Orden och dess betydelse

På 50 talet var det många som använde ordet ränsel istället för ryggsäck, mest var det de från sydligaste delen av landet. Andra sa ”mes” istället.
Thomas

För mig, som är född på 70-talet, är ränsel mest ett ord som fanns i sagorna.
Mes däremot känner jag igen från verkligheten, men då har jag uppfattat det som en benämning för själva ramen som säcken är fäst vid.

Lite OT: en god vän till mig hade en mes utan säck, men med ölback. Mycket praktiskt vid studentikosa uteaktiviteter :)

/OJ

Tycker att FM har fått till det rätt bra

Säck - Fodral som med stor lastkapicitet t.ex. bärsäck och stridssäck

Väska - Mindre fodral t.ex. skyddsmaskväska,

Ficka - Ännu mindre fodral t.ex. Magasinsficka

Att kalla en ryggsäck för väska är som att kalla en hjälm för mössa....

Vänta bara OJ tills du blir lite äldre och pratar med folk som är 20-25 år yngre än du själv. Det är då du säger: när jag var barn kostade bensinen….eller chokladkakan… så och så mycket – och så kommer du på dig, faan, så sa ju pappa och jag avskydde när han så just så…
Alla blir vi äldre.

Väska är för mig ett samlingsnamn, ungefär som skruv. Vi reser med en resväska, damer bär handväska, en lite större storlek kallas axelväska eller axelremsväska -själv bär jag portfölj – vars nämn säkert har ett latinskt ursprung. Portföljer är ju en yngre företeelse än väskor så att säga, så i saknar ett svenskt ord för det.
Kommer en väska från USA heter den bag, från England heter det unikabox osv.

Språket förändras och det förändras ganska snabbt – men ändå så långsamt att vi inte tänker på det i vår vardag. Ibland läser jag böcker som är skrivna på 50-60 talet, de känns gammaldags i språket. När jag läste dem när de var nya var de ju hur moderna som helst i sitt språk…

Jag tror att man måste gå några decennier bakåt i tiden för att se skillnaden när det gäller hela språket, inte bara notera nya ord eller låneord.

För att ta fram ännu ett ord. Min farfar sa att han runkade på näsan och jag höll på att smälla av när han sa det, jag var väl ca 15 år ungefär och runka var för mig något helt annat. Jag kanske skall förklara att runka heter numer rynka, man kunde även runka någonting – då skakade man på detta någonting.
Numera tror jag knappast att någon runkar på näsan längre…Men det är alltså inte så längesedan ordet användes med denna betydelse.

Thomas

Vänta bara OJ tills du blir lite äldre och pratar med folk som är 20-25 år yngre än du själv. Det är då du säger: när jag var barn kostade bensinen….eller chokladkakan… så och så mycket – och så kommer du på dig, faan, så sa ju pappa och jag avskydde när han så just så…
Thomas

Jag kommer ihåg när Piggelinen kostade 2,50kr. Man fick två för sin veckopeng...

Nu är veckopengen borta och Piggelinen kostar 6kr...

Kommer en väska från USA heter den bag, från England heter det unikabox osv.

Vafalls? Unicafiber är en svensk uppfinning. Och unicaboxen är också en ytterst svensk företeelse, lunchlåda för bruksarbetare, helst fastsatt på pakethållaren på en cykel från nordstjernan eller hermes. Boxen har en läderrem på ovansdan som handtag och för att hålla locket på plats. Kanterna ska vara nitade. Unicafiber används däremot i andra väskor, till exempel reseeffekter, hattaskar, etuier och fodral för musikinstrument. De har ofta sydda fogar. Så det så.

Senast ändrad:
Sorry Gro, du är för ung…
Jag kommer ihåg när den kom, gjord i pressad papp med stålkanter i hörnen, enkelt snäpplås, direkt från England, blev våldsamt populär här i Sverige och ersatte det kladdiga smörpappret som mackorna var inslagna i…Sedan kom mat-termosen som gjorde att man kunde ta med sig varm mat!
Dom var som dagens ungdomar, jämntjocka och längst upp en stor kork…..:)

Thomas

Sorry Gro, du är för ung…
Jag kommer ihåg när den kom, gjord i pressad papp med stålkanter i hörnen, enkelt snäpplås, direkt från England, blev våldsamt populär här i Sverige och ersatte det kladdiga smörpappret som mackorna var inslagna i…Sedan kom mat-termosen som gjorde att man kunde ta med sig varm mat!
Dom var som dagens ungdomar, jämntjocka och längst upp en stor kork…..:)

Thomas

Ja, de kartongmodellerna är mkt yngre än unicaboxen, jag har min farfarsfars box här jämte mig, gjord av aktiebolaget tidan 1910. Unica är svenskt, kolla patentet om du vill....

Jaha...så måste man då krypa till korset och be om ursäkt för att man påstått någonting som blivit bevisat fel...faan!

Mina damer och herrar, Jag erkänner härmed öppet och ärligt (med tungt hjärta) att jag hade fel.

Kan jag skylla på åldern?

Dinosuerrnas tid är väl att överdriva lite - men runor kan jag skriva lika bra som jag skriver svenska, gör det det hela förlåtligt?

Thomas

Jaha...så måste man då krypa till korset och be om ursäkt för att man påstått någonting som blivit bevisat fel...faan!

Mina damer och herrar, Jag erkänner härmed öppet och ärligt (med tungt hjärta) att jag hade fel.

Boyz and galz, beskåda här ett fram till detta ögonblick okänt Internetfenomen: någon erkänner att vederbörande hade fel.

Läs och njut, för risken är att chansen att se det annat än på museum inte kommer igen...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg