Packa lätt - rätt eller brist på vett?

Flera, med mig, stör sig över att tanken skall vara (en jakt av) minskad vikt på utrustning och inte ökad tid ute.

För min del handlar det om varken eller. För min del handlar det om ett "bättre" utnyttjande av tiden ute. Med lättare (grund)packning kan jag vara ute längre perioder, jag orkar gå längre, jag orkar uppleva mer eftersom jag inte är så trött på kvällarna. Och jag tycker det är roligt att vara ute, istället för att det ska vara en "utmaning" att orka med.

Men en (extrem) fokus på vad sakerna man tar med sig väger är ingen bra utveckling.

Det är tvärtom en bra utveckling, utan den utvecklingen hade vi fortfarande haft tält av impregnerad bomullsväv och regnrockar av oljat skinn.
 
För min del handlar det om varken eller. För min del handlar det om ett "bättre" utnyttjande av tiden ute. Med lättare (grund)packning kan jag vara ute längre perioder, jag orkar gå längre, jag orkar uppleva mer eftersom jag inte är så trött på kvällarna. Och jag tycker det är roligt att vara ute, istället för att det ska vara en "utmaning" att orka med.
För min egen del satsar jag på att träna och upprätthålla en vana istället, det har jag mer nytta av i en situation om det skulle skita sig. Min uppfattning blir lika din under och efter turen.


Det är tvärtom en bra utveckling, utan den utvecklingen hade vi fortfarande haft tält av impregnerad bomullsväv och regnrockar av oljat skinn.

Orättvis citering om du inte missade meningen som stod precis innan. Dessutom är jag övertygad om att vi hade sett den utvecklingen då den inte endast beror av att få ned den burna vikten. Det finns fler aspekter än egentyngd att lägga fokus på.
 
Att den burna vikten stegvis minskar är självklart en bra utveckling. Men en (extrem) fokus på vad sakerna man tar med sig väger är ingen bra utveckling.

Kort sagt: Lättpackning är en naturlig utveckling (m.a.p. sakers livslängd och ny införskaffning) men är knappast någon norm att pyssla med.

För mig handlar det mycket om 2 saker.
Maximal njutning när jag är ute på tur och att planera och tänka på det jag älskar att göra den majoritet av veckorna varje år som man (tyvärr) inte är ute på tur.

Om en stegvis minskning av vikten är bra, varför blir det då dåligt om man fokuserar och får större och snabbare steg på minskningen?
Och om lättpackning är en naturlig utveckling och att stegvis minska vikten är en bra utveckling så är det ju en utmärkt norm.

Det är ständigt återkommande från de som inte förespråkar lättpackning att ingen vill bära på onödiga eller tunga prylar, men det är helt fel om packningen blir lätt.
Lättpackare vill ju inte bära onödiga eller tunga prylar och vill att ryggsäcken ska bli lätt.
Se vad som är mest logiskt? :)

Naturligtvis är det svårt för en nybörjare att veta vad som är onödigt och det kan vara farligt med utrustning som ligger nära gränsen om man inte vet väldigt bra hur man ska använda den, men det går fortsatt att ha en basvikt på gott under 10 kg utan att ens vara nära den gränsen, vilket ger en total packvikt på runt 15 kg för en vecka.
Vill man testa på fjälltur första gången bör man nog i första hand satsa på att låna, hyra och köpa billig utrustning mer än att fokusera på vikt och se om man blir biten av vandringsbacillen.
 
Lättpackningstrenden måste ju vara en guldgruva för outdoor-branschen som kan sälja tex tält med 1000 mm tältdukar för flera tusen spänn med argumenten "Ultra light weight" iställlet för "festivaltält" som normalt kostar 299kr. Säger inte att det är samma kvalitet, men på många sätt tror jag att det är det. Sämre dukar bara för att få ner vikten. Sen kanske de håller i 2 säsonger istället för 20. Har ingen erfarenhet av att verkligen ÄR så, men jag misstänker det. Samma med lättvikts-ryggsäckar. Tror absolut att hållbarheten minskar rejält. Vissa känns som "sopsäck med axelremmar"

Men det kanske är en god idé att ha lättare saker med kortare hållbarhet, men då tycker jag priserna snarare borde vara lägre än högre.
 
Finns folk som vet istället om man har synpunkter (tror)...när det gäller UL, nämligen dom som använder utrustningen.
Så om man hyser en misstänksamhet mot lättare utrustning så är det ju bara att fråga, och det finns massor av reviews ute på nätet ang detta...och dessa brukar vara inte så förlåtande om utrustningen inte håller måttet.

Att folk blir så provocerade av att vissa väljer att köra med lättare utrustning.....är ju ingen som tvingar någon till något här ;)?
 
Om en stegvis minskning av vikten är bra, varför blir det då dåligt om man fokuserar och får större och snabbare steg på minskningen?
Och om lättpackning är en naturlig utveckling och att stegvis minska vikten är en bra utveckling så är det ju en utmärkt norm.
Vi behöver inte mer konsumtion i samhället. Själva behovet är inte heller något kritiskt eller något som någon måste ha frånsett vissa ur tidigare uppräknade, av mig, grupper.
... expedition eller om man har väldigt nördigt intresse, har någon form av handikapp eller mycket tid och pengar över.
jag tycker vissa av de ovan har ett uttryckt behov av det. De andra gör det för att det är kul, då saknas behovet.

Det är ständigt återkommande från de som inte förespråkar lättpackning att ingen vill bära på onödiga eller tunga prylar, men det är helt fel om packningen blir lätt.
Lättpackare vill ju inte bära onödiga eller tunga prylar och vill att ryggsäcken ska bli lätt.
Se vad som är mest logiskt? :)
Det är inte helt fel att ha en lätt packning, i så fall har du nog missuppfattat mig. Min syn på rätt eller fel ligger i på vad man lägger tid och fokus på.

Naturligtvis är det svårt för en nybörjare att veta vad som är onödigt och det kan vara farligt med utrustning som ligger nära gränsen om man inte vet väldigt bra hur man ska använda den, men det går fortsatt att ha en basvikt på gott under 10 kg utan att ens vara nära den gränsen, vilket ger en total packvikt på runt 15 kg för en vecka.
Vill man testa på fjälltur första gången bör man nog i första hand satsa på att låna, hyra och köpa billig utrustning mer än att fokusera på vikt och se om man blir biten av vandringsbacillen.
Visst det är inga som helst bekymmer att ha en baspackning på under 10 kilo. Skulle gissa på att jag ligger under det tom om jag skulle gå ensam och ej under vinter.
Jag försöker däremot få fram att det kan uppstå ett hinder om det blir en norm att diskutera vikt och fokus läggs på att komma under en viss magisk gräns. Något som blir fel då detta inte är det viktigaste för att bedriva friluftsliv. Det är däremot mycket viktigt för ovanstående grupper men dessa tillhör en minoritet.
Precis som att man inte behöver ha ett par solbrillor för 1200 kr, strömformlinjekonstruerad hjälm, tisha med loggor och en räsercykel för att trampa runt Vättern. (slut raljering)
 
Lättpackningstrenden måste ju vara en guldgruva för outdoor-branschen som kan sälja tex tält med 1000 mm tältdukar för flera tusen spänn med argumenten "Ultra light weight" iställlet för "festivaltält" som normalt kostar 299kr. Säger inte att det är samma kvalitet, men på många sätt tror jag att det är det. Sämre dukar bara för att få ner vikten. Sen kanske de håller i 2 säsonger istället för 20. Har ingen erfarenhet av att verkligen ÄR så, men jag misstänker det. Samma med lättvikts-ryggsäckar. Tror absolut att hållbarheten minskar rejält. Vissa känns som "sopsäck med axelremmar"

Men det kanske är en god idé att ha lättare saker med kortare hållbarhet, men då tycker jag priserna snarare borde vara lägre än högre.

Ganska typiskt - det får bara inte vara sant att man kan packa lätt med bibehållen komfort och funktion. Mot dina spekulationer talar erfarenheten, ty det är gott om produkter som provats av långvandrare (icke minst i Nordamerika) och deltagare i bergslopp över flera dagar.

Exempel ur min egen utrustning:

I) Mitt Laser Comp är 6 hg lättare än mitt Akto, som är c:a 5 hg lättare än mitt Tadpole.

Båda är bättre, speciellt i regn, än Tadpole, eftersom båda dukarna spänns upp samtidigt. Vidare är det en fördel att ha absiden i sidan. Det var när jag köpte mitt Akto som jag kom igång med att tälta mer på kontinenten.

Laser Comp och Akto
(post 2002) har, vad jag förstått, samma väv i ytter- och innertält. Laser har två formande stänger i ändarna, Akto har fyra, Lasern har också smäckrare och färre linor. På TGO Challenge, som ibland kan bjuda på rätt tufft väder, har Laser gått om Akto; jag har diskuterat tältet med deltagare som verkligen varit med om stränga villkor. Mitt eget har jag dock ännu bara använt 35 nätter. Aktot har hängt med 2000-2013, 341 nätter. Det har reparerats två gånger.

II) Min nuvarande ryggsäck är en Osprey Exos 58, som väger c:a 1,2 kg med regnskydd. Den har reparerats ett par gånger
men aldrig att t ex en bärande rem brustit på turen som inträffat på min Karrimor Condor 60-80 (2,2 kg) eller The North Face Prophet (1,8 kg). Den är också väldigt praktiskt utformad med fack och fickor och har följt mig på 196 vandringsdagar, sedan 2009.


I den s k outdoorbranschen, företrädd av stora företag, torde f ö fortfarande långt tyngre produkter dominera.


I övrigt är det nog mest genom uteslutningar jag fått ner packvikten (och volymen) på mina vandringar. För 10 dagars fjällvandring räknade jag i förra seklets slut med 20 kg startvikt, idag högst 15.
 
Lättpackningstrenden måste ju vara en guldgruva för outdoor-branschen som kan sälja tex tält med 1000 mm tältdukar för flera tusen spänn med argumenten "Ultra light weight" iställlet för "festivaltält" som normalt kostar 299kr. Säger inte att det är samma kvalitet, men på många sätt tror jag att det är det. Sämre dukar bara för att få ner vikten. Sen kanske de håller i 2 säsonger istället för 20. Har ingen erfarenhet av att verkligen ÄR så, men jag misstänker det. Samma med lättvikts-ryggsäckar. Tror absolut att hållbarheten minskar rejält. Vissa känns som "sopsäck med axelremmar"

Men det kanske är en god idé att ha lättare saker med kortare hållbarhet, men då tycker jag priserna snarare borde vara lägre än högre.

Det är garanterat stor kvalitetsskillnad på festivaltält och högkvalitativa lättviktstält. Både material, kvalitet på sömmar och arbete mm är milsvid skillnad.
Det är dock skillnad i slitstyrka på tunna och tjocka kvalitetsvävar.
Hur många säsonger det håller är ju naturligtvis beroende på vad som menas med en säsong, mitt lättviktstält köpte jag begagnat där den förra ägaren enligt egen uppgift använt tältet ca 40 nätter, jag har använt det ca 30, ännu syns inga tecken på slitage, det hade dock en liten småskada på duken vid köpet, men inget nytt efter det.
Så återstår det att se hur länge det förblir så, hållbarheten är helt säkert kortare än tyngre, men som sagt jag får se vad som kommer först, slitage eller delaminering.

Enstaka detaljer är dyrare om man köper lättvikt, främst tält och sovsäck, men totalt blir en lättviktsutrustning generellt billigare än traditionell utrustning.
Mycket blir också lättare och billigare om man tillverkar själv.
 
Vi behöver inte mer konsumtion i samhället. Själva behovet är inte heller något kritiskt eller något som någon måste ha frånsett vissa ur tidigare uppräknade, av mig, grupper.
jag tycker vissa av de ovan har ett uttryckt behov av det. De andra gör det för att det är kul, då saknas behovet.


Det är inte helt fel att ha en lätt packning, i så fall har du nog missuppfattat mig. Min syn på rätt eller fel ligger i på vad man lägger tid och fokus på.


Visst det är inga som helst bekymmer att ha en baspackning på under 10 kilo. Skulle gissa på att jag ligger under det tom om jag skulle gå ensam och ej under vinter.
Jag försöker däremot få fram att det kan uppstå ett hinder om det blir en norm att diskutera vikt och fokus läggs på att komma under en viss magisk gräns. Något som blir fel då detta inte är det viktigaste för att bedriva friluftsliv. Det är däremot mycket viktigt för ovanstående grupper men dessa tillhör en minoritet.
Precis som att man inte behöver ha ett par solbrillor för 1200 kr, strömformlinjekonstruerad hjälm, tisha med loggor och en räsercykel för att trampa runt Vättern. (slut raljering)

Att köpa för konsumerandets skull håller jag med om är fel, men i konsumtionssamhället är outdoormarknaden en minimal nischmarknad.
Att fokusera på att köpa lätt, minimalistisk utrustning i ett steg istället för i många små steg är ju dock ett sätt att minska inte öka[B/] konsumtionen.

Kommer viktfokus i vägen för att komma ut är det ju fel, annars är det inte fel, man kan döma ut alla former av hobby eller intresse med att det är fel för att alla inte är intresserade av det.

Det som är förvånande är att när det gäller cykla vättern runt är det väldigt få deltagare som tycker det är fel att vilja ha lätt och bra utrustning, medan det finns en massa friluftentusiaster som blir våldsamt provocerade om en annan friluftentusiast vill bära lätt.
 
Att fokusera på att köpa lätt, minimalistisk utrustning i ett steg istället för i många små steg är ju dock ett sätt att minska inte öka[B/] konsumtionen.
.

Nja inte konsumtionen, däremot transporterna. Av alla miljökurser jag läst på universitetet utgör dessa en mycket stor del av påverkan. Så visst med avseende på det så är det en fördel, om än liten. Problemet är att varorna produceras på andra sidan jorden.
 
Nu är vi väl utanför diskussion om lättpackning....gäller väl allt som tillverkas och är det verkligen relevant för tråden om lätt/tung packning;) ?
 
Tunga saker kostar mer för miljön att transportera! :)


Jag är ju själv inte en sån som propagerar för att andra genast ska byta ut hela sin utrustning mot lättare. Vi är ju flera här i tråden som har sagt att man kan börja med att titta på vad man kan lämna hemma och titta vad som väger minst av det man redan har. (Att ta fram vågen kan faktiskt ge stora överraskningar.)

SEN kan man ju börja titta på vilka av ens saker som är betydligt tyngre än vad som finns på marknaden och kanske börja byta ut lite efter hand.

För mig tog det ett par år att komma ner till den utrustning jag har idag, mycket beroende på att jag inte ville köpa dyra grejer på Nätet utan föredrog att köpa sånt jag hittar i de butiker jag brukar botanisera i till vardags.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johan5588 Grunderna i "Packa lätt" ? Lättpackning 38
tsd packa tält Lättpackning 3
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 465
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3

Liknande trådar