Jag är nybliven nova-ägare ...
Tillåt mig en liten personlig fundering:
Hur kan någon under sensommaren/hösten 2017 bli en nybliven
Nova-ägare
när det mycket kapablare Polaris finns att köpa lika enkelt?
Jag begriper inte detta... /Odd
Nåväl:
En annan fråga när jag ändå håller på:
När man läser runt lite så hittat man ofta tidsangivelser för ett uppkok av 1l vatten.
Om man ska ge sig på att göra en egen mätning. Finns det några "standard" yttre omständigheter,
typ vattentemp från start, luft-temp, bränsle osv?
Nej, det finns det nog inte - de flesta någorlunda seriösa försök att prova koktider försöker säkert efterlikna förhållanden ute i det fria men med kontroll över (oönskad) vind etc:
Dvs starta med
kallt vatten, själv brukar jag försöka starta med 10 gradigt kallvatten från kranen. Och sedan avbryter jag normalt tidtagningen mellan 97 och 99 grader på termometern - att eftersträva att nå den där sista graden/gradparet är bara bortkastat. Det stormkokar tillräckligt ovan 97 grader i vanliga fall, och då bor jag ändå bara drygt 11 meter över havsnivå. Jag kör normalt sådana test med öppen kastrull, dvs utan lock (vilket iofs är idiotiskt ur vattenvärmnings- och bränsleförbrukningssynpunkt) för att säkert kunna hänga ner termometern, eller snarare givaren till digitaltermometern,
mitt i vattenvolymen. Dessutom så kan jag då se hur kokningsförloppet utvecklas... Med lock kokar det
mycket snabbare, men då är det knepigt att få givaren säkert på plats utan minsta risk för kontakt med kokkärlet...
Lufttemperatur
är normalt rumstemperatur för mig, jag brukar göra såna här mätningar inne i köket - för då får jag också automatiskt det vindstilla. De flesta campingkök, bortsett från Trangialiknande konstruktioner, är väldigt känsliga för sidvind - så för att få jämförbara körningar
måste det göras i vindstillhet.
Bränsle?
Tja, man provar väl med det bränsle som rekommenderas, eller det som är operatörens personliga favorit...
Jag
brukar använda butangas från JULA, campinggasol från JULA eller Biltema, alkylatbensin från OKQ8, lysfotogen från OKQ8, flygfotogen Jet-A1 från mitt fat ute i förrådet, EcoPar syntetdiesel från en dunk i förrådet och handelsdiesel från Passatens reservdunk... Inget tillkrånglat eller speciellt fancy alls...
Vänligen,
/Odd