Orden och dess betydelse

Kommunikation är livsviktigt!

Att kunna benämna saker och ting på ett för båda (alla) parter enhetligt sätt är en förutsättning för en fungerande kommunikation. Och en fungerande kommunikation är en förutsättning för människans fortsatta existens.
Huruvida man sedan använder benämning A eller benämning B torde vara egalt så länge användandet är uniformt.

Jag kommer aldrig att glömma den bild som fanns i min Svenska-bok på högstadiet och som föreställde två troll som stod och tittade på varann (däremot har jag tyvärr glömt vem som skrivit texten):

-Tumpar du i kallimallivandra? Sa det första trollet till det andra.
-Nej, men Linkelunk har buritörsta! Sa det andra trollet till det första.
Det var inte underligt minsann.
Att de inte alls förstod varann.

Att kunna benämna saker och ting på ett för båda (alla) parter enhetligt sätt är en förutsättning för en fungerande kommunikation. Och en fungerande kommunikation är en förutsättning för människans fortsatta existens.
Huruvida man sedan använder benämning A eller benämning B torde vara egalt så länge användandet är uniformt.

Jag kommer aldrig att glömma den bild som fanns i min Svenska-bok på högstadiet och som föreställde två troll som stod och tittade på varann (däremot har jag tyvärr glömt vem som skrivit texten):

-Tumpar du i kallimallivandra? Sa det första trollet till det andra.
-Nej, men Linkelunk har buritörsta! Sa det andra trollet till det första.
Det var inte underligt minsann.
Att de inte alls förstod varann.

Slutsatsen är: uttrycker du dig obegripligt är du kanske ett troll :)

Ryggsäck?

Finns det fler här än jag som reagerar när någon skriver väska och menar ryggsäck?
Som barn fick jag lära mig att det fanns res-, hand- och axelremsväskor. Medan det fanns päron-, ramryggsäckar och koltar som bars på ryggen med två axelremmar. På sjuttiotalet tillkom så höftbältet och sedan de ramlösa....
Fler??
//J
Varför heter ryggsäck just ryggsäck? Borde heta ryggväska istället, om andra heter axelväska, handväska, resväska m.m. Alternativt skulle det heta axelsäck, handsäck eller ressäck, benämningar som ter sig lite konstiga i mina öron.

Varför heter ryggsäck just ryggsäck? Borde heta ryggväska istället, om andra heter axelväska, handväska, resväska m.m. Alternativt skulle det heta axelsäck, handsäck eller ressäck, benämningar som ter sig lite konstiga i mina öron.

Jag har en gissning: Säck är ju ett gammalt ord som finns sedan fornsvenskans glada dagar. Ryggsäck känns som ett sådant ord som har funnits med sedan den tiden, dvs ett gammalt sätt att bära saker. Däremot så är de här nymodigheterna som resväskor och handväskor något som har kommit till senare och då har man använt ordet "väska" som jag tror är av klart nyare ursprung.

Men som sagt, bara en gissning :)

/Martin

Hette inte väska taska förr i tiden?
Taska blev så småningom ett ord för pung, senare ändrades taska till task som var grannen så att säga.

På 50 talet var det många som använde ordet ränsel istället för ryggsäck, mest var det de från sydligaste delen av landet. Andra sa ”mes” istället. Ordet ryggsäck började användas mer allmänt på 60-talet ungefär. Jag tror att det sammanföll med de första ”riktiga” ryggsäckarna med aluminiumramar, t.ex. Fjällrävens ryggsäckar. Kungsleden blev en ljusblå linje i naturen.Lite senare blev denna linje orange när Hellys första fiberpälströja blev modern…Lite senare var alla grönklädda men dom syntes, numera syns folk nästan inte med sina camu-kläder…

Thomas

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg