandringsdagar, sedan 2009.
I den s k outdoorbranschen, företrädd av stora företag, torde f ö fortfarande långt tyngre produkter dominera.
I övrigt är det nog mest genom uteslutningar jag fått ner packvikten (och volymen) på mina vandringar. För 10 dagars fjällvandring räknade jag i förra seklets slut med 20 kg startvikt, idag högst 15.