Orden och dess betydelse

För övrig blir jag väldigt sugen på att ha en unicabox på pakethållaren till min Skeppshult...

alstermo bruk tillverkar, köpt lite saker därifrån. De blir utmärkta förvaringsaskar för allehanda saker. Alstermo gör massa olika produkter i unica fiber. Har två riktiga unicaboxar (en från tidan och en från alstermo), en dokumentmapp och en atlasväska för tig-prylar, lod och lite andra metallverktyg. Tycker det är ett trevligt svensktillverkat material. Det skiljer sig från kartong och papp i det att det är vulkat. Tänk på att original boxen är ganska stor, som en stor skokartong, det får plats ganska mkt, och kan därför bli ganska tungt.

Orkar du trampa runt på en skeppshult förresten? ;)

Den lättaste skeppshult jag sett vägde som två landsvägsracrar med skärmar....
Unicaboxar gillar inte regn....Alstermos resväskor tål inte slag...
Skall försöka mig på en ordliste sammanställning av tråden så här långt.
Tack för kloka och trevliga bidrag, men går det att finna fler?
//J

Den lättaste skeppshult jag sett vägde som två landsvägsracrar med skärmar....
Unicaboxar gillar inte regn....Alstermos resväskor tål inte slag...
Skall försöka mig på en ordliste sammanställning av tråden så här långt.
Tack för kloka och trevliga bidrag, men går det att finna fler?
//J

Tja, vi får väl inte glömma bort den klassiska näverkonten, om vi nu ändå är inne på släktingar till ryggsäcken. Jag vet att farfar hade en hängades i boden, men ag har aldrig sett den användas.

Enligt SAOB:

"(i vissa trakter) större ränsel l. väska, i allm. av flätad näver, avsedd att bäras på ryggen; stundom: korg."

Finns det fler här än jag som reagerar när någon skriver väska och menar ryggsäck?
Som barn fick jag lära mig att det fanns res-, hand- och axelremsväskor. Medan det fanns päron-, ramryggsäckar och koltar som bars på ryggen med två axelremmar. På sjuttiotalet tillkom så höftbältet och sedan de ramlösa....
Fler??
//J

Intressant tråd :)

Har kollat upp etymologin för ordet väska, i förhoppningen om att få en viss vägledning i hur väska förhåller sig till t.ex. ryggsäck.

Något överranskande och lite spännande är att ordet väska är sammansatt av våd "avskuret stycke tyg" och säck (Wessen, Våra ord).

Alltså, både väska och ryggsäck är varianter av säckar. Skillnaden är att den första preciserar av vad den är gjord av, dvs. "avskuret stycke tyg", medan den andra förklarar var den ska placeras/hur den ska bäras, dvs. ryggen. :)

Mvh /Joel

Öhrnell;352600 sa:
Tja, vi får väl inte glömma bort den klassiska näverkonten, om vi nu ändå är inne på släktingar till ryggsäcken. Jag vet att farfar hade en hängades i boden, men ag har aldrig sett den användas.

Enligt SAOB:

"(i vissa trakter) större ränsel l. väska, i allm. av flätad näver, avsedd att bäras på ryggen; stundom: korg."

Precis, kont är en klassiker och det gjorde mig lite fundersam när jag läste...

Finns det fler här än jag som reagerar när någon skriver väska och menar ryggsäck?
Som barn fick jag lära mig att det fanns res-, hand- och axelremsväskor. Medan det fanns päron-, ramryggsäckar och koltar som bars på ryggen med två axelremmar. På sjuttiotalet tillkom så höftbältet och sedan de ramlösa....
Fler??
//J

Är kolt ett annat ord för kont, eller är det en annan modell? Kolt är ju annars ett klädesplagg från förr. ;)

kont och kolt?

Jag har aldrig tidigare hör kolt för kont men måhända är det lokalt, vart har du hört det? På 60-70 talet kom det bärkontar i formsprutad plast. Ca 10 ggr tyngre än farmors fina näverkont som tyvärr inte längre finns. Hon gick från Wilhemmina till Stocholm med den för att sälja hårarbeten och finna en utkomst. Lyckades med båda.
Farfar gick efter realskolan från Åmål till Axvall med ränsel och exercerade. Jag hörde nog hans histora 100 ggr medan farmor berättade sin i förbigående, en gång....Båda var födda på förförra seklet.
//J

Rättelse så här sent...

Fler??
//J

Står "och koltar som bars" skall stå "och kontar som bars" ursäktar ödmjukast!
//J

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg