Packa lätt - rätt eller brist på vett?

HRP på 26 dagar

http://hrp-vandring-2014.blogspot.se/

Att korrekt uppskatta längden på HRP är vanskligt, eftersom man sällan går raka spåret på passövergångarna. 70-75 mil kan vara en rimlig uppskattning. Detta klarades på 26 dagar så etappernas snittlängd låg en bra bit över 2,5 mil.

Min största tur nånsin, 2005, klarade av huvudkedjan av Pyreneerna,
Villefranche-Lescun, på 31 dagar. Jag gick kanske 50 mil. När jag jämför med Ton Joostens bok är det ungefär den tiden han anger för motsvarande sträcka, så jag extrapolerar att jag skulle behövt hans 45 dagar, 1,7 ggr mer,
för att fullborda leden från kust till kust. Skillnaden? Dessa båda herrar är 30 år, jag var 60. Och de packade åtskilligt lättare än jag, med en bas på 6,6 kg och mat för 5-6 dagar. De var beredda att gå betydligt längre per dag, 10-11 timmar netto enligt egen uppgift. Själv vill jag ha längre tid på mina läger, och nio timmars nattvila.

Deras packningar kan
brutto ha vägt kanske 13 kg. Vad min vägde minns jag inte, men min bas ligger i dag nära 8 kg; den var säkert större då (tyngre tält, tyngre ryggsäck, stegjärn, t ex). Jag gissar - som mest - 15 kg.

Jag undrar hur många som tycker att dom borde tränat lite mer för att kunna bära tyngre. Eller att just vikten var oväsentlig för projektets framgång.
 
http://hrp-vandring-2014.blogspot.se/

Att korrekt uppskatta längden på HRP är vanskligt, eftersom man sällan går raka spåret på passövergångarna. 70-75 mil kan vara en rimlig uppskattning. Detta klarades på 26 dagar så etappernas snittlängd låg en bra bit över 2,5 mil.

Min största tur nånsin, 2005, klarade av huvudkedjan av Pyreneerna,
Villefranche-Lescun, på 31 dagar. Jag gick kanske 50 mil. När jag jämför med Ton Joostens bok är det ungefär den tiden han anger för motsvarande sträcka, så jag extrapolerar att jag skulle behövt hans 45 dagar, 1,7 ggr mer,
för att fullborda leden från kust till kust. Skillnaden? Dessa båda herrar är 30 år, jag var 60. Och de packade åtskilligt lättare än jag, med en bas på 6,6 kg och mat för 5-6 dagar. De var beredda att gå betydligt längre per dag, 10-11 timmar netto enligt egen uppgift. Själv vill jag ha längre tid på mina läger, och nio timmars nattvila.

Deras packningar kan
brutto ha vägt kanske 13 kg. Vad min vägde minns jag inte, men min bas ligger i dag nära 8 kg; den var säkert större då (tyngre tält, tyngre ryggsäck, stegjärn, t ex). Jag gissar - som mest - 15 kg.

Jag undrar hur många som tycker att dom borde tränat lite mer för att kunna bära tyngre. Eller att just vikten var oväsentlig för projektets framgång.

Spännande blogg.

De grabbarna snittar ungefär lika många km/dag som jag brukar göra på mina fjällturer, så jag hade nog gjort den leden på omkring samma tid. Dock inte om jag skulle bära 25 kg istället för 12-13 som mest.
Friluftsliv handlar ju främst om att njuta och uppleva dock, inte vara snabbast, lättast, tyngst eller starkast.
Jag tror alla som går denna led bär med sig det i minnet resten av livet, och det är ju det viktigaste målet.
 
"det som stör en del med lättviktstänkandet är att det just är ett tänkande." och alla som inte håller med är Profanum vulgus och tillhör en lägre ras... gilla läget det finns några som inte blir kåta på titan och sopsäckar...

Alla tänker på olika saker, några på hur de ska lätta packningen när de är tur, andra på annat.
Om det gör att du känner dig som en underlägsen ras får du försöka hantera de känslorna själv, för det är ingen här som påstått något i den stilen.
 
Tungpackning en myt?

Blev lite filosofisk i kväll och har tänkt att tungpackning är en myt, i så motto att man är beredd att bära en tyngre ryggsäck för att uppnå större komfort och känsla av säkerhet.
Jag vill påstå att ingen som ger sig ut på tur uppnår det.
Sova i tält är trång, blött och bråkigt, säkerheten är reducerad och komforten är ordentligt kompromissad med för alla.

Är nu hemma i 86 kvm lägenhet som är helt torr 365 dagar om året, jag hör inte om det regnar när fönstren är stängda och jag och frun har 180 cm mjuk och varm säng att krypa ner i med hunden i en egen säng.
Om det händer oss en olycka, plötslig hälsokris, överfall, brand, inbrott eller liknande är ambulans, polis och brandkår tillgängliga på minuters varsel.

Det går inte att få det ute på fjället eller i skogen, men oj vad det är värt att leva lite farligt, belöningen är ju enorm! :-D
 
Jag tror prylhysteri är lika (o)vanligt jämsöver bland friluftsfolk, vare sig man packar lätt eller mer traditionellt.
Jämför slalomåkning och längdåkning eller landsvägscykling och offroad-cykling.
Några prylbögar i varje kategori, några som satsar absoluta ekonomialternativ och de flesta vill ha bra kvalitet till ok pris.

Camoscios regel: Ju färre prylar, desto mindre hysteri.
 
Nä kanske inte tillräckligt :) ber om ursäkt för det.

När jag skrev att det går naturligt mot lättare prylar innebar det inte att man själv skall göra det utan att marknaden och utbudet kommer göra så med tiden. Med det sagt fasthåller jag att hetsen (eller vad fixeringen vid vikt skall kallas) inte kommer sluta förrän packningen går mot noll.
Jag kanske också är en lättpackare i grund och botten men vill ogärna kategorisera mitt friluftsliv på det sättet. Jag föredrar en vilkorslös upplevelse.

När man får ner boningens vikt till 500 gram, eller vad det nu var, då har man lämnat det vanliga marknadsutbudet; då handlar det säkert också till stor del om DIY. Eller om nischade företag som Golite och Tarptent. Marknaden svämmar f ö inte precis över av lätta artiklar; jag har också sett flera exempel på modeller som med åren modifierats till tyngre versioner.

Gå in på ex.vis Naturkompaniet och kolla utbudet av ryggsäckar, deras vikt. Inte precis fjäderlätta saker. JAg köpte min Osprey Exos (196 etapper, hittills) på Uteliv i Linköping och gladdes åt alla fickorna och en del annat på en så lätt säck - ägaren hade också själv provat ett ex på en klättertur i Jotunheimen. men jag har inte sett den säcken sen dess i någon större butik.

För ett tag sen var jag i en butik ocvh mumlade att jag ville titta på skor för fjällvandring. Jaha, du menar kängor, sa expediten och pekade på diverse pansarpjuck. Ja, lätta alternativ finns ju, men ve den försäljare som inte försöker övertyga en kund om att man behöver 2 kg "vriststöd" i fjällen, om inte rentav även på låglandslederna.

Tält? Mitt Laser Comp, 1140 gram, köpte jag på internet - har aldrig sett det i ngn butik, vare sig på hyllan, eller uppställt. (Men kanske, kanske Hillebergs Enan, vi får se).

Men sen kanske du och andra glömmer en sak. Jag har tidigare beskrivit hur jag minskat mina Bo-Bära-Sova med hälften, huvudsakligen med förbättrad eller åtm. bibehållen funktion. Men en stor del av viktsvinsten (därmed även skrymmet, hanterligheten på långa tågresor, etc.) ligger i att lämna saker hemma. Jag har slutat ha ett extra par skor till lägret (och senare gått över till att ha låga, lätta skor på etappen). Jag byter numera också endast närmast kroppen på lägret - dessa båda förändringar innebär en vinst på 1,3- 1,4 kg. Jag har tidigare nämnt handduken - man torkar ju lika bra utan. En del andra småsaker, och vips är det ett par kilo till utöver de tidigare 3,5.

Hur mycket jag sparade när mitt Rando 360 gav upp, och jag gick över till Primusburkar och toppmonterat, vet jag inte; kanske ett par hekto, men det var ju inte det primära.

Löjligt nog kunde jag peta ännu lite mer med detaljer. På min senaste fjällvandring hade jag en gasburk för mycket; min nuvarande kosthållning har minskat behovet av bränsle. Jag tar med mer toapapper än jag behöver - till sommarens tre turer, sammanlagt 34 dagar, påbörjade jag en enda toarulle och har åtskilligt kvar. Jag köpte en 85 grams tvål till min tredje tur, och har c:a 60 gram kvar. Sånt orkar jag inte peta med. Jag kunde på alla tre turerna bära fem lager samtidigt på överkroppen, vilket jag aldrig gjorde, och kunde nog lämna vindoverallsjackan hemma och använda den mycket lätta regnjackan hela tiden. Kanske jag kunde kapa ett kilo till på allt detta, men behovet finns inte. 13,3 kg startvikt på en 8-dagars tur, med dubbelväggigt tält och ryggsäck med fullgott bärsystem, är hyfsat ändå.
 
Kanske jag kunde kapa ett kilo till på allt detta, men behovet finns inte. 13,3 kg startvikt på en 8-dagars tur, med dubbelväggigt tält och ryggsäck med fullgott bärsystem, är hyfsat ändå.

Enig med detta.
Det finns ju en gräns där funktionen påverkas av viktminskningen.
Jag har t.ex en poncho-tarp på under 200 g, och just under 300 g med linor och tältpinnar. Detta fungerar, men det gäller att vinden inte vänder om det regnar, att det är inga eller lite mygg ute och det är väldigt trångt för mig och hunden.
När det regnar på dagen får jag välja mellan att ha armarna inuti ponchon eller få dem blöta.

Det sparar ca 1 kg i lättare vikt än tältet och att jag kan lämna regnjackan hemma, men med det som enda alternativ skulle jag få skippa 2/3 av alla mina turer, eller skippa 1/3 av turerna och uppleva hälften av turerna som en plåga.
Med extrakilot av tält och regnjacka klarar jag mig fint i alla väder och naturtyper i Norden under barmarksäsongen, det är väl värt det extra kilot enligt min mening.

Vikt är viktigt, men det får som påpekats här i tråden inte vara ett hinder att komma ut, oavsett om det beror på för hög eller låg vikt packningen.
 
Åter igen så missuppfattas det ofta att UL måste innebära en sämre komfort....vilket inte är sant i dagens läge med nya mtrl/tekniker och tillgänglighet att produkter utanför swedala.

Jag hade med mig på min tur i helgen:
mitt six moons gatewood cape + nätdel ......rainfly +stång/tältspik till mitt golite SL3....alltså 2 tält och låg typ på 1.5kg ihop.

Inget avkall på komfort alls......det som är tungt är ju maten....och den kommer man ju inte undan hur man en gör:)
 
Förr eller senare blir ju komforten lidande, man kan inte gå hur långt som helst.

Eller kan du ge exempel på en packning som väger totalt 1,5 kg men med bibehållen komfort? :)

Men det är ju lite där utmaningen ligger, att minska vikten UTAN att tappa komfort. Det är ju där "prylhysterin" kommer in, man försöker kolla vad som finns. Att man diskuterar en massa olika produkter betyder ju inte att man köper dem direkt.
 
Åter igen så missuppfattas det ofta att UL måste innebära en sämre komfort....vilket inte är sant i dagens läge med nya mtrl/tekniker och tillgänglighet att produkter utanför swedala.

Jag hade med mig på min tur i helgen:
mitt six moons gatewood cape + nätdel ......rainfly +stång/tältspik till mitt golite SL3....alltså 2 tält och låg typ på 1.5kg ihop.

Inget avkall på komfort alls......det som är tungt är ju maten....och den kommer man ju inte undan hur man en gör:)

Jag vet inte om det var mitt inlägg du menar, om det var det, så var detta ett exempel på att lätt inte alltid är bättre eller bibehåller komforten, men jag kan gott minska min 5 kg grundpackning 1-1,5 kg utan att minska komforten, men inte genom att använda poncho-tarpen.
Förr eller senare påverkas oavsett komforten, och framförallt effektiviteten.
Jag har gjort en veckotur med under 200 g packning en gång!

Den stora utmaningen var att komma någonstans, när det gick åt lång tid att bygga skydd, isolera från markkylan, skaffa mat mm. Detta var ändå mitt i sommaren och inte mycket regn.
Det finns inte en chans i världen att klara de 30+ km per dag som jag klarar med mitt vanliga uppsätt.
Dessutom kunde jag inte finna mig tillräckligt många kalorier för att upprätthålla någon god aktivitetsnivå över tid.
Minskad effektivitet..
Sova på granris och lövhögar funkar, men är inte lika bekvämt som liggunderlag och att bygga ett helt vattentätt skydd är inte lätt.
Minskad komfort..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johan5588 Grunderna i "Packa lätt" ? Lättpackning 38
tsd packa tält Lättpackning 3
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 465
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3

Liknande trådar