Optimal maratonkanot för en motionär

Har inte läst med än klippet, men misstänker att diskontinuiteten avser att funktionen byter från att ha varit strängt växande (eller tvärtom) till tvärtom?

Om jag förstod det rätt så är det vågbildningsmotståndet som minskar med slankare kanoter men vid en viss gräns sker ett hopp så motståndet är betydligt lägre än det borde vara enligt en interpolerad kurva.

exempel - OBS ej verkliga siffror bara för att visa trendbrott.
60 cm bred 6,0 kp
55 cm bred 5,5 kp
50 cm bred 5,0 kp
45 cm bred 4,4 kp
40 cm bred 3,4 kp
 
Jamen då är det ju precis som du var inne på tidigare, de där snobbiga kanotisterna i de smalaste kajakerna är ju inte starkare, de fuskar alltså och sitter i nåt som går sådär 2-3 km/h fortare av sig själv.
Hörde att det finns så ranka kajaker att de inte ligger stadigt när man lägger dem i vattnet vid bryggan ens, och nu förstår jag att man får hålla i dem för att de inte ska glida iväg!

Lite omanligt med såna kajaker, om du frågar mig...
 
Jamen då är det ju precis som du var inne på tidigare, de där snobbiga kanotisterna i de smalaste kajakerna är ju inte starkare, de fuskar alltså och sitter i nåt som går sådär 2-3 km/h fortare av sig själv.
Hörde att det finns så ranka kajaker att de inte ligger stadigt när man lägger dem i vattnet vid bryggan ens, och nu förstår jag att man får hålla i dem för att de inte ska glida iväg!

Lite omanligt med såna kajaker, om du frågar mig...

Ja det är ju mer sport med min gamla Icefloe där "resistansträningen " börjar redan vid 3,5 knop ;-)
 
Oj, vad det svänger om den här tråden. Nu är vi inne på vilken kanot som är manligast. Plast och kompositkajaker är väl knappast manliga, släta som barnrumpor. SOF är ju också lite fjolligt med nål och tråd. Då återstår bara urholkad trästock och pirog av grovt sågade plank.

Jag avstår den manliga kanoten och paddlar en fjollkajak.
 
Oj, vad det svänger om den här tråden. Nu är vi inne på vilken kanot som är manligast. Plast och kompositkajaker är väl knappast manliga, släta som barnrumpor. SOF är ju också lite fjolligt med nål och tråd. Då återstår bara urholkad trästock och pirog av grovt sågade plank.

Jag avstår den manliga kanoten och paddlar en fjollkajak.

Pga tunn plånbok får jag nog dras med den manliga kanoten men jag tillfredsställer mina fjollbehov genom att paddla inomskärs (utom när det är plattvatten) och inte på vintern...
 
Jag avstår den manliga kanoten och paddlar en fjollkajak.

Jaja, försök förvåna oss istället...

Fast egentligen, beträffande manligheten, så är det väl så att i den mån det nu är manligt med kajaker*, så ligger väl antagligen det omanliga i att bry sig om materialet. Så där är det ju kört för oss allihopa i den här tråden.

*jodå
 
Skillnaderna i fart mellan likartade kajaker är förvånansvärt små.

Här en bra länk har lagt in den förut men den är fortfarande bra
http://www.kanot.com/t2.aspx?p=60689

En längre kajak har oftats mindre "yaw" att den håller aktern och fören hyffsat stilla en längre kajak är också mindre känslig på längstrim vilket är väldigt viktigt när det gäller fart. Aktern får inte sätta sig för mycket. Längre kajaker blir också något stadigare inte mycket men ändå.

Självklart sätter våta ytan gräns för hur lång man kan göra kajaken

Stabilitet är självklart viktigt för farten sitter man och spänner sig och måste stötta då och då blir man helt klart inte snabb. Felet väldigt många gör är att de väljer för ranka kajaker.

Att några här har kunnat paddla fortare med längre kajaker är nog inget att undra över de längre kajakerna kan helt enkelt ha passat paddlarna bättre gällande stabilitet, ergonomi. De korta kajakerna kan helt enkelt varit "grisar" (hogs) bara för att kajaken är 5.2m behöver inte betyda att den är välkonstruerad.

