Packa lätt - rätt eller brist på vett?

Nja inte konsumtionen, däremot transporterna. Av alla miljökurser jag läst på universitetet utgör dessa en mycket stor del av påverkan. Så visst med avseende på det så är det en fördel, om än liten. Problemet är att varorna produceras på andra sidan jorden.

Om du t.ex ska få ner tältvikten 2 kg steg för steg med 4 hg i taget måste du ju köpa 5 st tält som samtliga är transporterade från tillverkaren, medan om man läser på, gör research och definierar sina behov ordentligt från början och köper ett 2 kg lättare tält direkt blir det ju betydligt mindre av både transport och konsumtion.
Köp av begagnade prylar eliminerar konsumtionsbiten i den mening att inget nytt behöver tillverkas.
Lite viktnörderi sparar alltså världen för 4 eller 5 tält och 4 transporter.
Det borde väl rimligtvis ge en bra miljövinst, i alla fall i ögonen på en lekman i miljöfrågor.

Väldigt få friluftvaror tillverkas väl i Sverige idag, och jag skulle bli väldigt förvånad om någonting som de facto tillverkas i Sverige använder svenskproducerade råvaror och material.

Ett annat exempel är köket, egentillverkat av alu-kärl från loppis, brännare och vindskydd av ölburkar och en stabilisator av metallskrot jag hittat i en container.
Återvinning i ett enkelt steg, utan transporter.
 
Senast ändrad:
Men det är ju detta jag vänder mig mot. Den ständiga hetsen efter pryttlas som väger några hekton hit och dit.
Du kan väl inte tro att om du köper ett tält idag som väger 2 kg att du då skulle vara färdig med hetsen? Om nåt år finns det nåt som väger 1,4 kg. Då är 2 kg tältet förbrukat mao.

De där stegen tar ju aldrig slut för nån som hela tiden skall ha nytt i o med utvecklingen går mot lättare mtrl osv.
 
Men det är ju detta jag vänder mig mot. Den ständiga hetsen efter pryttlas som väger några hekton hit och dit.
Du kan väl inte tro att om du köper ett tält idag som väger 2 kg att du då skulle vara färdig med hetsen? Om nåt år finns det nåt som väger 1,4 kg. Då är 2 kg tältet förbrukat mao.

De där stegen tar ju aldrig slut för nån som hela tiden skall ha nytt i o med utvecklingen går mot lättare mtrl osv.

Läser du innan du kommenterar?
För mig i alla fall är det viktigt att inte minska några hekto om gången, utan direkt från 2,5 till 0,5 kilo och bli färdig.
Ett tältbyte, done.
Det var du som sa att det var bättre att ta det i små steg, och plötsligt är din egen approach vikthets och är stämplad som lättviktspackares i allmänhet och min i synnerhet?
 
Men vad är det 7S kommenterar egentligen? LightDan skriver om att få ned tältvikten, säg, 2 kg, inte om att utgå från ett som väger 2. Och 1,4 är inte precis lätt när ett Akto (post 2002) väger lite drygt 1,5. Och det där med köket kallar jag verkligen inte hets utan en påhittighet, som jag snarare avundas. Just detta ord "hets" är renaste dravel. Man når fram till lätta och effektiva lösningar genom lugn eftertanke.
 
Och.. Vad är problemet med att det finns folk som inte har några problem med att bära.. Antar att det i ditt huvud är helt otänkbart att bära lite extra på fjället som en träningsform.. kampsport och långdistanslöpning fungerade när man var yngre..tar gärna +30kg i ryggan för att det är skönt!

Pja, ingen av oss mera viktsmedvetna har påstått sig ha problem på den punkten. Den som verkar ha problem är ju du eftersom du ideligen, som i dina inlägg 21 och 72, ska avhåna din egen fördomsfulla, för att inte säga lögnaktiga, karikatyr av någonting egentligen mycket naturligt.
Typiskt är ju att du i inlägg 21 snarast hånar, eller "ironiserar" över, den exakta motsatsen till den attityd som LightDan uttrycker i sitt urinlägg.

Men det är ju som jag skriver på min site: det som stör en del med lättviktstänkandet är att det just är ett tänkande.
 
Testa att träna med större tyngder innan du skall ut. Öva tungt - gå lätt.

Det verkar som om de flesta har samma inställning till vandring som gemene svensk har till spritdrickandet. De flesta dricker sig redlösa och stupar - andra övar över tiden och slipper t.o.m bakfyllan. :)


Det där är väl ett praktexempel på enkelspårighet - som om allt handlade om muskler. Jag tränar en hel del med rätt klara syften avseende hela mitt liv, inte bara 30-talet vandringsdagar om året. Man kan väl enkelt säga att det handlar mer om kvalitet än kvantitet, t ex är jag inte intresserad av att bygga berg av muskler.

