Trist upplevelse, att tänka på vid reklamationer är att du har rätt att få ersättning för direkta (och rimliga) merkostnader pga avtalsbrott.
Jag har själv begärt detta från just Outnorth. I det fallet handlade det om en sovsäck från deras eget märke med viss prestanda, vikt och pris. Säcken jag fick var klart defekt vilket vi efter att jag skickat in säcken var helt överens om (tyget släppte färg och min bror som fick säcken i present blev blå av att sova i den ). Jag ville då ha en ny säck men då den inte längre tillverkades och inte heller skulle återkomma begärde jag en säck med motsvarande prestanda och vikt. Det kunde de inte ordna och jag stötte på åtskilliga gånger innan jag till sist beställde en säck från Cumulus för att hinna få en säck innan planerad resa. Jag valde då den säck som var närmast i prestanda/vikt. Det var den billigaste lösningen jag hittade för samma pris/prestanda. Den var dock klart dyrare än Outnorth säcken. Därför begärde jag ersättning för den merkostnad (mellanskillnaden) som de direkt orsakat mig, det fick jag.
Dock ska sägas att ovan soppa tog några vändor i mail där jag var trevlig men också mycket tydlig med vad jag begärde, hänvisade till relevant konsumenträtt och gav dem chansen att själva ordna med en ersättningssäck. Hintade även om att jag tidigare jobbat med just att hantera just konsumentfrågor/ARN-reklamationer på ett större bolag.
I fallet där du pga utebliven leverans tvingats hyra utrustning bör du absolut begära ersättning för det. De behöver inte täcka orimliga kostnader men fullt rimliga utgifter är de skyldiga att täcka som är en direkt konsekvens av deras avtalsbrott. Då gäller dock att leveranstiden verkligen var avtalad och att de inte gett besked om att den kunde bli längre vid köp.
/Gustav
Jag har själv begärt detta från just Outnorth. I det fallet handlade det om en sovsäck från deras eget märke med viss prestanda, vikt och pris. Säcken jag fick var klart defekt vilket vi efter att jag skickat in säcken var helt överens om (tyget släppte färg och min bror som fick säcken i present blev blå av att sova i den ). Jag ville då ha en ny säck men då den inte längre tillverkades och inte heller skulle återkomma begärde jag en säck med motsvarande prestanda och vikt. Det kunde de inte ordna och jag stötte på åtskilliga gånger innan jag till sist beställde en säck från Cumulus för att hinna få en säck innan planerad resa. Jag valde då den säck som var närmast i prestanda/vikt. Det var den billigaste lösningen jag hittade för samma pris/prestanda. Den var dock klart dyrare än Outnorth säcken. Därför begärde jag ersättning för den merkostnad (mellanskillnaden) som de direkt orsakat mig, det fick jag.
Dock ska sägas att ovan soppa tog några vändor i mail där jag var trevlig men också mycket tydlig med vad jag begärde, hänvisade till relevant konsumenträtt och gav dem chansen att själva ordna med en ersättningssäck. Hintade även om att jag tidigare jobbat med just att hantera just konsumentfrågor/ARN-reklamationer på ett större bolag.
I fallet där du pga utebliven leverans tvingats hyra utrustning bör du absolut begära ersättning för det. De behöver inte täcka orimliga kostnader men fullt rimliga utgifter är de skyldiga att täcka som är en direkt konsekvens av deras avtalsbrott. Då gäller dock att leveranstiden verkligen var avtalad och att de inte gett besked om att den kunde bli längre vid köp.
/Gustav