om att bygga, elda och använda ved-kök...

...Den markved vi fann ute i sommar och höstskogarna låg ofta på 60% relativ fuktighet. Vinterved som vi fann kunde komma ner till 15% relativ fuktighet som bäst,

Har du även någon koll på relationen mellan relativ och absolut fuktighet i ved? Trodde inte man använde "relativ fukt" i ved...

Det finmaskiga nät som jag har som eldbotten ligger bara ca 3 mm över burkens botten. Det vilar direkt ovanpå fotstödens 2,5 mm ståltrådar, som sticker in i burken precis över botten och tar stöd mot densamma.

Hela eldburken är sedan 20 mm över ett hårt och plant underlag. I terräng får man räkna med kontakt med undervegitationen, som då kommer att bli lite svedd i en punkt i mitten, där en liten kupol-mutter håller fast primärluft-spjället.

Markskyddet är bara en rund bit alu-folie (engångs-form) som går ca 1 cm utanför kanten på burken:
P1000925-s.jpgP1000926-s.jpg

Åter till senaste experimentet...
Så här ser eldburken ut:
P1000924-s.jpg

Strypringen med den nya "disken" som hänger rakt under hålet:
P1000923-s.jpg

Strypring och disk på plats. Ställbar på 3 nivåer:
P1000922-s.jpg


och så till sist...
FILM-TAJM..!

Men först några meddelanden från mina sponsorer... nej... några kommentarer menar jag.

  • Klockan startades 3 minuter efter tändning (glömde den...).
  • Alla tider jag nämner, är tiden klockan visar.
  • Första halvan av filmen har jag inte den extra "disken" under mynningen monterad. Jag ville först se hur den beter sej men dom nya 48 sekundärlufts-hålen.
  • Jag har ändrat primärluft-spjället fram och tillbaka många gånger tämligen sporadiskt under hela filmen, och därmed varierar lågan.
  • En tidvis mycket blek låga gjorde att den var mycket svår att se i min normala belysning jag har haft på tidigare filmer. Därav försökte jag improvisera med dämpad belysning.
  • Vid inget tillfälle slocknar lågan så att den behöver tändas om, även om det ibland inte går att se någon låga.
  • vid ca 11:20 Petar jag lite på "glöden" för att den ska sjunka ihop lite, så att det ska bli lite mer plats för "disken" som ska hänga ner lite i burken, och som jag är på väg att lägga dit.
  • Disken hängs först 20 mm under strypringen.
  • Vid 17:40 höjer jag "disken" till 10 mm under strypringen.
  • Vid ca 20:00 och framåt börjar gula flammor dyka upp. Jag noterade även en viss rökutveckling som normalt inte brukar uppstå. Dessutom kördes lite knaster och knäppar från glöden som jag aldrig tidigare hört. Möjligen var det något "dumt" i veden..? Eller så var det helt enkelt bara ovanligt mycket koda i en vedbit.
  • Vid 25:10 slocknar lågan.

Här är den... <a href="https://picasaweb.google.com/lh/photo/zzBIw9AksRwqC5p7QpVKyAtvrzLFOCBzlrYcAI_VwC8?feat=embedwebsite"><img src="https://lh3.googleusercontent.com/-kmSNRgTQrPg/TrsoG7XAZDI/AAAAAAAAASI/wuVDZ6Tofi0/s144/Vedk%2525C3%2525B6k%2525201%252520-%25252048%252520h%2525C3%2525A5l%252520%25252B%252520disk.jpg" height="108" width="144" /></a>
 
Medan ni andra sitter och tittar på film har jag varit ute och gjort en ny test-eldning med ytterligare en ny variant.

Den här gången har jag isolerat eld-burken med ca 10-20 mm gullfiber och alu-folie ytterst. Det innebär samtidigt att sekundärluften inte längre blir förvärmd, utan tas nu in direkt från utsidan.

