Jag håller i stort sett med. Det mesta jag sett seobserver skriva känns vettigt. Även om han ofta är lite väl kategorisk, och gärna drar drastiska slutsatser.
tex:
Att försöka finna hårdved i ett grönt landskap med 7% restfukt i verkar rätt långsökt. För att uppnå det skall både ved och startträkol medföras.
Skulle det inte gå att förgasa ved med över 7% fukt..? Det går bara åt lite mera värme-energi att uppnå samma temperatur.
Har du med sot och diskfaktorn då i kalkylen för med gas är den minimal. Med makeld på rätt höjd likaså. Det är ju även vid vandring en fråga om rasttid och vandringstid.
Har du förväxlat våra kök med IKEA-korgar..? Dom här köken sotar normalt inte. Om dom gjorde det skulle jag lägga ner direkt och köpa en 10 ggr bättre IKEA-korg i stället.
Skulle mark-eld vara jämställt med ett gas-kök tidsmässigt..? För att det går lika fort att diska? Njaae...
19 minuter till kokning är väsenligt längre än de 4 minuter från stopp vilket är normaltiden.
Jag angav visserligen 21 minuter i post #3 tidigare, men även att det inte är att betrakta som en normaltid. Men du kanske refererar till något helt annat? Och visst - vedeldning tar mer tid. Det ingår i konceptet.
En eldburk nära marken som läcker glödande kol neråt kräver samma markunderlag som en brasa.
Inte i närheten... En burk kräver väldigt mycket mindre underlag. Mindre i omfattning. En sten räcker. Det eldar man ingen brasa på. Dessutom tror jag du är inne på IKEA-korgar igen...
Bara för att demonstrera mitt köks behov av markunderlag, gjorde jag kvällens test-eldning med köket uppställt på en hopvikt dagstidning.
Den var helt opåverkad efteråt. Så här såg den ut eftereldningen:
Med gula lågor och tjära på kokkärlen är det en bit kvar till enbart blåa lågor och gengasförbränning.
Gengas-förbränning är det per definition, även om det är lite förorenad gengas. Men...
Yes - det blir tjära på kastrullerna.
Yes - det kommer aldrig att bli helt blå lågor på ett kamping-gengas-kök.
Men vad är det praktiska problemet med det? Tjäran kladdar inte. Och färgen på lågan..?
Så länge köket i övrigt är pålitligt och funktionellt är i alla fall jag nöjd. (Och mina kök som jag visat är ännu bara prototyper för att testa konceptet.)
Det finns inget principiellt krav på att gas-generatorn behöver ha en stor massa, tex vara gjord av gjutjärn. Inte för funktionen att generera gas. Om man gör generatorn av järn, kan det vara lämpligt ur hållbarhetssynpunkt. Om man gör den av rostfritt eller titan kan den lika gärna vara av tunn plåt.
Tjäran på kastrullerna är ett tydligt bevis på att temperaturen är för låg för att veden ska förgasas till 100%. Så det är bara 99% (eller nå't) av veden som förgasas, askan borträknad. Vad är det då för gas vi förbränner? Om inte gengas?
-----
Allt det här kan kanske verka som en massiv attack på dej seobserver. Men det är inte alls så det är avsett - be cool man...
Jag kan bara inte låta bli att bemöta sånt som jag tycker inte stämmer. Samt att jag har släpat efter en del i diskussionen, så allt kom på en gång.
Kolla på nya filmen som kommer snart. Jag tror nästan att även du skulle acceptera lågan i vissa avsnit...