Olycka på Mälaren

Re: Re: Re: Kärnfrågan

pausch; sa:
massmedia älskar ju att hysteriskt förstora risker... DN intervjuar några skridskoåkare på söndan som ska åka på Brunnsvikens plogade bana och frågar om dom är oroliga för att vara på isen...

Jag tycker att frågan är berättigad. När folk åker ut med barnvagn framför sig utan isdubbar eller ispik på isar som inte är mycket tjockare än 4-6 cm blir jag rädd. Det är respektlöst och vanligt förekommande.

Helgens olycka är oerhört tragisk, men utan tvekan inser människor nu att våra isar kräver stor respekt.
Utan nyhetsrapportering om händelsen skulle alla köra på som tidigare.

Det enda som jag ställer mig frågande till i nyhetsbevakningen är att publicera bilder från händelsen.
 
Det är inte en fråga om massmediebild, det är en påminnelse om vår dödlighet och om hur små marginalerna ofta är utan att vi är medvetna om det.

Det är ju därför det inte bara går att rycka på axlarna - "ja,ja SSSK"- det här angår oss alla!
 
CEN; sa:
Det är inte en fråga om massmediebild, det är en påminnelse om vår dödlighet och om hur små marginalerna ofta är utan att vi är medvetna om det.

Det är ju därför det inte bara går att rycka på axlarna - "ja,ja SSSK"- det här angår oss alla!
"ja, ja SSSK, 100 år av utfärder, första dödsolyckan" Tragisk situation just nu men i perspektiv av 100 års folkbildning och utfärder så vågar jag påstå att SSSK gjort mer gott för folk än ont.
Förra året dog 29 människor i olyckor där dom gått igenom isen enligt DN så i jämförelse är två omkomna på 100 år två tragiska dödsolyckor närmare optimum än samhället i övrigt.
Jag kanske missförstår dig Charlotte men du verkar inte så positiv till SSSK när jag läser dina inlägg? Jag har hittills inte träffat någon klubbfunktionär/ledare som inte gratis engagerar massor av tid och energi på att folk ska få trevliga, olycksfria och hälsosamma turer på naturis.
Jag vill rikta ett tack till alla dessa ledare/funktionärer som ställer upp trots ett ibland otacksamt jobb och som i detta fallet ett riskfyllt ansvar.
 
Re: Re: Re: Re: Kärnfrågan

hakan_l_borg; sa:
pausch; sa:
Det där är ju en massmediebild.... massmedia älskar ju att hysteriskt förstora risker.

Vet inte om jag håller med riktigt, tycker pressen varit ovanligt balanserad i detta fall faktiskt.

Överlag ja, men inte dom DN-reportrar som försökte utmåla skridskofärder på Brunnsvikens plogade bana under plogningssäsong som farliga.
 
Re: Re: Re: Re: Kärnfrågan

Arneri; sa:
pausch; sa:
massmedia älskar ju att hysteriskt förstora risker... DN intervjuar några skridskoåkare på söndan som ska åka på Brunnsvikens plogade bana och frågar om dom är oroliga för att vara på isen...

Jag tycker att frågan är berättigad. När folk åker ut med barnvagn framför sig utan isdubbar eller ispik på isar som inte är mycket tjockare än 4-6 cm blir jag rädd. Det är respektlöst och vanligt förekommande.

Helgens olycka är oerhört tragisk, men utan tvekan inser människor nu att våra isar kräver stor respekt.
Utan nyhetsrapportering om händelsen skulle alla köra på som tidigare.

Det enda som jag ställer mig frågande till i nyhetsbevakningen är att publicera bilder från händelsen.

Kolla in:

http://www.solna.se/templates/Page_solna_submenu.aspx?id=17705

Istjockleken på Brunnsviken är 16-20 cm, inte 4-6 cm...

Men i flera andra sammanhang håller jag med dig - och när jag själv passerar folk med barnvagn på is som inte är minst ca 15 cm brukar jag fråga dom hur dom vågar sig ut utan ispik med barnet. Ibland har dom dock åtminstone satt flytväst på barnet.
 
Arneri; sa:
pausch; sa:
En mycket starkt bidragande orsak till att denna råkpassagen som inte borde ha gjorts ändå försökte genomföras måste vara dödsbudet som en av deltagarna tydligen fick via mobiltelefon.

Jo, denna faktor kan mycket väl stressa en grupp till att ta beslut de i vanliga fall inte skulle ta. Individer reagarer olika på tragiska bud varav vissa kan bli smått hysteriska. Med bra is är detta ett mindre problem, men vid begränsad framkomlighet kan det bli riktigt stressande och det krävs att några i gruppen gör sitt yttersta för att lugna den drabbade och minska stressen i gruppen.

Jo det krävs det i sådana situationer. Men det är svårt, ja omöjligt, att i förväg kolla om gruppen har individer som verkligen skulle klara detta i ett skarpt läge - det vet man inte förrän det verkligen händer. Då är det mycket lättare att istället kolla att alla har sina mobiler avslagna då färden påbörjas, så undviker man att den situationen alls uppkommer.

Men vad gör man om någon i gruppen vägrar slå av sin mobil då? Då får man besluta sig för om personen ska avvisas, eller tillåtas delta med påslagen mobil. Risken blir i alla fall mindre om bara en har mobilen påslagen än om alla har den påslagen - och det kan ju vara en person som den dagen har mycket goda skäl att ha mobilen på. Säkerhet handlar just om att minimera riskerna så mycket man kan, med *rimliga* åtgärder. Driver man säkerhetskraven för långt kan det bli kontraproduktivt.
 
Det är möjligt att ett mobiltelefonsamtal faktiskt var rotorsaken i detta fall. Att förbjuda mobiltelefoner på isen tycker jag dock är att angripa problemet från fel håll. Man kan tänka sig andra situationer genererade av händelse internt i gruppen som medför åsidosättande av normala säkerhetsregler och höjande av risknivå. Det är det som vi måste lära oss, riskhantering bland ledare och medlemmar. I en dylik situation där någon i gruppen vill höja gruppens riskexponering måste man ställa sig ett antal frågor. T ex:

1) Vad vinner vi på ökad riskexponering?
2) Vilka är de risker vars sannolikhet att inträffa ökar?
3) Hur stor är sannolikheten att de inträffar?
4) Vad är konsekvensen om de inträffar?

Sedan agerar man.

-Palle
 
Det här handlar inte om SSSK, jag har inga speciella synpunkter på dem. Somliga gillar kollektiva aktiviteter, då är det väl bra om de ordnar sådana. Personligen är jag inte mycket för grupputflykter. Fast israpporterna är ju bra förstås.

Däremot gillar jag inte attityden att oorganiserad åkning i sig är farlig och att gruppåkning i sig är säker. Man kan inte lära sig åkteknik eller iskunskap genom att följa efter, man måste göra själv, i egen takt och efter eget omdöme, det finns inget annat sätt. Gruppen i sig är ingen garanti för någonting, däremot är det lätt att grupptillhörigheten invaggar en i falsk trygghet.

Att SSSK-grupper råkar illa ut är mycket troligare än att jag gör det, eftersom många SSSK-grupper tar risker (helt OK, bara det handlar om medvetet risktagande) som jag aldrig skulle ta. Var och en på sin nivå helt enkelt. Därför blir jag inte förvånad när SSSK är inblandat i incidenter. Sannolikheten för att man behöver bli hämtad med helikopter är helt enkelt större om man åker många på svinga i havsbandet än om man tant-åker hemmavid. Det ligger ingen värdering i det. Den här olyckan är dock som jag ser det alldeles för allvarlig för att bara kategorisera som "riskbeteende". Den aktualiserar frågor som är viktiga för klubbarna, men lika viktiga för oss oorganiserade.
 
CEN; sa:
Däremot gillar jag inte attityden att oorganiserad åkning i sig är farlig och att gruppåkning i sig är säker. Man kan inte lära sig åkteknik eller iskunskap genom att följa efter, man måste göra själv, i egen takt och efter eget omdöme, det finns inget annat sätt. Gruppen i sig är ingen garanti för någonting, däremot är det lätt att grupptillhörigheten invaggar en i falsk trygghet.

