Lite mera om samarbete klubbar och räddningstjänst
Efter Asköhändelserna i februari 2003 hade SSSK en del kontakter med räddningshelikopterbesättningar.
Lite av detta finns redovisat i den nedan citerade artikeln från SSSKs medlemstidning vårnumret 2005.
Angående selar/bandlingor så har det gjorts en del tester med ryggsäckar. En förlängd bandslinga kan användas utan att man behöver skära loss ryggsäcken på en person som räddas med hjälp av ytbärgare och vinschning från en större räddningshellikopter.
Thure
..............
"Vad helikoptrar kan och inte kan
För skridskoåkare kan helikoptrar i sällsynta
fall vara den enda återstående vägen
till räddning. Helikoptrar kan snabbt
nå ytterskärgårdar och väglösa områden
kring våra insjöar. Men som vi vet från
Asköhändelserna riskerar en insats av
försvarets stora vertolhelikoptrar att
trycka sönder redan försvagad is och att
blåsa ner skridskoåkare i vattnet.
Vi for till Gustavsberg för att få en bild
av vad Landstingets ambulanshelikopter
kan och inte kan göra för att bistå
plurrade och skadade skridskoåkare. Vi
ville också veta vad besättningen förväntar
sig av oss i en räddningssituation.
Ambulanshelikoptern är stationerad
vid räddningstjänstens station i Mölnvik
några kilometer öster om Gustavsberg.
Den bemannas dagtid av ett team om
fyra personer; förare, läkare, sjukvårdare
och narkossköterska. Nattetid finns
ingen läkare i besättningen. Helikoptern
har en startvikt på ca 2.5 ton och tar i
normalfallet bara en patient åt gången.
Med låg bränslelast kan den ta ombord
två passagerare.
Helikoptern kan inte användas för traditionell
ytbärgning. Besättningen kan
alltså inte vinscha upp någon ur en vak.
Men narkossköterskan är iklädd räddningsdräkt
och kan liggande på helikopterns
skidd (mede) dra upp en plurrad
eller skadad person ur vattnet. Hon dirigerar
den hovrande helikoptern genom
radioförbindelse så att den kommer i
exakt rätt läge. Besättningarna har varit
med om att dra plurrade personer flera
hundra meter in på säker is.
För att hålla helikoptern i luften måste
rotorerna utöva ett tryck mot isen som
uppväger farkostens egen tyngd. Det skapar
en kraftig vind och ett betydande
tryck. Mest blåser det snett ut från helikoptern.
Ambulanshelikopterns besättning
undviker att landa på is. Det är först om
isläget är sådant att man kan utgå från
att istjockleken överstiger 15 cm som en
landning kan bli aktuell. Sådana situationer
kan främst tänkas uppstå vid
hämtning av sjuka eller skadade skridskoåkare.
Vid plurrning kan man förmoda
att isen i närområdet inte är tillräckligt
stabil för landning. Helikopterns
bår, som matas ut genom aktern, kan
dock bara användas efter landning.
Samtliga i besättningen har flytväst
men det är bara narkossköterskan som
är klädd i räddningsdräkt. Ombord finns
en kort pik som besättningen vid behov
kan använda för att testa isen innan läkaren
och sjukvårdaren hoppar ner från
den hovrande helikoptern.
Efter larm tar det upp till fem minuter
innan besättningen är i luften. Sen går
det fort. Norrtälje når man på cirka 15
minuter. Helikoptern tillhör Stockholms
läns landsting men kan på begäran göra
insatser i grannlänen. Det är dock inte
säkert att SOS Alarm i grannlänen tänker
på stockholmshelikoptern, så i ett
svårt läge i landlöst område kan det vara
klokt att påminna om denna möjlighet.
Man bör vara uppmärksam på att helikoptern
inte kan användas i dimma.
I Uppsala finns också en helikopter,
men den har hjul och kan inte användas
vid räddning genom hovring. Övriga län
inom SSSK:s åkområde saknar egna helikoptrar.
Polisens helikoptrar saknar utrustning
för räddning och besättningarna
är inte tränade för den uppgiften. Försvarets
stora helikoptrar ska till följd av
det försvarspolitiska beslutet flytta från
Berga till Gotland. Infrastrukturminister
Ulrica Messing har utlovat någon form
av ersättning som ska kunna användas
för snabba insatser i Stockholms skärgård,
men det är ännu oklart vilken form
av helikopter det kan bli fråga om.
Ambulanshelikopterns besättning säger
att vi inte ska tveka att ringa 112 och
begära helikopterassistans. De vill inte
förlora värdefulla minuter genom en försenad
insats. Då är det bättre att avbryta
uppdraget om de får veta att vi själva klarade
upp situationen.
Besättningen ser gärna att vi rapporterar
exakt position, vilket är möjligt om
det finns en GPS i gruppen. Ett annat
alternativ är att använda kartans rutnät.
Om patienten finns på bärig is, vill de
att han eller hon bara ska omges av en
till två personer. De får gärna markera
platsen genom att t.ex. vinka med en eller
två ledarflaggor. Övriga i gruppen bör
avhålla sig från att vinka och samma sak
gäller andra grupper i närområdet.
Helikopterbesättningen har svårt att
snabbt hitta rätt när många vinkar.
Det är viktigt att gruppen ser till att
det inte finns lösa plagg eller andra före–
mål på isen som kan svepas i väg av kraften
från helikopterns rotorer eller dras in
i någon av rotorerna och skapa problem.
Slutsatser för SSSK
Att kalla på ambulanshelikopter kan bli
aktuellt främst vid svåra skador (benbrott,
hjärnskakning), allvarlig sjukdom
(t.ex. hjärtinfrakt eller stroke) eller i situationer
där en plurrad medlem är medvetslös
eller så svårt skadad att gruppen
har svårigheter att få upp honom/henne.
Det är tveksamt om helikoptern kan
vara till hjälp vid ett massplurr. Med
tanke på flygtiden och att varje räddning
medelst släpning till fast is kan ta några
minuter kan man inte räkna med att
helikoptern hinner genomföra en massräddning
på större avstånd från Stockholm/
Gustavsberg. Man har inte mer än
25–30 minuter på sig innan de som ligger
i vattnet hunnit bli så nedkylda att
risken för dödsfall är överhängande.
Med tanke på flygtiden kan vi inte
heller räkna med att stockholmshelikoptern
ska vara ett realistiskt alternativ
om ett plurr med skada inträffat i t.ex.
norra Roslagen eller östra Sörmland.
Däremot kan Stockholms landstings
ambulanshelikopter vara ett bra alternativ
till landtransport även på större avstånd
från Stockholm om räddningen
avser en skadad eller svårt sjuk patient.
Bosse Biguet och Per Kågeson
(Medlemmar i säkerhetskommittén)"
[Ändrat av thureb 2006-02-14 kl 11:59]