Men ingen vettig människa tränar väl för att kunna bära onödiga saker och ingen vettig människa kan väl tro att träning med tunga vikter skulle vara bästa sättet att bota eller mota hopparknä, löparknä, artros eller mer tillfälliga menisk-skador? Eller att man inte kan kombinera träning och rehab (t ex McKenzie och excentriska övningar) med effektivisering av packningen?
 
Läser du innan du kommenterar?
För mig i alla fall är det viktigt att inte minska några hekto om gången, utan direkt från 2,5 till 0,5 kilo och bli färdig.
Ett tältbyte, done.
Det var du som sa att det var bättre att ta det i små steg, och plötsligt är din egen approach vikthets och är stämplad som lättviktspackares i allmänhet och min i synnerhet?

Nä kanske inte tillräckligt :) ber om ursäkt för det.

När jag skrev att det går naturligt mot lättare prylar innebar det inte att man själv skall göra det utan att marknaden och utbudet kommer göra så med tiden. Med det sagt fasthåller jag att hetsen (eller vad fixeringen vid vikt skall kallas) inte kommer sluta förrän packningen går mot noll.
Jag kanske också är en lättpackare i grund och botten men vill ogärna kategorisera mitt friluftsliv på det sättet. Jag föredrar en vilkorslös upplevelse.


Peter behöver varken hänga upp sig på exempel eller ta illa vid sig vid icke direkta meddelanden.
 
7s, ursäkten uppskattad och accepterad. :)

Jag tror att du och jag har ganska lik tankegång om jag uppfattat dig rätt.

Jag skulle haft mitt drömkit för ett par år sedan om jag inte tycker det är onödigt att köpa nytt när jag har hela och välfungerande saker allaredan.
Min tanke är att när jag behöver byta nästa pryl vill jag ha lättast tänkbara som fungerar, medan du anger att du vill ha lättare.
Det kanske gör mig något mer extrem, men i grunden är tankegången samma.

Vikthets i den bemärkelsen du menar har jag aldrig sett spår av på svenska eller norska forum, däremot på amerikanska och i någon mån engelska.

Peter H är en erfaren vandrare som jag har stor respekt för, ofta håller med och ibland haft diskussioner där vi inte alls är eniga, men han är alltid väldigt hövlig och saklig när han diskuterar.
Ett forum är ju platsen där man kan kommentera och reagera på allas inlägg, vill man inte att någon annan ska reagera får man skriva privata meddelanden, men det skulle vara lite trist det.
 
När jag skrev att det går naturligt mot lättare prylar innebar det inte att man själv skall göra det utan att marknaden och utbudet kommer göra så med tiden. Med det sagt fasthåller jag att hetsen (eller vad fixeringen vid vikt skall kallas) inte kommer sluta förrän packningen går mot noll.

Visst kommer det alltid att gå att köpa lättare grejer efter några år, men det betyder inte att alla gör det. Den som börjar lättpacka om 10 år kommer antagligen att snabbt få ihop en lättare packning än vi som hållt på ett tag, just eftersom vi inte vill byta ut allt hela tiden.

Jag har haft samma ryggsäck i snart 10 år. Det fanns lättare redan när jag köpte den och självklart finns det lättare idag.

De som vill ha "det lättaste som finns" är ungefär samma kategori av människor som vill ha "den snabbaste motorcykeln som finns", "det snabbaste grafikkortet som finns" etc. Det är mer skrytfaktor och osäkerhet än verkligt behov, och det är antagligen därför de syns så mycket (och andra retar sig på dem).
 
Jag tror prylhysteri är lika (o)vanligt jämsöver bland friluftsfolk, vare sig man packar lätt eller mer traditionellt.
Jämför slalomåkning och längdåkning eller landsvägscykling och offroad-cykling.
Några prylbögar i varje kategori, några som satsar absoluta ekonomialternativ och de flesta vill ha bra kvalitet till ok pris.
 
Pja, ingen av oss mera viktsmedvetna har påstått sig ha problem på den punkten. Den som verkar ha problem är ju du eftersom du ideligen, som i dina inlägg 21 och 72, ska avhåna din egen fördomsfulla, för att inte säga lögnaktiga, karikatyr av någonting egentligen mycket naturligt.
Typiskt är ju att du i inlägg 21 snarast hånar, eller "ironiserar" över, den exakta motsatsen till den attityd som LightDan uttrycker i sitt urinlägg.

Men det är ju som jag skriver på min site: det som stör en del med lättviktstänkandet är att det just är ett tänkande.

"det som stör en del med lättviktstänkandet är att det just är ett tänkande." och alla som inte håller med är Profanum vulgus och tillhör en lägre ras... gilla läget det finns några som inte blir kåta på titan och sopsäckar...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johan5588 Grunderna i "Packa lätt" ? Lättpackning 38
tsd packa tält Lättpackning 3
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 465
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3

Liknande trådar