Som du själv länkade, den där adaptern hade Mark Adams ["BernieDawg" som håller i Bluewater Stove Restoration] tillverkat åt skribenten [signaturen Hiking Jim]. De känner varandra sedan lång tid tillbaka, och BernieDawg är väldigt händig, så det förvånar mig inte det minsta att han fixade den åt Jim. Med den lilla mässingsklumpen kunde Jim fästa en Primus Omnifuel bränsleslang [som har Lindal-gänga (7/16-28 UNEF) i sin pumpanslutning - och därigenom även passar mot campinggasolbehållare] på sitt Optimus Nova-kök. Med en tillräckligt bra svarv hemma i garaget går det att skapa det mesta...... en liten fiffig adapter för att kunna sätta en optimus-slang på nova brännaren.
Var skulle man kunna få tag på en adapter?
Jag gjorde för några år sedan en liknande lösning för att kunna köra gasol i mitt KAP Arctic - via just en Primus Omnifuelslang. Jag borde ha uppgifterna om Primusslangens muttergäng någonstans hemma, jag ska forska vidare ikväll... Optimus Novas gäng är enkel att 'läsa av' iom att den är en yttergängNån som vet vilka gängor/stigning/osv som optimus resp primus använder?
- och när jag tänker efter så borde Novan ha samma gäng för bränsleslangen som Polarisen - och på den kan jag ju mäta hemma... Jag återkommer.
/Odd