Förhoppningen var att bättre isolering skulle höja temperaturen på veden, och leda till en mer fullständig förgasning.

Funkade inte alls...
Antingen är det viktigare än jag trodde med förvärmd sekundärluft, eller så var det något annat jag inte vet vad det är som jag har missat.
 
Medan ni andra sitter och tittar på film har jag varit ute och gjort en ny test-eldning med ytterligare en ny variant.

Den här gången har jag isolerat eld-burken med ca 10-20 mm gullfiber och alu-folie ytterst. Det innebär samtidigt att sekundärluften inte längre blir förvärmd, utan tas nu in direkt från utsidan.

Förhoppningen var att bättre isolering skulle höja temperaturen på veden, och leda till en mer fullständig förgasning.

Funkade inte alls...
Antingen är det viktigare än jag trodde med förvärmd sekundärluft, eller så var det något annat jag inte vet vad det är som jag har missat.

kan det vara så att den varma luften som steg mellan förbränningskammaren och folien skapade en luftström som tryckte in genom hålen? och när luften kom rakt utifrån behövde den istället sugas in?
 
@ seobserver..!
Lugna puckar - det blir lätt så...

@ crall.scout..!
Det kan nog ligga en hel det i vad du säger. Det enda sättet köket ville ge en vettig låga var när jag satte på kastrull-vindskyddet (utan kastrull). Det fungerar som en väldigt vid skorsten, men som ändå ger ett visst drag.

Man skulle alltså i så fall behöva kompensera bortfallet av självdrag i den här designen, med en skorstenssektion ovanför sekundärluft-insläppet i stället.
 
seobserver, du verkar fortfarande snacka en massa om vedkök. Försök förstå att de här köken är inte vedkök, de är gengaskök. Deras konstruktion bygger just på att man bränner de där giftiga gaserna så de försvinner.

Även om de är gjorda av plåt och fyllda med ved så skiljer de sig enormt från att elda i IKEAs diskställsburk.

Som jag skrivit förut, det finns massor av forskning kring såna här kök eftersom man vill kunna använda dem i U-länder där det idag eldas med ved i väldigt ineffektiva vedspisar. En stor fördel med de här köken kontra vedeldning är nämligen verkningsgraden.

Läser man http://www.woodgas.com/Woodgas stove.pdf ser man att de har ett ganska stort avstånd från pyrolys-zonen och sekundärluftsintaget upp till själva "gasbrännaren". Det som de kallar "gas wick". Det är ett ganska tydligt bevis på att det inte är veden man eldar, för så långt upp nåt inte vedens låga.

Jag är tämligen säker på att av alla de olika vedkök du har provat så har nog inget varit ett gengaskök. Den här typen av kök uppfanns -96, så om dina erfarenheter är äldre än så var det garanterat inga gengaskök du provade.
 
Ett klarförande vi höll på med omvändförbrännings vedkök och ungnar av tillfälligt material. Samtidigt pågick ett försök med förbättrade gengasaggregat till förbränningsmotorer. Vi hade gemensamma möten och redovisningar. När vi uppnådde höga goda förbränningsvärden var veden finhuggen samt ugnstorkad. Näppeligen en fältmässig 1a situation.

Har oxså läst gengasugns och köks diskussionerna då bl a prof Plejels solugnsforskning hör även de hop med vedbristen i stora delar av den s k utvecklingsvärlden.

Så jag talar into om gamla vedeldningar utom om tillräckligt varma ugnar för att få till stånd gasförbränning, högre nyttjande av bränslet.

Kan ego få be om mera ämnesoncentration än försök till analys av personer.

Det Pierre gör är intressant och förtjänar ett bättre öde än att fastna och spädas ut av ovidkommande utvikningar. Själv har jag varit skyldig till ett par. Skall inte upprepas.

Jag har en bekannt som kör ett litet fjärrvärmeverk och de hade tjuvluft en gång från en svetsskarv som sänkte temperaturen tillräckligt i förbränningscykonen så att de inte kunde hålla rökgasrenheten. Det blev till att stanna, kyla av och reparera innan det blev bra igen.