Att SSSK-grupper råkar illa ut är mycket troligare än att jag gör det, eftersom många SSSK-grupper tar risker (helt OK, bara det handlar om medvetet risktagande) som jag aldrig skulle ta. Var och en på sin nivå helt enkelt. Därför blir jag inte förvånad när SSSK är inblandat i incidenter. Sannolikheten för att man behöver bli hämtad med helikopter är helt enkelt större om man åker många på svinga i havsbandet än om man tant-åker hemmavid.

När jag tog ut en grupp kamrater på Värtan på 80-talet och vi satt och rastade på en ö så hörde vi svaga rop på hjälp. Bara vi och ingen av de 100-tals andra skrinnare som fanns på isen observerade en plurrad tant i en råk. Hon kom inte upp själv så jag drog upp henne med räddningslina efter att snabbt satt på mig skridskorna och kastat på mig ryggsäcken.

Damen fick hjälp att byta kläder av de kvinnliga deltagarna i min grupp och vi eskorterade henne in till land och taxi.

Ett exempel på att ensamåkning alltid är betydligt farligare än gruppåkning.

Thure
 
tigertamjaren; sa:
Å andra sidan kan ju mobilen komma väl till pass för att tillkalla assistans utifrån när så behövs. Knepig avvägning.

Det är inte någon knepig avvägning alls: man tar med sig mobilen, men har den avstängd. Behöver man tillkalla assistans utifrån, då slår man givetvis på mobilen och ringer efter assistans. Det ger även en annan fördel: risken att batteriet har tagit slut om man verkligen behöver ringa efter assistans minskar påtagligt.

Sedan har vi en annan situation: då olika grupper som samtidigt är ute och åker behöver kommunicera med varandra. Då måste förstås någon i varje grupp ha mobilen påslagen - förslagsvis ledaren. Om man nu inte väljer något annat kommunikationssätt, som t.ex. marin VHF (kräver licens för den som ska använda den), eller walkie-talkie (licensfri, får lång räckvidd över öppet vatten).


Palle_Z; sa:
Det är möjligt att ett mobiltelefonsamtal faktiskt var rotorsaken i detta fall. Att förbjuda mobiltelefoner på isen tycker jag dock är att angripa problemet från fel håll. Man kan tänka sig andra situationer genererade av händelse internt i gruppen som medför åsidosättande av normala säkerhetsregler och höjande av risknivå. Det är det som vi måste lära oss, riskhantering bland ledare och medlemmar. I en dylik situation där någon i gruppen vill höja gruppens riskexponering måste man ställa sig ett antal frågor. T ex:

1) Vad vinner vi på ökad riskexponering?
2) Vilka är de risker vars sannolikhet att inträffa ökar?
3) Hur stor är sannolikheten att de inträffar?
4) Vad är konsekvensen om de inträffar?

Sedan agerar man.

-Palle

Då måste man ju nästan ha miniräknare med sig på isen för att kunna beräkna dom sannolikheterna... :) ...i alla fall måste man vara klar nog i huvudet för att kunna göra en sansad bedömning - och får man ett skärrande meddelande utifrån kan det nog vara lite si och så med den saken.

Och sen kan man också fråga sig:

5) Vad vinner man på att alla deltagare har sina mobiler påslagna hela tiden?

Inte särskilt mycket, eller hur? Det är väl mest nån tillvänjning det senaste decenniet som gör att många nuförtiden tycker det är jobbigt att inte ha mobilen på.

Nåväl, man behöver ju inte göra ett mobilförbud av det. Det är trots allt tillåtet att slå av mobilen för den som vill ... :) ... och därför kan var och en ta den risk dom själva är beredda att ta. Jag är alltså inte ute efter något formellt regelverk som strikt måste följas i alla lägen, utan efter sunt förnuft plus en medvetenhet om att mobiltelefonen uppenbarligen kan utgöra en risk i vissa situationer.


Det här med att bli distraherade av mobiltelefoner är ju en ganska ny risk - den existerade inte för 10-15 år sedan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Isdubbar på axelrem Långfärdskridsko 3
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6

Liknande trådar