en stilla undran från en som icke jagar gram:
väger ni allt ni bär? dvs packning, kläderna ni har på er samt kroppsvikten?
Själv tror jag jag hamnade runt 100 allt som allt (75+22+3) på senaste turen. Ska försöka minska packningen 5-7 kg till nästa. Fick ont i knäna av 22kg.
Själv har jag vägt det mesta i förväg och antecknat i exceldokument. Så sammanställs packlistan inklusive vikter innan jag börjar packa. Samma då med kläderna på kroppen.
Mig själv väger jag till och från och brukar försöka komma ihåg att väga hela packningen precis innan jag lämnar lägenheten för att jämföra teori med praktik. Dock har jag hittills inte ställt mig på vågen med kläder och rygga på för att bli säker på slutgiltiga totalvikten.
För mig handlar det mer om att vara medveten om ungefär hur mycket sakerna väger och ungefär hur mycket packningen borde landa på när jag planerar min resa. I praktiken brukar jag oftast byta ut något, lägga till en bok eller på annat sätt spräcka planen med sista-sekunden-ändringar. Det är ju inte den absoluta slutvikten som är det viktiga (för mig) utan att ha en approach som ger mig behagligare vandring.