Nu önskar jag att jag hade orkat fullfölja min behandling. Tappade sugen. Peppad av ovanstående inlägg ska jag försöka igen, tack!
Gammal ovig fotbollspelare med korta hamstrings, tveklöst.
Skrev detta på funbeat tidigare i år.
Ännu ett enskilt fall, men jag vill ändå dela med mig av alternativa lösningar. Fick ont i april-maj förra året, efter att ha börjat springa som blekfet otränad. Men det var ju så kul att börja komma igång!
Ont, typiskt "första stegen" efter man reser sig, ingen handikappande smärta men definitivt en varning. Har inläggssulor, Superfeet. Läste om stötvågsbehandling, 3-5 ggr, många brukar få goda resultat. Provade. 3 ggr + tejpning ibland, ingen förbättring mer än vad jag tror att jag fick av att "inte springa" enbart. Körde totalt 5 behandlingar, lika bra att ta 2 till när jag ändå börjat. Nä. Sen tappade naprapaten också sugen, han skulle höra av sig efter en ledighet men gjorde aldrig det, lika bra för det kändes mest dyrt och overksamt. Slöade till. Flyttade till Kina. Började lufsa lite smått igen, men fortfarande ont, tillräckligt för att fatta att det inte är OK. Men, vad göra? Tappade spring-sugen igen, men går mycket och länge på helgerna, spännande i ny stad/nytt land. Brännande ont som vanligt. Äsch. Nu i söndags ännu en sedvanlig omstart av joggingen, följt av typ 5 timmars promenad. Ondast nånsin!
Men, samma dag hade jag bokat en tid hos en TCM-doktor, Traditional Chinese Medicine. Jag är ingenjör och skeptiker, men vad f-n, man får väl prova innan man dömer? En kollega med nackbesvär rekommenderade denna. Lite udda start, lyssna/känna på pulsen, frågor om kall/varm mat, kaffedrickande, drömmar, sömn, avföring, ..
Omild behandling, hård och oskön massage av fot, ben, ända upp till höften, plus några akupunkturnålar. Nya kostråd, som jag väl följer sådär... Ett te som jag skulle dricka 3 ggr/dag, som jag inte provat än. Varma fotbad och egenmassage av foten varje kväll, plus att sova med en värmekompress på hälen. Vila från belastning av hälen, löpning och långpromenad, ca 2 veckor.
Det kändes bättre redan på måndag morgon, 12 timmar efter behandlingen! Nu ska jag underhålla detta nya tillstånd själv i typ 2 v tänkte jag, sen ta ett återbesök och en ny behandling. Ska bli intressant att se om detta håller över tid. Men imponerande att jag fick en sån snabb första förbättring!!! Jag häpnar.
Kan tillägga att jag är stel och rätt ovig i kroppen, så TCM-läkaren kände en del knutor och korta senor och muskler, som fick sig rejäla omgång massage. Jag skuille alltså vilja tro att det var den mekaniska bearbetningen av fotsulan, och ett antal muskler och senor från fot ända upp till höft som var tricket med denna behandling. Verkar ju stämma med en del man läser om hållning och kort muskulatur, obalanser.
Som sagt, bara ännu ett enskilt fall, men om någon från detta hittar en ny vinkling eller metod att prova behandla sina problem, så har jag i alla fall bidragit en skvätt.