Orden och dess betydelse

Jag trodde i min enfald att det var just sådana som kallas för cykelväskor...

Problemet uppstår när man pratar med någon som är lite halvinsatt. Då kanske cykelväskor kan betyda alla väskor på en cykel, dvs styrväska, sadelväska, ramväska, och dessa som sitter på sidorna. Pratar man med någon tävlingscyklist kan det kanske betyda en väska man förvarar cykeln i.

Cykelväskor kan vara generellt ja,. men den typ man sätter på framhjulen kallas väl ofta lowrider? Och sån man sätter på sidan bak brukar väl vara det de flesta tänker på när man säger cykelväska? Annars man kan ju förtydliga med sidocykelväska.

Framväskor

och bakväskor borde täcka begreppet pannier packs ganska bra.

Sen har vi racktop packs men det är ju något annat IMHO

Thure

Numera tror jag knappast att någon runkar på näsan längre…Men det är alltså inte så längesedan ordet användes med denna betydelse.

Njaa... Vilken betydelse? Runka har väl knappast varit samma sak som rynka - för det är väl det vi gör med näsan? I gammal skönlitteratur har jag någon gång läst att någon "runkade på huvudet", men aldrig på näsan. Jag har fått för mig att det snarare betydde "skaka". Men det är klart... jag har inte googlat och inte wikipediat så jag kan ju ha fel...
Men en messerschmidt är jag lik förbenat!

HåkanF

Runka betyder väl gunga, vicka. Så runkar på näsan gör man nog inte, möjligen runkar man på stolen eller runkar omkull.

Det finns ju ett uttryck som heter oomkullrunkeligt eller nåt sånt.

Om jag nu ska försöka spåra tillbaka tråden till väskor. Vad kallar man s.k. pannier packs på svenska?

"Pannier" är inget unikt för cyklar, det är helt enkelt klövjeväskor, sadelväskor eller packväskor. Sidväska funkar ju också fint.

Jag kan lova att man klarar sig lika bra med en fullproppad handväska som med de prylar som lättpackarna tar med sig ;)

Fast en lättpackande tjej får ju såklart med sig samma utrustning i sitt mobilfodral. :)

"Pannier" är inget unikt för cyklar, det är helt enkelt klövjeväskor, sadelväskor eller packväskor. Sidväska funkar ju också fint.

Fast klövjeväskor passar ju inte på cyklarriktigt. Och nu var vi ju där igen, flera ord med samma innebörd. Sadelväska på cykeln sitter ju i anslutning till sadeln. Sidväska känns ju bäst men kan missförstås för en axelväska (eller som sagt, för en väska ämnad för sidfläsk).

"Jag förvarade en matranson paketerat i ett stycke vaxat smörgåspapper i främre vänstra sidväskan" (lite krystad exempelmening kanske, lite åt det hemingway:ska). Ja, det får väl gå an. Så länge. Nu ska jag cykla hem. Med unicaboxen på pakethållaren.

Fast klövjeväskor passar ju inte på cyklarriktigt.

Det funkar ju uppenbarligen hur bra som helst för engelskspråkiga. :)
Men du har rätt, både klövjeväska och sadelväska blir konstigt när man pratar om cykelväskor. "Sadel" i översättningen av "pannier" betyder ju hästsadel, inte cykelsadel. Hästsadelväskor hänger i par, medan cykelsadelväskor hänger en och en.

främre vänstra sidväskan
Det är ju inte krångligare än "front left pannier".

Sidoväska/sidväska
är väl antagligen det bästa ordet. Eller helt enkelt cykelväska om man inte måste specificera exakt. Om någon tror att en sidväska i cykelsammanhang (för i vilket annat sammanhang skulle man vilja specificera sig så noga?) används för sidfläsk bör nog denne dra ner lite på sitt haschande.

För övrig blir jag väldigt sugen på att ha en unicabox på pakethållaren till min Skeppshult...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg