Oskrivna regler

Vill minnas att på den tiden man använde svärd så var det naturligt att passera varandra på höger sidan då man hade större möjligheter att dra svädet och /eller parera med skölden.
 
Inte vad jag tycker, vad jag har fått lära mig.




Jag vill minnas att det även finns en gammal tråd här på forumet där någon faktiskt frågat polisen vad som gäller (tråden handlar om att åka rullskridskor eller rullskidor).

Kanske jag. Jag har frågat både polisen och Vägverket. Vore cyklister att lita på skulle jag antagligen gå till höger. Tyvärr kan jag inte sträcka ut min skadade vänsterarm; det sitter en platta i armbågen och det skulle rejält ont om ngn körde på den.
 
Det farligaste sättet fotgängare har att vara idioter på är att de ALDRIG ser sig för innan de kliver ut i en cykelbana.
Att kliva rakt ut mot rött ljus är tydligen inte farligt heller... om det bara är en cyklist som kommer.

Precis. Den största risken med folk som går i trafiken är att de inte förstår att de är trafikanter. Särskilt inte om det råkar vara cykeltrafik i närheten. Få människor går ut i bilvägar utan att se sig för, men att blunda och kliva rätt ut i en cykelväg verkar helt ok. Tills det kommer en cyklist som tvingas svischa förbi tätt intill för att klara livhanken. Då är cyklisten en galen idiot. Även cyklister som plingar för att visa att de kommer är idioter.
Idag tvingades jag stänga förardörren på en taxi som stod parkerad mitt i gatan, för att kunna komma förbi (föraren själv stod på andra sidan bilen och blockerade den förbifarten). Jag var antagligen en galen idiot till cyklist som gjorde så.

Själv vill jag att fotgängare som har ryggen mot mig ska vara så långt borta som möjligt. Ibland betyder det att de ska hålla höger, ibland vänster.

Så tänker jag själv när jag går i närheten av trafik, oavsett om trafiken består av bilar eller cyklar.
 
Lärde mig segla innan löpning och skidåkning blev en träningsform. Jag har lärt mig att "upphinnande båt väjjer" och "båt i yrkestrafik har företräde".


Lite off topic men detta stämmer bara till viss del: upphinnande båt skall väja för den upphunne (se dock nedan), men det finns ingen regel som säger att yrkestrafik har företräde. Anledningen är enkel: hur skall du kunna skilja på ett fartyg som används i yrkes- eller nöjessyfte?

Det finns ett undantag från i stort sett alla andra väjningsregler: tillräckligt stora fartyg har företräde. Det betyder att om jag i min lilla 1,5-tons segelbåt blir upphunnen av en oljetanker på några hundratusen ton så får jag flytta på mig, även om jag är den upphunne. Det beror helt enkelt på att det stora fartyget har så pass mycket svårare att manövrera beroende på dess storlek. Det finns dock inga entydiga gränser, utan är upp till var och en att göra som denne vill i varje enskild situation.
 
Det finns ett undantag från i stort sett alla andra väjningsregler: tillräckligt stora fartyg har företräde. Det betyder att om jag i min lilla 1,5-tons segelbåt blir upphunnen av en oljetanker på några hundratusen ton så får jag flytta på mig, även om jag är den upphunne. Det beror helt enkelt på att det stora fartyget har så pass mycket svårare att manövrera beroende på dess storlek. Det finns dock inga entydiga gränser, utan är upp till var och en att göra som denne vill i varje enskild situation.

Nja, både den regeln och regeln om att väja för yrkestrafik är såvitt jag vet mer "etikettregler".

Det var t.ex. en liten segelbåt som prejade upp en Silja-färja på land för några år sen.

Undantaget är om väl fartyget signalerar nedsatt manöverförmåga?
 
Nja, både den regeln och regeln om att väja för yrkestrafik är såvitt jag vet mer "etikettregler".

Det var t.ex. en liten segelbåt som prejade upp en Silja-färja på land för några år sen.

Undantaget är om väl fartyget signalerar nedsatt manöverförmåga?

"Brödseglarregeln", dvs att den som seglar för sitt nöje väjer för den som seglar för sitt bröd är bara etikett. Jag anser tom att den i vissa fall är farlig för att den skapar osäkerhet (hur ser man vem som får betalt).

Däremot säger regel 9 - Trånga farleder bland annat:
"Fartyg får ej korsa en trång farled, om detta hindrar genomfarten för fartyg, som kan säkert framföras endast inom farleden."

Regel 9 kan tolkas som om att alla små båtar skall hålla undan för stora fartyg, som verkligen använder leden. Det vill säga, en finlandsfärja i furusundsleden håller man undan för med en liten båt, alldeles oavsett om den för signaler för begränsad manöverförmåga eller hämmad av sitt djupgående eller inget alls.

Jag har däremot ingen aning hur det här ska appliceras på löpning
 
Kanske lite OT och därigenom en kapning av tråden, men när vi ändå är inne på oskrivna regler i löparspåret, så undrar jag om det hör till god hyfs att låta göra sig hörd t.ex. hosta eller harkla sig när man hinner upp en annan löpare ute i skogsspåren. Det handlar helt enkelt om att inte skrämma upp den upphunna personen genom att bara springa förbi.

Jag har själv varit med om att skrämmas och att bli skrämd. Jag har också uppmärksammat att vissa brukar försöka markera sin närvaro med lämpligt gutturalt löparläte. En grej som jag också har börjat att göra så fort jag hinner ikapp nån annan.

Hur gör ni andra? Är det t.o.m. så att det är en "oskriven" regel att man ska göra det?

Mvh /Joel
 
Liten sammanställning...

Löpare, gående, cyklister håller till höger på gång/cykelbanor, omkörning för cykel och moped får ske både på höger och vänster sida.

Gående håller till vänster på väg utan gångbana/trottoar, detta mycket av självbevarelsedrift, du ser vad för fordon som du möter, och "hinner" hoppa i diket.

Upphinnande fordon har väjningsplikt, även om det är fotgängare, cykel eller motorfordon.
 
Löpare, gående, cyklister håller till höger på gång/cykelbanor, omkörning för cykel och moped får ske både på höger och vänster sida.

Menar du att gångare skall gå till höger på dubbelriktade gång/cykelbanor, dvs de rör sig efter "sin" högerkant? Och att cyklister/mopedister skall köra på "mitten"?
Jag har lite svårt att förstå gående som gå efter "väg"sidan av gång-/cykelbanor som går parallellt med vägar. Borde kännas mycket tryggare att gå så långt från vägen som möjligt och slippa cyklister som susar förbi på "insidan" samtidigt som man har bilarna tätt på andra sidan.
 
Menar du att gångare skall gå till höger på dubbelriktade gång/cykelbanor, dvs de rör sig efter "sin" högerkant? Och att cyklister/mopedister skall köra på "mitten"?
Jag har lite svårt att förstå gående som gå efter "väg"sidan av gång-/cykelbanor som går parallellt med vägar. Borde kännas mycket tryggare att gå så långt från vägen som möjligt och slippa cyklister som susar förbi på "insidan" samtidigt som man har bilarna tätt på andra sidan.

Borde inte en dubbelriktad gång och cykelbana inte räknas som vilken gata som helst?
Har gång och cykelbanan separerade delar för cykel/moped och fotgängare håller sig respektive på sin del och respekterar högerregeln mot varandra.
 
Kanske lite OT och därigenom en kapning av tråden, men när vi ändå är inne på oskrivna regler i löparspåret, så undrar jag om det hör till god hyfs att låta göra sig hörd t.ex. hosta eller harkla sig när man hinner upp en annan löpare ute i skogsspåren. Det handlar helt enkelt om att inte skrämma upp den upphunna personen genom att bara springa förbi.

Det är möjligt att det finns de som anser att det hör till god hyfs, men som döv så ställer jag mig ju frågan: Hur kan man vara säker på att "signalen" uppfattas?

Folk behöver inte vara döva för att missa en harkling eller liknande,idag är det många som springer med musik i öronen eller kanske har en jacka som prasslar och dränker andra ljud.

Jag tycker nog det är bättre att räkna med att den man passerar inte har märkt något, förrän man märker att de verkligen gjort det.
 

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg