Nä kanske inte tillräckligt
ber om ursäkt för det.
När jag skrev att det går naturligt mot lättare prylar innebar det inte att man själv skall göra det utan att marknaden och utbudet kommer göra så med tiden. Med det sagt fasthåller jag att hetsen (eller vad fixeringen vid vikt skall kallas) inte kommer sluta förrän packningen går mot noll.
Jag kanske också är en lättpackare i grund och botten men vill ogärna kategorisera mitt friluftsliv på det sättet. Jag föredrar en vilkorslös upplevelse.
När man får ner boningens vikt till 500 gram, eller vad det nu var, då har man lämnat det vanliga marknadsutbudet; då handlar det säkert också till stor del om DIY. Eller om nischade företag som Golite och Tarptent. Marknaden svämmar f ö inte precis över av lätta artiklar; jag har också sett flera exempel på modeller som med åren modifierats till tyngre versioner.
Gå in på ex.vis Naturkompaniet och kolla utbudet av ryggsäckar, deras vikt. Inte precis fjäderlätta saker. JAg köpte min Osprey Exos (196 etapper, hittills) på Uteliv i Linköping och gladdes åt alla fickorna och en del annat på en så lätt säck - ägaren hade också själv provat ett ex på en klättertur i Jotunheimen. men jag har inte sett den säcken sen dess i någon större butik.
För ett tag sen var jag i en butik ocvh mumlade att jag ville titta på skor för fjällvandring. Jaha, du menar kängor, sa expediten och pekade på diverse pansarpjuck. Ja, lätta alternativ finns ju, men ve den försäljare som inte försöker övertyga en kund om att man behöver 2 kg "vriststöd" i fjällen, om inte rentav även på låglandslederna.
Tält? Mitt Laser Comp, 1140 gram, köpte jag på internet - har aldrig sett det i ngn butik, vare sig på hyllan, eller uppställt. (Men kanske, kanske Hillebergs Enan, vi får se).
Men sen kanske du och andra glömmer en sak. Jag har tidigare beskrivit hur jag minskat mina Bo-Bära-Sova med hälften, huvudsakligen med förbättrad eller åtm. bibehållen funktion. Men en stor del av viktsvinsten (därmed även skrymmet, hanterligheten på långa tågresor, etc.) ligger i att lämna saker hemma. Jag har slutat ha ett extra par skor till lägret (och senare gått över till att ha låga, lätta skor på etappen). Jag byter numera också endast närmast kroppen på lägret - dessa båda förändringar innebär en vinst på 1,3- 1,4 kg. Jag har tidigare nämnt handduken - man torkar ju lika bra utan. En del andra småsaker, och vips är det ett par kilo till utöver de tidigare 3,5.
Hur mycket jag sparade när mitt Rando 360 gav upp, och jag gick över till Primusburkar och toppmonterat, vet jag inte; kanske ett par hekto, men det var ju inte det primära.
Löjligt nog kunde jag peta ännu lite mer med detaljer. På min senaste fjällvandring hade jag en gasburk för mycket; min nuvarande kosthållning har minskat behovet av bränsle. Jag tar med mer toapapper än jag behöver - till sommarens tre turer, sammanlagt 34 dagar, påbörjade jag en enda toarulle och har åtskilligt kvar. Jag köpte en 85 grams tvål till min tredje tur, och har c:a 60 gram kvar. Sånt orkar jag inte peta med. Jag kunde på alla tre turerna bära fem lager samtidigt på överkroppen, vilket jag aldrig gjorde, och kunde nog lämna vindoverallsjackan hemma och använda den mycket lätta regnjackan hela tiden. Kanske jag kunde kapa ett kilo till på allt detta, men behovet finns inte. 13,3 kg startvikt på en 8-dagars tur, med dubbelväggigt tält och ryggsäck med fullgott bärsystem, är hyfsat ändå.