CEN; sa:Det här handlar inte om SSSK, jag har inga speciella synpunkter på dem. Somliga gillar kollektiva aktiviteter, då är det väl bra om de ordnar sådana. Personligen är jag inte mycket för grupputflykter. Fast israpporterna är ju bra förstås.
Däremot gillar jag inte attityden att oorganiserad åkning i sig är farlig och att gruppåkning i sig är säker. Man kan inte lära sig åkteknik eller iskunskap genom att följa efter, man måste göra själv, i egen takt och efter eget omdöme, det finns inget annat sätt. Gruppen i sig är ingen garanti för någonting, däremot är det lätt att grupptillhörigheten invaggar en i falsk trygghet.
Att SSSK-grupper råkar illa ut är mycket troligare än att jag gör det, eftersom många SSSK-grupper tar risker (helt OK, bara det handlar om medvetet risktagande) som jag aldrig skulle ta. Var och en på sin nivå helt enkelt. Därför blir jag inte förvånad när SSSK är inblandat i incidenter. Sannolikheten för att man behöver bli hämtad med helikopter är helt enkelt större om man åker många på svinga i havsbandet än om man tant-åker hemmavid. Det ligger ingen värdering i det. Den här olyckan är dock som jag ser det alldeles för allvarlig för att bara kategorisera som "riskbeteende". Den aktualiserar frågor som är viktiga för klubbarna, men lika viktiga för oss oorganiserade.
"Tantåkning" är minst lika farlig, det finns inga "säkra" naturisar!
Hur ska du skaffa dig erfarenheten om is på egen hand?
Hur gjorde du när du tog körkort? Köpte du en egen bil och gav dig ut i trafiken? När/om du lärt dig simma, hur gjorde du då? Hoppade i vattnet tills du kunde simma?
29 personer gick igenom isen och dog förra året, flera ensamåkare, dessutom erfarna såna på "säkra" hemmaisar!
Ett bra sällskap är väldigt dumdristigt att åka utan, det väger dessutom mindre än en 300meters repkanon
Åkning i små sällskap är inget som någon klubb uttallat sig mot vad jag vet.
Det finns mycket goda statistiska underlag för det jag säger, vad har du för underlag för att kritisera organiserad åkning? baserat på Asköincidenten och lördagens tragiska olycka? Hittills i år enbart har minst tio personer förolyckats när dom gått genom isen. Det är oacceptabla siffror och hade tex SSSK speglat olycksstatistiken för alla medborgare hade du haft fog för det du säger.
red.
Kjell Stenström
SSSK medlem
DLS medlem
Privatåkare
EJ ledare i något sällskap
slut red.
[Ändrat av newcence 2006-01-31 kl 20:01]