Den nuvarande novan är ok.
Jag har jämfört Novan med Primus Omnifuel, Primus Omnifuel Ti och MSR WisperLite Universal.
Novan är lättast att reglera lågan på.
Omnifuel och Omnifuel ti går även på gas.
Whisperlire Universal går även på gas. Är tystast.
Novan går utmärkt på fotogen och bensin. Bra rensnål, går att rensa fast man kör köket. Lätt att förvärma.
Lågan är lite fet på fotogen och lite mager på bensin. Endast ett munstycke. Magnetisk rensnål, vifta med verktyget under köket och rensnålen åker upp och ner.
Omnifuel går utmärkt på bensin och gas.På fotogen får man förvärma rejält och ha bra vindskydd annars blir den inte tillräckigt varm. Lite sämre att köra på sparlåga än Novan. Måste släckas för att rensa. Rensnål i verktyget.
Omnifuel ti är betydligt mindre än omnifuel. Jag tycker den är lättare att förvärma vid fotogenanvändning än storebror. Köket är mindre och lättare. Mycket lägre effekt. Måste släckas för att rensa. Rensnål i verktyget.
Whisperlite Universal går utmärkt på fotogen, bensin och gas. Acceptabel sparlåga endast på gas.
Dvs det går att få bra sparlåga även på fotogen och bensin men det är lätt att oavsiktligt släcka köket.
Köket är tyst. Måste släckas för att rensa. rensnålen har en vikt och man skakar köket för att rensa.
Jag har kört på D80 (fotogen) från Fogas, heptan(industribensin) och diverse gaspatroner bla Biltema, Jula, Primus och Optimus.
Köken går att förvärma på det bränsle man kör på, men det sotar mer, så jag rekommenderar att förvärmning görs med rödsprit. Jag har använt Spisbränsle. Jag tror att skillnaden mellan T-röd och Spisbränsle ligger i kräkmedlet, ar inte säker. I Trangian sotar inte på spisbränsle men det ger vid långvarig användning en brun beläggning på kastrullerna. Jag tycker denna beläggning är trevligare att handskas med än sot.
Alla köken har fungerat bra hittils. Jag har tyckt bäst om Novan, jag lagar gärna riktig mat när jag är ute, sällan pulver eller torrmat. Men prioriterar man tystnaden gäller Whisperlite universal.
Jag har kört dessa kök en sommar, en höst och en halv vinter.
Inget av köken är dock lika bra som 111 för vinterbruk.
Inget av köken är lika bra som Trangia/KAP Arktic.
Jag har mångårig vana av dessa två. Båda är dock tyngre än de testade.
Om det är vinter vill jag köra fotogen. Bensin beter sig kusligt kring minus 20 grader. Om man spiller bensin eller bara försöker förvärma med bensin bildas spontant en explosiv blandning mellan luft och avdunstad bensin just när risken för statisk urladdning är stor.....Vid andra temperaturer är jag inte orolig. När jag beger mig ut vet jag dock inte hur kallt det kommer att bli, så jag kör fotogen på vintern. På sommaren kör jag gärna Trangia med gas eller sprit. Vid kortare turer där kanske bara kaffekok är aktuellt tar jag något lättare kök. Fast Trangia 27 väger förståss inte mycket, dvs om man lämnar kastruller stekpanna och greppsnäppa hemma.
Jag har egentligen inget behov av multifuel-kök utan föredrar enbränslekök. Jag har en tendens att köra multifuelkök som om dom vore enbränslekök. Tex har jag kört totalt fyra Nova. Bensin fristående, gas fristående, fotogen fristående och fotogen/trangiamontage. Två vardera av primusköken trangia o fristående.
Jag har funderat på att trangiamontera en Universal, den passar bra för det, men det har inte blivit av än.
Trangiamontage av nova och primusköken är inte helt tillfredsställande. Det blir lite extra fippel när man sätter upp respektive packar ihop köken pga slangar och vred som träs genom vindskyddet. På KAP arctic var ratten löstagbar så brännaren var lättare att montera. Det är frånvaron av fippel som gör 111 till ett så bra vinterkök. Är det kallt vill man inte montera en massa delar av metall.
Andra har säkert andra åsikter om kökens fördelar och tillkortakommanden.
/John