Bl a därav min skepsis till lite gula lågor och lite tjära. Då är det vedeldning vi talar om. I den delen.

Intresserat följer ego gärna fortsättningen.

go tur
 
Bra!

Det ser ju riktigt bra ut! Gratulerar till en bra gengaskonstruktion ;-)

Jag förmodar att effekten sänks när du sätter in mittenringen!? Det kan ju iofs vara en fördel om man vill sjuda maten istället för att stormkoka. Har du någon kommentar på effekten med/utan inner-ring? Kanske ett praktiskt test på koktid med/utan?

Mvh
 
Det ser ju riktigt bra ut! Gratulerar till en bra gengaskonstruktion ;-)

Jag förmodar att effekten sänks när du sätter in mittenringen!? Det kan ju iofs vara en fördel om man vill sjuda maten istället för att stormkoka. Har du någon kommentar på effekten med/utan inner-ring? Kanske ett praktiskt test på koktid med/utan?

Mvh

Tycker också det vore intressant att se vad det ger för verkan på uteffekten...
Nu fattas det bara en kastrull med värmeväxlare! =)
 
@ seobserver..!
Länken du postade var trunkerad (på mitten /.../) så den funkar inte. Kan du göra ett nytt försök?

@ "Alla andra"..!
Jag tror vi kan bara nöja oss med att konstatera att seobservers krav på gengasens renhetsgrad vid förbränningen, är mycket högre än många andras här, för att han definitionsmässigt ska kalla det för gengas-förbränning.

Dvs. Om det inte är blå låga - Är det inte gengas-förbränning.

Och det kan jag hålla med om... Det är "gengas-och-något-annat"-förbränning som vi sysslar med här. Dvs. förorenad gengas. Jag tittar personligen mer till förbrännings-principen, och accepterar lägre renhetsgrad, så för mej är det OK att kalla det gengas-kök. Samtidigt tycker jag att seobserver har en för snäv definition, men det är hans val, och jag kan leva med det.

Om vi kan accepterar att alla har lite olika definitioner och krav, så kan vi samsas lättare. Det underlättar då om vi försöker beskriva vilka definitioner vi har, så alla andra vet...

Jag har själv ingen uppfattning om den här typen av "gengas-kök" (notera sittationstecknen) generellt skulle ha så mycket bättre verkningsgrad än dom enklare "eld-burkarna". Det kan tänkas, men man offrar en del värme på förgasningen så det är inte helt givet. Det finns kanske forskning som visar hur det ligger till?

Min drivfjäder för det här är inte verkningsgraden, den är fullt tillräcklig på en enkel IKEA-korg, utan att slippa sot. Gärna även tjära, men den stör mej inte så mycket, så länge jag inte "lånar" kastruller av någon annan.

@ Tordnado..!
Lugn i stormen - jag arbetar på dagarna... (och då inte med gengas-kök)

Jag håller med om att "det ser ut" som att effekten går ner när jag sätter in center-brickan (någon som kan komma med ett vettigt namn på den?). Men samtidigt blir lågan nästan osynlig så det är svårt att ha någon uppfattning. Det krävs en eller ett par tester med kastrull för att få reda på effekten. Jag hade dessutom inte spjället fullt öppet vid teste så det fanns nog mer att ge. Jag eldade helt utan kastrull för att kunna observera lågans egenskaper vid första försöket.

Kan man få till en varaktig låga som när den var som bäst vore det super, och då kan man nog tänka sej att köra med värmeväxlar-kastruller.

Närmast ligger ett nytt försök med isolerad eld-burk. Om det var brist på sekundärluft av skälet som crall.scout skrev, så borde det funka med att bara öka hålarean för sekundärluften. Då får man samma flöde med lägre tryck - utan extra skorsten.

Isolerad eld-burk borde vara bättre...
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg