Oskrivna regler

intressant

Det är också ganska intressant att den enda gång det nämns något om fotgängares plats i trafiken är det ordet vänster som används. Så fotgängare som fö. förväntas vara av olika åldrar och kanske inte ens är läskunniga och därmed inte kan förväntas kunna läsa någon trafikförordning och än mindre körkortsteori, skall vid vissa tillfällen gå på vänster men andra gånger på höger och dessutom kunna skilja mellan dessa tillfällen. Verkar inte så troligt. Då föredrar jag att lita på det man fick lära sig i grundskolan på trafikdagar och liknande.
 
Det heter "ööh" och används enbart vid tävling.

Precis, vid längdtävlingar så gäller ur spår (eller öhhh) ;).

Vissa elljusspår/motsvarande kan ha lokala ordningsstadgar (eller vad man nu ska kalla dem) upprättade av ansvarig skidklubb. Det brukar stirras snett på dem som inte följer dessa regler...oftast handlar de om vilket åkriktning som är korrekt och att man håller till höger om man är långsam.

Det är kan vara väldigt obra att åka i fel riktning...att kollidera med någon som kommer i full fartställning nedför en backe t. ex. är nog ingen höjdare...av samma skäl är det nog bra att hålla in lite mot kanten om man känner att man vill bromsa sig nerför...skidbrötar hör bara hemma på vasaloppet ;)...

Men tråden skulle ju handla om oskrivna regler :)...

//J
 
Det är också ganska intressant att den enda gång det nämns något om fotgängares plats i trafiken är det ordet vänster som används. Så fotgängare som fö. förväntas vara av olika åldrar och kanske inte ens är läskunniga och därmed inte kan förväntas kunna läsa någon trafikförordning och än mindre körkortsteori, skall vid vissa tillfällen gå på vänster men andra gånger på höger och dessutom kunna skilja mellan dessa tillfällen. Verkar inte så troligt. Då föredrar jag att lita på det man fick lära sig i grundskolan på trafikdagar och liknande.

Efter att en gång resultatlöst ha bläddrat igenom förordningarna litar jag på polis och vägverk, som förkunnar att visa situationer är oreglerade.

Grejen med vägar med biltafik är ju att man som fotgängare inte har där att göra, alls. Man går
därför till vänster för att i god tid upptåcka en bil och gå åt sidan, och oftast finns ju belagd
och rentav bred vägren
till vänster om det vita strecket.

På cykel- och gångvägar där det finns möjlighet att gå åt sidan går jag gärna till vänster. Möter jag en cyklist drar jag mot kanten och väntar mig ömsesidighet. Men det finns också åtskilliga situationer där det kan vara lönsamt att gå till höger. Och sen, som sagt, ska man komma ihåg den oskrivna regeln att cyklister i allmänhet är hänsynslösa idioter.
 
Det är också ganska intressant att den enda gång det nämns något om fotgängares plats i trafiken är det ordet vänster som används.

Är det konstigt att man bara nämner undantaget vänster just i undantagsfallet avsaknad av gångbana?

Det står också att man "om möjligt" ska gå på vänster sida av körbanan. Varför skulle det stå det om man alltid skall gå till vänster? Då borde det väl stå nåt i stil med "ska som vanligt gå på vänster sidan"?
 
jo men

Som det låter på dig är det höger sida som är det riktiga och som jag menade var tvärt emot det rätta, men det är inte helt övertydligt det. Eftersom fotgängare kan vem som helst vara och då inbegrips barn och andra som inte kan förväntas lära sig finstilta regler med en massa undantag. Då är det att vara konsekvent som gälle rannars finns risk för förvirring och man blir osäker på när det är höger eller vänster som gäller. Jag tror dessutom att förordningen främst vänder sig trafikanter som framför fordon, och därför läggs inte så stor fokus på fotgängares placering. Under hela min uppväxt fick man lära sig att reflexen skall vara i höger ficka och hängas ut där för att den kommer närmast ut mot vägen och syns bäst i strålkastarljus så.
Sedan är det inte själklart att det mestadels finns särskilda gångbanor överhuvud taget. Alla bor inte i städer och många samhällsvägar saknar trotoar. Om det är trafiksäkerhet som eftersträvas är det konsekvens som gäller, annars kommer det att råda annarki och förvirring i traffiken. Därför, ävenom det inte står i någon förordning så får man lära sig att rätt/lämplig sida är vänster för fotgängare.
Ursprungsfrågan gällde i och för sig joggingslinga vill jag minnas, och jag tror inte det spelar någon egentlig roll, men om man ändå måste välja så bör samma princip gälla som på andra ställen.
 
Som det låter på dig är det höger sida som är det riktiga och som jag menade var tvärt emot det rätta, men det är inte helt övertydligt det.
Ska man vara petig är det bara när en fotgängare går på en väg utan gångbana som det är specificerat var man skall gå. Då är det på vänster sida av KÖRBANAN.

Men om en fotgängare går på en gångbana får man i princip gå hur man vill. Men eftersom det är högertrafik överallt annars så underlättar det om fotgängarna följer högertrafik (särskilt om de skall samsas med cyklister och mopedister på en kombinerad gång/cykelväg).

Under hela min uppväxt fick man lära sig att reflexen skall vara i höger ficka och hängas ut där för att den kommer närmast ut mot vägen och syns bäst i strålkastarljus så.

Ja, när man går på en väg utan gångbana. Men om vägen har en trottoar på höger sida och ingen på vänster sida, går du ändå på vänster sida eftersom det passar reflexen bäst?

Men reflexen på höger sida är inget bra egentligen, tänk när du ska passera ett övergångsställe. Varifrån kommer bilarna först? Jo, från vänster sida. De ser inte reflexen eftersom den hänger på fel sida...
 
Nej, det brukar jag också försöka göra, just av den anledning jag beskrev.

För har man reflexen på vänster sida blir det ju bilarna som kommer från höger som inte ser den. (Fast då är man ju ute på övergångsstället och syns lite tydligare än när man är på väg ut.)
 
Etikett i motionsspåret

Orkar inte läsa alla inlägg i debatten men för att anknyta till första frågan så är etiketten denna:

1. En belyst eller på annat sätt markerad motionsslinga i rundbana löps alltid moturs, d:eek: för skidspår.

2. Löpare håller till höger på stigen. Skidåkare d:eek: om det inte finns ett preparerat spår, då följs detta.

3. Cyklar är fordon som inte har på löpstigar att göra.

4. Upphinnande löpare passerar till vänster om den upphunne i spåret. Passerandet sker under tystnad för att inte avslöja förhöjd andhämtning eller genera den upphunne.

5. Upphinnande skidåkare markerar sin bättre kondition genom att själv gå ur spår och passera till vänster eller tar en sväng genom skogen för att demonstrera sin överlägsna åkteknik. Att försöka få en framförvarande skidåkare att fatta att de ska flytta på sig är oftast ett alltför tidsödande projekt.

6. Eftersom alla löpare resp. skidåkare rör sig åt samma håll blir det inga möten. Skulle detta mot förmodan inträffa kan man säga hej eller nicka vänligt samt passera på resp. höger sida.

7. Hinner man upp en hundägare vrålar man "Hund kommer" oavsett om man själv har hund eller inte, varpå upphunnen hundägare snabbt försöker få in sin hund och lämna fri passage genom att kasta sig in i skogen. Varna ALLTID framförvarande hundägare för att undvika att bli attackerad under passerandet. Alternativt håll väl undan.

8. Stanna aldrig för att diskutera med andra som inte känner till etiketten. Använd adrenalinet till att förbättra tiden istället.
 
Orkar inte läsa alla inlägg i debatten men för att anknyta till första frågan så är etiketten denna:

1. En belyst eller på annat sätt markerad motionsslinga i rundbana löps alltid moturs, d:eek: för skidspår.


Jag måste erkänna att jag själv knappt haft elljusspår, och markerade, eller flis- och sågspånsbelagda motionsslingor i åtanke, eftersom jag själv nästan aldrig springer på sådana. Det är tråkigt, de är för korta och i mitt tycke för mjuka. Större delen av diskussionen har också rört sig kring småvägar, stigar och gång/cykelvägar.

Dock kan jag utan vidare säga att påstående nr 1 är FEL. Anlagda motionsslingor har i regel tydligt markerade ingångar, markeringar på ena sidan om träd och stolpar, samt kilometermarkeringar som tydligt anger riktningen. I min hemstad Linköping går t ex slingorna i Vidingsjö och Rydsskogen medurs,
och det är mkt ovanligt att se ngn springa åt motsatt håll.
 

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg