Då borde alltså en annan längd utgöra optimum för de som inte är elitkanotister. En kortare längd antar jag.
Om Janne tränar mer, och kan utveckla en högre effekt, skulle det då märkas mer i en turbåt, än i en slank "havskajak", om den nu är snabbare vid aningen lägre effekt?
Allt måste inte vara linjärt i verkliga livet, men kurvor med konstiga språng och flera optima, känns antingen som nåt väldigt avancerat - eller fel teori.
Jag brukar gilla Mezzners kritiska granskning. Så också nu. Så jag försöker igen, kanske att jag fattar bättre snart.
Så, skit i längden ett tag, den kommer snart igen...
Först bredden:
En viss bredd är nödvändigt både för Janne elitmotionären och mig själv bonnmotionären. Detta för att vi skall sitta kvar på rätt köl och ha rimlig möjlighet att paddla avslappnat.
Sedan "slankhetstalet":
Så om man adderar in teorin om slankhetstalet efter breddkravet så ger ju olika bredder olika optimala längder. Bredare kajaker behöver vara längre än smala för att vara lika slanka som de smala.
Av det följer "längden":
Både jag och Janne kräver bredare kajak än eliteliten och med slankhetstalsresonemanget kräver vi då längre vattenlinjelängd, längre kajak, än eliten som uppenbarligen (?) har sitt optimum vid 5,20 på slätvatten.
Jag är troligen "ute å cyklar"... Hur vilse är jag? Var gick jag vilse?