Skillnaderna i fart mellan likartade kajaker är förvånansvärt små.
Här en bra länk har lagt in den förut men den är fortfarande bra
http://www.kanot.com/t2.aspx?p=60689
En längre kajak har oftats mindre "yaw" att den håller aktern och fören hyffsat stilla en längre kajak är också mindre känslig på längstrim vilket är väldigt viktigt när det gäller fart. Aktern får inte sätta sig för mycket. Längre kajaker blir också något stadigare inte mycket men ändå.
Självklart sätter våta ytan gräns för hur lång man kan göra kajaken
Stabilitet är självklart viktigt för farten sitter man och spänner sig och måste stötta då och då blir man helt klart inte snabb. Felet väldigt många gör är att de väljer för ranka kajaker.
Att några här har kunnat paddla fortare med längre kajaker är nog inget att undra över de längre kajakerna kan helt enkelt ha passat paddlarna bättre gällande stabilitet, ergonomi. De korta kajakerna kan helt enkelt varit "grisar" (hogs) bara för att kajaken är 5.2m behöver inte betyda att den är välkonstruerad.
Hur en kajak uppför sig är resultatet av en mängd olika faktorer och väldigt komplext.
Väldigt lite forskning har gjorts på racerkajaker. Det finns helt enkelt inga pengar att göra. Den enda som håller på och meckar lite är Ted Van Dusen. Dom andra verkar mest plasta av varandra. Vilket gjort att ICF klassen är en mer eller mindre entypsklass.
Största framstegen har gjorts på materialsidan. Moderna kajaker är betydligt styvare än äldre
Fanns det meloner att göra i paddlingssporten skulle det vara kul att mixtra lite. Här är en snabb skiss en 5.6m ICF racer. Att ta fram en snabb racer är ett utvecklingsprojekt.
En grej det brukar ylas om rätt friskt och är isättningen för paddeln trots att man i princip alltid ser islagmärken på även väldigt smala kajaker. Skulle vara kul att ta reda på varför
En praktisk grej med moderna ICF kajaker är att få plats med paddlaren, sittbrunnen och utrymmet vid fötterna är viktiga att få till
Hans Friedel