Hur en kajak uppför sig är resultatet av en mängd olika faktorer och väldigt komplext.

Väldigt lite forskning har gjorts på racerkajaker. Det finns helt enkelt inga pengar att göra. Den enda som håller på och meckar lite är Ted Van Dusen. Dom andra verkar mest plasta av varandra. Vilket gjort att ICF klassen är en mer eller mindre entypsklass.


Största framstegen har gjorts på materialsidan. Moderna kajaker är betydligt styvare än äldre

Fanns det meloner att göra i paddlingssporten skulle det vara kul att mixtra lite. Här är en snabb skiss en 5.6m ICF racer. Att ta fram en snabb racer är ett utvecklingsprojekt.

En grej det brukar ylas om rätt friskt och är isättningen för paddeln trots att man i princip alltid ser islagmärken på även väldigt smala kajaker. Skulle vara kul att ta reda på varför

En praktisk grej med moderna ICF kajaker är att få plats med paddlaren, sittbrunnen och utrymmet vid fötterna är viktiga att få till

cff53957e3a4d2b971e64a96918dc40b.jpg

Hans Friedel
 
Senast ändrad:
Väldigt lite forskning har gjorts på racerkajaker. Det finns helt enkelt inga pengar att göra. Den enda som håller på och meckar lite är Ted Van Dusen. Dom andra verkar mest plasta av varandra. Vilket gjort att ICF klassen är en mer eller mindre entypsklass.

det där är inte riktigt sant van dusen är den enda forskaren som sysslar med tävlingskajak design så långt allt rätt. men det är faktiskt fler olika modeller från stora och starka tillverkare med olika egenskaper som att välja på just nu än det varit under hela den tiden jag hållit på och skilnadena är större än man tror i beteende och känsla
 
Väldigt lite forskning har gjorts på racerkajaker. Det finns helt enkelt inga pengar att göra. Den enda som håller på och meckar lite är Ted Van Dusen. Dom andra verkar mest plasta av varandra. Vilket gjort att ICF klassen är en mer eller mindre entypsklass.

Gissar att övriga ägnar sig åt mer empirisk forskning (spackla lite här och slipa lite där och se vad som händer...).

Men som man säger - även en blind höna kan hitta ett frö - och kanske kan ett genombrott ske av "misstag" bland klippa-och-klistra-konstruktörerna som inte är "begränsade" av Kapers teorier???
 
En grej det brukar ylas om rätt friskt och är isättningen för paddeln trots att man i princip alltid ser islagmärken på även väldigt smala kajaker. Skulle vara kul att ta reda på varför

Man vill väl helt enkelt sätta i paddeln så långt in som möjligt, och det hänger kanske samtidig ihop med att paddeln dessutom nyss varit på "andra" sidan.

Att man sen missar lika mycket oavsett hur smal kanoten är, är kanske inte så konstigt; man "siktar" på att komma nära, och precisionen är ungefär samma oavsett kanotens form. Typiskt är väl också att man slår i mer på en kanot man inte är så van.
 
Man vill väl helt enkelt sätta i paddeln så långt in som möjligt, och det hänger kanske samtidig ihop med att paddeln dessutom nyss varit på "andra" sidan.

Att man sen missar lika mycket oavsett hur smal kanoten är, är kanske inte så konstigt; man "siktar" på att komma nära, och precisionen är ungefär samma oavsett kanotens form. Typiskt är väl också att man slår i mer på en kanot man inte är så van.

Jag gissar att precisionen också beror på hur bra balans man har i den aktuella kanoten. Har man för vinglig kanot så missar man oftare isättet - både utåt och inåt - och har man en stadig och van kanot så hamnar paddeln oftast "rätt".
 
Min teknik brukar allmänt bli sämre när jag blir trött. "Vaknar" till ibland av att jag t ex slår i tummen, och skärper mig med paddelföringen...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuvarn Optimal sittställning i en turbåt... Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg