Östra Fjällfjället m.m.

Hallå!

Nästa vecka ska jag upp till Stekenjokk, Klimpfjäll och Marsfjället. Tanken är att gå från Klimpfjäll till Durrenstugan, upp över Östra Fjällfjället, vända österut och gå oledat till Fattmomakke innan jag går vidare till Marsfjället och sedan ner till Marsliden.

Vädret verkar bli uselt så jag kanske avstår toppturerna, men jag undrar om någon har erfarenhet av att gå vandra runt och bestiga Östra Fjällfjället. Vilken rutt är lämpligast? På kartan ser västsidan definitivt bäst ut.

P.S. Jag är ingen bergsklättrare, dessutom ganska höjdrädd så jag undviker gärna de "luftigare" delarna. Jag har dock inga problem med höjdmeter eller tuff terräng.

Tacksam för alla svar
 
Intressant sträckning!!
Jag har bara åkt skidor i området, så upplevelserna skiljer sig ju åt en del. Men vägen från klimpfjäll till durren tyckte jag var ganska ostimulerande, vi åkte mestadels på skoterleden över myrarna, eller letade oss fram mellan alla små rullstensåsar som perforerar landskapet.
Omkring Fatmomakke är det tät granskog, så man vill nog leta sig uppåt ganska snabbt för glesare terräng.
Mellan Marskåtan och passet vid Ortse (jag tror det kallas apelsinskalet?) så är det fin fjällhed. Apelsinskalet är mycket luftigare än vad det ser ut på kartan, det var iaf ett besvär att åka turskidor där för det var så brant och skare...
Sista biten ner till Marsliden är åter tät granskog.

Sammanfattningsvis så tycker jag det verkar som en trevlig och variationsrik vandring, men rekommenderar dig att gå på kalfjäll eller omkring trädgränsen så mycket du kan, så att det blir enklare vandring och mer utsikt. Om du inte har en bil att återvända till så kanske det är roligare att avsluta i kittelfjäll?
 
Intressant sträckning!!
Jag har bara åkt skidor i området, så upplevelserna skiljer sig ju åt en del. Men vägen från klimpfjäll till durren tyckte jag var ganska ostimulerande, vi åkte mestadels på skoterleden över myrarna, eller letade oss fram mellan alla små rullstensåsar som perforerar landskapet.
Omkring Fatmomakke är det tät granskog, så man vill nog leta sig uppåt ganska snabbt för glesare terräng.
Mellan Marskåtan och passet vid Ortse (jag tror det kallas apelsinskalet?) så är det fin fjällhed. Apelsinskalet är mycket luftigare än vad det ser ut på kartan, det var iaf ett besvär att åka turskidor där för det var så brant och skare...
Sista biten ner till Marsliden är åter tät granskog.

Sammanfattningsvis så tycker jag det verkar som en trevlig och variationsrik vandring, men rekommenderar dig att gå på kalfjäll eller omkring trädgränsen så mycket du kan, så att det blir enklare vandring och mer utsikt. Om du inte har en bil att återvända till så kanske det är roligare att avsluta i kittelfjäll?
Tanken är definitivt att hålla mig till kalfjället så mycket som möjligt. Har besökt Fattmomakke och Klimpfjäll flyktigt tidigare, så jag känner till terrängen lite, också därför tänkte jag att jag skulle vilja göra en vandring i området. Har gott om tid på mig, så jag kan vara flexibel och gå där jag tycker att det passar, ifall lusläsandet av kartor inte stämmer överens med omständigheterna där och då.

Kittelfjäll är nog inte omöjligt, men då måste jag nog muta min privatchaufför (svåger) att åka lite längre 😂
 
Omkring Fatmomakke är det tät granskog, så man vill nog leta sig uppåt ganska snabbt för glesare terräng.
Mellan Marskåtan och passet vid Ortse (jag tror det kallas apelsinskalet?) så är det fin fjällhed. Apelsinskalet är mycket luftigare än vad det ser ut på kartan, det var iaf ett besvär att åka turskidor där för det var så brant och skare...
Jag har gått det ett par gånger med start i Marsliden och det är inte särskilt luftigt till fots:

ortsendalen.jpg


Leden slingrar sig lite och det går rätt långsamt (för mig) att gå uppåt, men det känns inte luftigt för mig som också är lite höjdrädd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 10
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
KulvertTur Norra sidan av Östra Bastavagge; konstigheter? Fjällvandring 4
Taffinaff Möjlig väg över Östra Bossusglaciär-Sielmatjåkkaglaciären? Fjällvandring 2
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
PepsAdventures Passet söder om Östra Bunnertjärnen Fjällvandring 6
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
Hmk Ny karta Muttos och östra Sjavnja Fjällvandring 9
tsebring Erfarenheter av björlings glaciär (östra leden till Kebnekaise sydtopp) Fjällvandring 10
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
Pwe Glaciärfickan SO om Östra bunnerstöten Fjällvandring 4
Pwe Vålådalen kyrstenenen östra bunnerstöten Gåsen vålådalen Fjällvandring 3
egilviking Turförslag Östra Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
Freddyh Tur och vad i östra sarek Fjällvandring 6
Kebnekaise via Östra leden på Nordnytt Fjällvandring 0
tbergman Vart tog Östra Knivglaciären vägen? Fjällvandring 12
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
robinhaag Kebne Mars 2010 Östra leden ?? Fjällvandring 8
Sven V Fåglar utmed östra leden? Fjällvandring 1
Cederqvist Tälta, östra leden. Fjällvandring 4
daniel80 Östra leden på Keb med trasiga armar Fjällvandring 15
mli11 Kebnekaise - upp västra leden ned östra leden? Fjällvandring 9
fjällfare Turtips efterlyses:Unna Reidavagi/östra delen- svårt?? Fjällvandring 10
Pellepassat Vada Visstasjohka och Östra Knivglaciären Fjällvandring 3
mdlist Läget (vatten, mygg) i östra Sarek/Stora Sjöfallet? Fjällvandring 0
Hedman Östra Knivglaciären Fjällvandring 6
Jokk Östra Kebnekaiseleden utan guide? Fjällvandring 6
jsalmonsson Kebnekaise Östra-Västra leden?? Fjällvandring 8
Keb,Östra leden Fjällvandring 9
Östra Padjelanta Fjällvandring 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.