Oskrivna regler

Det är möjligt att det finns de som anser att det hör till god hyfs, men som döv så ställer jag mig ju frågan: Hur kan man vara säker på att "signalen" uppfattas?

Folk behöver inte vara döva för att missa en harkling eller liknande,idag är det många som springer med musik i öronen eller kanske har en jacka som prasslar och dränker andra ljud.

Jag tycker nog det är bättre att räkna med att den man passerar inte har märkt något, förrän man märker att de verkligen gjort det.

Man gör vidast möjliga omväg.

Borde inte en dubbelriktad gång och cykelbana inte räknas som vilken gata som helst?
Har gång och cykelbanan separerade delar för cykel/moped och fotgängare håller sig respektive på sin del och respekterar högerregeln mot varandra.

Jisses vilken förvirring som uppstår när resp. trafikanter inte kan hålla reda på vad som är vad,
speciellt då cyklister, som väl har upp till fyra indicier på vad som är enkel- eller dubbelriktad cyklebana. Flertalet verkar alltså inte tänka på att enkelriktade cykelbanor har markerade påfarter från ena hållet, ljussignaler åt ena hållet; att genomgående heldragen linje skiljer trafikantslag (mittlinjer är heldragna bara på känsliga ställen) och att det finns målade symboler i vägbanan. Och det är inte formellt tjafs, ty speciellt på övefarter i korsningar kan det komma till mycket besvärliga situationer när cyklister kommer från ett oväntat håll.

När det gäller fotgängare på gång+cykelvägar tycker jag man ska utnyttja frånvaron av reglering på förnuftigast tänkbara sätt. Går den dubbelriktade vägen precis invid körbanan väljer man att gå på maximalt avstånd från denna; om vägen svänger vänster går man gärna till höger och värtom, åtminstone om sikten är skymd i svängen.

Enligt min erfarenhet från tillfälliga vistelser i huvudstaden så går faktiskt folk av någon anledning till vänster i tunnelbanan. Åtminstone i den stora gången mellan stationen och T-centralen! Något som förvånade mig.

Den gången är en förlängning av gången till pendeltågen, och där sitter info-tv samt skyltar så att just vänstertrafik blir det normala.

Christian

Har ett flertal gånger fått ett klämfriskt Ur spår av

motionslöpare på milslingan. Speciellt på spång över vångat område. Jag brukar stanna, vända mig om och fotografera dem, ger nästan alltid skamsen reaktion! Är det en analog kamera så bara markerar jag, med digital så fotograferar jag dem. Såvitt jag vet har alltid upphinnande att välja nytt spår, den ende som med rätta signalerar ur spår är ordonans på tjänsteuppdrag och det är inte så vanligt i motionsspåret lyckligtvis.
Huruvida man går V-trafik eller H-trafik beror ju lite på omständigheterna solo är väl klart men grupp räknas ju som fordon...
//J

vanliga trafikregler

Det är samma regler som gäller här som annars. Fotgängare håller alltid åt vänster, men spelar inte så stor roll i ett motionsspår, men om det skall hårddras så är det vanliga trafikregler som är golden standard.

Måste säga att jag aldrig någonsin haft problem med andra löpare, inte ens där det varit riktigt löpartätt (Central Park och Prospect Park i NYC i somras). Aldrig någonsin. Fotgängare väjer jag för (ssk vid stadslöpning, tänk er Midtown en torsdag eftermiddag!), enligt devisen att snabbast väjer (cyklister väjer oftast för gångare, ibland för löpare, dock lite mer osäkert där).

Vid skidåkning är det däremot kinkigare. "Ur spår" är inget jag begagnar, men kliver däremot själv gärna ur när någon fartfantom kommer åkande, ssk om det är dåligt pistat utanför. Jag vet själv hur j-la hopplöst det är att få flyt i åkningen om man ständigt måste kliva ur för alla pensionärer, medelålders och snoriga ungar som strör apelsinskal i spåret, dvs alla som har hela dagen på sig och därför gott kan avvara tio sekunder extra för att kliva ur spåret. Ibland kan jag tycka att ur spår vore motiverat.

...så undrar jag om det hör till god hyfs att låta göra sig hörd t.ex. hosta eller harkla sig när man hinner upp en annan löpare ute i skogsspåren. Det handlar helt enkelt om att inte skrämma upp den upphunna personen genom att bara springa förbi.

Det är möjligt att det finns de som anser att det hör till god hyfs, men som döv så ställer jag mig ju frågan: Hur kan man vara säker på att "signalen" uppfattas?
Intressant det där. Såg att någon nämnde cykelpinglan. Brukade själv undvika den förut (ty den som pinglar är en galen cyklist, det är värre än att visa fingret och skrika könsord!), tills jag hörde en gammal tant på "Ring P1" som enträget bad oss pingla, så hon hörde. Så, nästa gång pinglade jag, med följd att en äldre dam hoppade ohälsosamt högt och störtade sig av cykelvägen och ut i gräset. Och så var man cykelidiot, igen.

Öhh-andet i löpspåret tycker jag definitivt har sin plats. Själv brukar jag ta ett par skrapande steg om det är grus eller grusad asfalt, funkar i 90% av fallen. Avskyr att svischa förbi en främmande som skrämt visar ögonvitorna. Några gånger har jag känt mig riktigt skyldig, när jag (rakad skalle, 1.84, ond som fan) passerat en kvinna i dunklet på nån avskild gångstig och hon riktigt hoppat till. Då är en harkling, ett fotskrap eller en nyckelskramling bättre, på behörigt avstånd. Oftast tar de ett halvt steg åt sidan (ssk om de är tre i bredd med sina j*la barnvagnar), vilket löser en del andra problem också.

Det är samma regler som gäller här som annars. Fotgängare håller alltid åt vänster, men spelar inte så stor roll i ett motionsspår, men om det skall hårddras så är det vanliga trafikregler som är golden standard.

Precis. Och de vanliga trafikreglerna säger att vi har högertrafik i Sverige. Alltså tvärtemot vad du säger.

Om du bläddrar bak lite i tråden så hittar du länkar till trafikförordningen där det framgår att den enda gång en fotgängare skall gå till vänster är när det saknas gångbana. Då ska man gå vänster sida av KÖRBANAN. Men på gångbana är det högertrafik som gäller.

jo men

Precis. Och de vanliga trafikreglerna säger att vi har högertrafik i Sverige. Alltså tvärtemot vad du säger.

Om du bläddrar bak lite i tråden så hittar du länkar till trafikförordningen där det framgår att den enda gång en fotgängare skall gå till vänster är när det saknas gångbana. Då ska man gå vänster sida av KÖRBANAN. Men på gångbana är det högertrafik som gäller.

Ja, jag är väl medvetan ocm att vi har högertrafik i Sverige. Men i den högertrafik ingår att fotgängare håller till vänster. Du går på vänster sida av vägen , men cyklar och kör bil på höger. Man är väl fotgängare när man springer också, eller övergår man till att vara fordon när hastigheten ökar? Det finns ju blandade cyckel och gångbanor och då bör ju samma regel gälla, som i övrig trafik. Jag har visserligen inte läst den trafikförordningen du nämner, men tycker det blir rörigt om man inte konsekvent håller samma sida oavsett vilken bana det är man är på.

Ja, jag är väl medvetan ocm att vi har högertrafik i Sverige. Men i den högertrafik ingår att fotgängare håller till vänster. Du går på vänster sida av vägen , men cyklar och kör bil på höger. Man är väl fotgängare när man springer också, eller övergår man till att vara fordon när hastigheten ökar? Det finns ju blandade cyckel och gångbanor och då bör ju samma regel gälla, som i övrig trafik. Jag har visserligen inte läst den trafikförordningen du nämner, men tycker det blir rörigt om man inte konsekvent håller samma sida oavsett vilken bana det är man är på.

Läget på blandade gång- och cykelbanor är, som både Vägverket och Farbror Polisen bekräftat, oreglerat. Entydigt klart är att högertrafik gäller för cyklister. Sunda förnuftet säger också att man inte går mitt i vägen - bland annat leder sådan dumhet ofta till cyklistidiotin att köra om den/de spatserande på vänster sida, med risk för krock från motsatt håll.

Om man går på väsnter sida gör man klokt i att hålla sig på absoluta kanten, ty det finns cyklister som tror att de MÅSTE köra om en till vänster, tätt intill. Jag håller mig numera till höger där det känns förnuftigt, speciellt om det finns en bilväg precis intill.

Det olyckliga är förstås att man ibland, speciellt där jag spatserar och springer, inte säkert vet om det är en väg för biltrafik. Är vägen bred nog att härbärgera bilar antar jag det och går jag till vänster.

I övrigt är en användbar princip att (övriga) cyklister är idioter och (övriga) fotgängare oberäkneliga.

Men i den högertrafik ingår att fotgängare håller till vänster.

Jag citerar från ett av mina tidigare inlägg i tråden:

7 kap i trafikförordningen säger:

Citat:
Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen.

Det är alltså enda stället i trafikförordningen där vänstertrafik nämns (t.o.m. enda stället där ordet "vänster" förekommer i hela förordningen).

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg