Packa lätt - rätt eller brist på vett?

Du har ju redan bla det lättaste i sovsäcksväg;).....tror många förväxlar UL-packning med att välja "sämre" bara för att det är lättare.

Typ :jag tar en sommarsäck på vintern bara för att den väger mindre...så sparar jag vikt men jag fryser röven av mig istället. Så kanske det var för 10år sedan. Nu har mtrl/teknik och tillgänglighet (nätet) till andra märken/produkter gått framåt ,så man kan få samma komfort till lättare vikt och urvalet är större.

Jag har typ 70% märken som inte finns tillgängliga i swedala när jag är ute i skogen......det hade aldrig funkar på 90-talet för det gick inte att få tag i.

Tror många skeptiker lever kvar på ala 90-talet då inget lätt fanns som inte gjorde avkall på komfort/hållbarhet.

Och vad har tyngdlyftning med skog- fjällturer att göra?

Och.. Vad är problemet med att det finns folk som inte har några problem med att bära.. Antar att det i ditt huvud är helt otänkbart att bära lite extra på fjället som en träningsform.. kampsport och långdistanslöpning fungerade när man var yngre..tar gärna +30kg i ryggan för att det är skönt!

Och.. Vad är problemet med att det finns folk som inte har några problem med att bära.. Antar att det i ditt huvud är helt otänkbart att bära lite extra på fjället som en träningsform.. kampsport och långdistanslöpning fungerade när man var yngre..tar gärna +30kg i ryggan för att det är skönt!

Absolut inga problem med att någon gillar att bära tungt, jag vet inte varför någon tror det, men jag gillar att bära lätt.
Det är mycket riktigt otänkbart för mig att bära extra på fjället som en träningsform, men igen, jag har inget emot att andra gör det.

Jag tränar styrketräning och gillar då att träna hårt, jag löper terräng och långdistans och jag klättrar en del, så jag har både god styrka och kondition. På fjället njuter jag dock med 10 kg packning, jag är inte ute efter att klara en packning, helst ska jag knappt märka den.

Det jag har problem med är när någon säger att lätt utrustning inte fungerar på fjället, men också när någon säger att lätt är det enda rätta.

Jag bär lätt på fjället, andra bär tungt, och förhoppningsvis njuter vi alla i naturen.
Jag ger väldigt gärna tips för att lätta packningen, för att den som inte trivs med 25-30 kg packning ska se att det finns alternativ, inte för att jag tror att alla måste bära lätt på ryggen.
Jag kanske valt lite olycklig rubrik på tråden (men den rimmar!) men av första inlägget borde det framgå lite mer vad jag menar.
All cred till de som ger sig ut i vår vackra natur, med lätt eller tung packning, eller för all del också utan packning..

Om man har en total packvikt på 25 kg för en tur känns det väldigt löjligt att spara 50-100 g genom att klippa av tvättråden i kläderna, borra hål i tandborsten och kapa remmar på ryggsäcken.
Om man med en total packvikt på 25 kg inte kan spara mer än 50-100 g så ÄR man redan lättpackare:)

Lista en packning på 25 kg med alla prylar och deras vikter så lovar jag att vi är flera här som utan problem kan skala bort ett par kilo.

Om man är stark och frisk och klarar av att bära 25-30 kg med lätthet så är det ett skönt läger som blir belöningen efter en dags vandrare, om man är stark och frisk och bär lätt blir belöningen bra på många olika sätt, man kan fylla säcken med t.ex fotoutrustning, fiskeprylar, klätterutrustning, eller bara gå längre varje dag.
Men även om man är stark och frisk vore det väl trevligare om man faktiskt fick med sig exakt samma utrustning men till 5 kg lägre vikt?

För om 5 kg inte spelar nån roll för den som är stark och frisk så borde det gälla åt bägge hållen. Om man tycker att packningen inte behöver bli 5 kg lättare så kan man heller inte ha nåt emot att den blir 5 kg tyngre.

Och det borde då innebära att den som är stark och frisk utan problem kan ta med sig de där omtalade tegelstenarna. För de där 5 kg hit eller dit spelar ju ingen roll. Eller hur?

Men av nån anledning så verkar de som är "anti lättpackning" anser att det inte spelar nån roll med 5 kg hit, bara 5 kg dit.

Jag har nog skrivit det flera gånger tidigare i den här tråden: Om man nu vill bära extra för tränings skull så är det väl helt ok, men varför tar man då inte med tegelstenarna? Varför ska den extra vikten vara utrustning? I en nödsituation är det väl bättre att ha några tegelstenar man kan dumpa istället för att behöva dumpa tältet?

Det lustiga är att jag har inte sett nån tävligscyklist som har extra vikter på cykeln för att få mer träning, jag har inte sett särskilt många långdistanslöpare som tränar med vristvikter eller viktbälte för att få mer träning.

Om man med en total packvikt på 25 kg inte kan spara mer än 50-100 g så ÄR man redan lättpackare:)

Lista en packning på 25 kg med alla prylar och deras vikter så lovar jag att vi är flera här som utan problem kan skala bort ett par kilo.

Men även om man är stark och frisk vore det väl trevligare om man faktiskt fick med sig exakt samma utrustning men till 5 kg lägre vikt?

För om 5 kg inte spelar nån roll för den som är stark och frisk så borde det gälla åt bägge hållen. Om man tycker att packningen inte behöver bli 5 kg lättare så kan man heller inte ha nåt emot att den blir 5 kg tyngre.

Och det borde då innebära att den som är stark och frisk utan problem kan ta med sig de där omtalade tegelstenarna. För de där 5 kg hit eller dit spelar ju ingen roll. Eller hur?

Men av nån anledning så verkar de som är "anti lättpackning" anser att det inte spelar nån roll med 5 kg hit, bara 5 kg dit.

Amen på allt du säger, jag ska bara förtydliga, att börja[B/] att lätta packningen med tandborste, tvättråd etc är att starta i fel ända.
För mig är en logisk ordning att 1) lämna hemma allt som inte används i packningen, 2) se över vilka prylar som kan användas för mer än en uppgift, och plocka bort de prylar som man har dubbla av till samma uppgift, t.ex är det onödigt att ha med en matkniv om man ändå har med slidkniv eller fällkniv.
Därefter 3) väg resten av prylarna individuellt, de är ofta tyngre än man tror. Välj de lättaste möjliga sakerna av det du redan äger.
Redan här går det ofta att göra ordentliga viktbesparingar utan kostnad.
4) Dags att börja titta över lätta alternativ, se över egna behov och leta på nätet efter lättast möjliga pryl till acceptabel kostnad som täcker dina behov, kolla gärna upp rewiews på nätet för att minimera antal bomköp. Kolla gärna efter begagnade prylar, det sparar både miljö och plånbok.
5) börjar man bli ordentligt biten av lättpackning, börja tänka utanför boxen, behöver man t.ex ha en sovsäck som har komforttemp ned i minusgrader på sommarfjället, och tvåväggs tält och dunjacka/fleecejacka för pauser?
Visserligen kan man inte helt utesluta risken för snöfall/minusgrader ens mitt i sommaren på högfjället, men inuti tältet är det omkring 5-10 grader varmare än utanför, och dunjackan förstärker sovsäcken många grader, jag personligen har sovit i min Haglöfs LIM 100 väldigt skönt i minusgrader och med enkelväggstält men med dunjackan på i säcken.
-10 grader har varit kallt men fungerat, dock inte bästa sömnkvaliteten, men fortsatt inte helt på gränsen.
Alternativ lösning, svep sovsäcken runt kroppen och skaljacka utanpå under pauser och lämna dunjacka/fleece hemma.
6) Nu kan det börja bli dags att plocka fram sax, borrmaskin och fil för att lätta tandborste och tvättråd.

Jag anser själv att jag har exakt samma utrustning när jag har drygt 10 kg i säcken när jag startar en veckovandring som de som har 25 kg, det är märken och vikter som skiljer, men inte funktion.
Jag lägger mig på kvällen varm, torr och ren, med varm mat i magen och sover gott och varmt och utan blåst i mitt tält, vaknar utvilad och startar en ny dag med i genomsnitt 30 km vandring, med tid över att njuta utsikter, ta bilder, gosa med hunden och ha det gott. Väl framme har jag varken skoskav eller skav på axlar eller höfter från ryggsäcken.
Detta är mitt sätt att vandra, jag hoppas bara att andra njuter lika mycket som jag, oavsett packvikt, vandringsträcka och liknande.

Jag älskar att ge råd för lättare packning, men det är naturligtvis upp till var och en om de vill lyssna på dem eller inte. De som har 25 kg och tycker att det är optimalt, bara njut och fortsätt ha det gott, de som tycker att det är jobbigt och strävsamt med 25 kg, se råd ovan, andra råd jag gett i denna eller andra trådar eller fråga bara.

Amen på allt du säger, jag ska bara förtydliga, att börja[B/] att lätta packningen med tandborste, tvättråd etc är att starta i fel ända.

Jag tycker inte det behöver vara, det beror på vad det är som gör att man inte redan börjat lätta packningen.

Visst, vill man verkligen ha en lättare packning är det fel ända, men om man istället tillhör de som tror att komforten kommer att minska så kan det vara rätt ände att bara i. En tandborste med borrat skaft är inte hela världen om det inte funkar, havererar den eller man tappar komfort så kan man gå tillbaka till tandborste med helt skaft och har inte förlorat många kronor.

Köper man en ny (lättare) ryggsäck och den inte fungerar så blir problemet så mycket större. Visst kan man återgå till sin gamla tunga ryggsäck, men man har slängt ut en hel del med pengar på den nya lätta säcken.

Jag tycker att det går att börja i bägge ändar.

Ok för att det inte märks lika mycket på vikten om man börjar med smågrejerna, men jag tror att det gör att man kan komma förbi den där rädslan av att tappa komfort som verkar vara bromsen för väldigt många.

För mig är det inte absolutvikten som är relevant utan hur många procent av vikten jag sparar. Från 10 gram till 5 gram är "bara" 5 gram, men det är hela 50% viktminskning! Tänk att kunna spara 50% på hela packningen!:)

Klippa bort tvättråden har jag dock aldrig ägnat mig åt för att spara vikt, möjligen för att lappen inte ska skava. Kortat remmar på ryggsäcken har jag gjort, men mer för att de långa remmarna varit ivägen.

Börjar man med mina råd 1-3 kan man ofta spara flera kg gratis och utan att förlora komfort. Från 25 till 20-22 kg är i alla fall märkbart, från 25 till 24,8-24,95 är inte praktiskt märkbart.
Råd 4-6 är indelade efter storleksordningen på sparad vikt, inte nödvändigtvis kronologisk ordning, råd nr 5 kan fortsatt spara kilon och är fortsatt gratis, med lite fantasi och vilja kan man lätta packningen 5-8 kg helt gratis och utan att behöva efterforska något på nätet eller något annat.
Råd 4 sparar 5-8 kg till och råd 6 sparar fortsatt kanske endast 50-200 g.

Viktmässigt bara intressant om man är just över något speciellt mål, i praktiken inte kännbart på ryggen, därför anser jag det inte är rätt ända att börja, och för mig fortsatt ointressant utom för som du säger komfortskäl.
Kanske det kan hjälpa någon mentalt att komma över en spärr att lätta packningen, men det kan lika gärna ge känslan av att det är meningslöst, det känns ingen skillnad.
Det är min motivering att ha den typen av viktsparing som väldigt låg prioritet.

Som sagt var, du pratar om att spara vikt, och där är jag helt med på att de lönar sig mest på de "stora" grejerna.

Men för en del kan det vara viktigare att komma över steget "våga prova".

Ibland kan resan vara viktigare än målet.

De som jag tänker på är de som aldrig klarar av ditt steg 1. De vill ha med sig de sakerna "för att känna sig trygga", "ifall nåt händer" osv.

Sen kan jag ju inflika att jag har faktiskt med en matkniv i plast även om jag har en slidkniv med mig. Anledningen är enkel: försöker jag skära mat med slidkniven på min tallrik så skär jag rakt igenom tallriken:) Plastkniven är också bekvämare att bre smör med, man kan trycka ner den i smöret utan att vara rätt att råka köra den genom botten på smörasken och man behöver inte oroa sig för att man råkar få med sig spån av plast från asken på grund av den vassa eggen.

För mig är en logisk ordning att 1) lämna hemma allt som inte används i packningen, 2) se över vilka prylar som kan användas för mer än en uppgift, och plocka bort de prylar som man har dubbla av till samma uppgift, t.ex är det onödigt att ha med en matkniv om man ändå har med slidkniv eller fällkniv.
Därefter 3) väg resten av prylarna individuellt, de är ofta tyngre än man tror. Välj de lättaste möjliga sakerna av det du redan äger.
Redan här går det ofta att göra ordentliga viktbesparingar utan kostnad.
4) Dags att börja titta över lätta alternativ, se över egna behov och leta på nätet efter lättast möjliga pryl till acceptabel kostnad som täcker dina behov, kolla gärna upp rewiews på nätet för att minimera antal bomköp. Kolla gärna efter begagnade prylar, det sparar både miljö och plånbok.
5) börjar man bli ordentligt biten av lättpackning, börja tänka utanför boxen, behöver man t.ex ha en sovsäck som har komforttemp ned i minusgrader på sommarfjället, och tvåväggs tält och dunjacka/fleecejacka för pauser?

Råden 1, 2, (och till viss del 4 om det inte går till överdrift och gäller nya prylar som man inte redan har) är ju bara sunt förnuft och inget som skall skrivas enkom till gruppen lättpackare. Det är ju därefter det börjar spåra ur och likna något som man bör göra om man skall vara ute i 1 månad+, på expedition eller om man har väldigt nördigt intresse, har någon form av handikapp eller mycket tid och pengar över (nä allt lätt är inte dyrt men om man redan har en tung sak och köper en ny lätt sak blir det dyrt). Alltså inget för gemene friluftsare.
Flera, med mig, stör sig över att tanken skall vara (en jakt av) minskad vikt på utrustning och inte ökad tid ute. Nu motsäger sig dessa saker givetvis inte varandra. Däremot kan det uppstå ett hinder för vissa, särskilt nybörjare, att komma ut. "Hur skall man kunna vandra med 20 kg på ryggen!!? Måste få ned det till 15 kg innan jag kan göra resan! "
Att den burna vikten stegvis minskar är självklart en bra utveckling. Men en (extrem) fokus på vad sakerna man tar med sig väger är ingen bra utveckling.

Kort sagt: Lättpackning är en naturlig utveckling (m.a.p. sakers livslängd och ny införskaffning) men är knappast någon norm att pyssla med.

Som sagt var, du pratar om att spara vikt, och där är jag helt med på att de lönar sig mest på de "stora" grejerna.

Men för en del kan det vara viktigare att komma över steget "våga prova".

Ibland kan resan vara viktigare än målet.

De som jag tänker på är de som aldrig klarar av ditt steg 1. De vill ha med sig de sakerna "för att känna sig trygga", "ifall nåt händer" osv.

Sen kan jag ju inflika att jag har faktiskt med en matkniv i plast även om jag har en slidkniv med mig. Anledningen är enkel: försöker jag skära mat med slidkniven på min tallrik så skär jag rakt igenom tallriken:) Plastkniven är också bekvämare att bre smör med, man kan trycka ner den i smöret utan att vara rätt att råka köra den genom botten på smörasken och man behöver inte oroa sig för att man råkar få med sig spån av plast från asken på grund av den vassa eggen.

Råd 1-3 behöver ju heller inte nödvändigtvis vara i kronologisk ordning, känner man sig otrygg utan både hängslen och livbälte kan man börja med råd nr 3.

Som sagt är det ju heller inget tvång att alla måste ha lättare packning, trygghet kan för många vara viktigare än komfort, och många nya frilufsare behöver få lite erfarenhet innan det är möjligt att börja lätta packningen med dessa råden.

En anledning att minska vikt på packningen är att kunna lyxa till det lite, då är ju en matkniv en lätt liten lyxartikel, men principen att inte ta med sig flera prylar som gör samma sak gäller fortfarande som ett viktigt råd för att lätta ryggsäcken.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johan5588 Grunderna i "Packa lätt" ? Lättpackning 38
tsd packa tält Lättpackning 3
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 465
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 24
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg