Vet inte vad jag gör för fel men jag är absolut snabbare i en sk "snabb" havskajak längd 5.50-6.15 än jag är i en "motionslåda" på 5.20.
Uppskattar naturligtvis vikt å underbart paddelisätt på 5.20 kanoten men snabbare är jag inte!
Kan förstå att den lättare kortare är optimal på race(hänga på våg, acca vid ryck lyft osv) men när jag kör mina "teststräckor" så vinner den "långa" alltid
/Janne
Håller med Stuvarn. Tror att en viktig del i det är "slankhetstalet" som vi var inne på en gång tidigare. De som klarar en ICF-racer behöver inte en längre kanot eftersom längd/breddförhållandet blir så bra ändå. Förenklat kan man säga att en kort och bred kanot får en trubbig vinkel där man trycker undan vattnet, en kort och smal kanot blir spetsigare fram vilket även en bredare lång kanot blir. Det finns fler faktorer med i "kalkylen" men slankhetstalet fror jag, som gammal Tornadoseglare, är viktigt.
En ICF-racer är 38 cm bred på 520 cm längd vilket blir 38/520=0,073 dvs 7,3%,
En Icefloe är 60 cm bred och har en vattenlinje på ca 470 cm (när de engelska spetsarna är borträknade). Det blir 60/470=0,128 dvs 12,8%. Här är kanoten i verkligheten ännu trubbigare eftersom vattenlinjen vid stäven är konkavt utformad så bromsen sitter en bit framför fötterna...
En Turbåt har ett breddmått vid 10 cm djupgående enligt regeln men går grundare. Den hamnar förmodligen på 47/520=0,090 dvs 9,0%,
Tar man en havsracer t ex Extreme type-R så är den 45 cm bred i vattenlinjen och 610 cm lång (enligt broschyren). Det blir då 45/610=0,074 dvs 7,4% och vi är nere i nästan samma tal som ICF-racern. Den väger dubbelt mot ICF-racern och passar inte in i deras vågsystem för att hänga på våg (även om det finns bildbevis på tvärtom...).
Alla blir saliga på sin tror brukar det heta. Jag klarar inte en ICF-racer och förmodligen inte heller Extremen i sjögång så jag kanske får nöja mig med 8,5% som Stuvarns "vita långa" hamnar på. Från seglingen vet jag att det finns ingen längd som passar i alla vågtyper/storlekar men att en längre oftare fungerar än en kortare.
Så mitt sätt att bli salig i kanot hamnar på en tillräckligt stabil kanot så jag kan paddla framåt istället för att stötta eller simma ;-)