öringen; sa:
GustavOh; sa:
öringen; sa:
Så om jag har uppfattat dig rätt så ska du här på utsidan kunna diskutera/framföra åsikter etc om olyckan, men en journalist på en tidning ska inte ha samma möjlighet?
Oavsett om det sker på utsidan eller i en tidning är det respektlöst mot de förolyckade, deras anhöriga och övriga åkare på turen att börja spekulera i om dom söker upp faran etc. I synnerhet i en ton som får det att låta som "skyll er själva". I synnerhet när skribenten blandar ihop ett ödesdigert misstag med ansvarslöst beteende.
Dn har en "läsarombudsman" Kontaktas på ombudsman@dn.se
Jag tycker du ska ta och läsa hennes krönika en gång till. Om du kan peka ut den mening där hon skriver att precis den olycksdrabbade gruppen sökte upp faran, så låt oss andra få ta del av det är du snäll.
Först (som svar på din fråga Staffan), ja , jag tycker att det är en gradskillnad i om man diskuterar frågor i ett forum där syftet är att diskutera olika frågor och där möjligheten till en snabb reaktion och återkoppling från samtliga läsare finns, där samtliga andra läsare har möjlighet att omedelbart ta del av samtliga åsikter. Detta är inte fallet med en av landets största dagstidningar där möjligheten att få in en debattartikel i frågan dels är liten och om detta sker publiceras långt senare.
Oberoende av om det sker på utsidan eller i dagspressen så anser jag att det är respektlöst och osmakligt att på detta sätt spekulera i om de som var med om olyckan sökte faran, innan tillförlitlig fakta finns.
Angående Staffans synpunkter avseende att just den olycksdrabbade gruppen inte anges direkt så är detta just en ganska vanlig retoriskt tillvägagångssätt. En aktuell nyhet kommenteras i spekulerande ordalag där det för varje läsare framgår tydligt vilken koppling som avses, eller i vart fall bör framstå för skribenten att så ska ske. I artikeln som publiceras tre dagar efter olyckan anges klubben de drabbade kom ifrån, platsen för olyckan anges samtidigt som hon antyder att man sökt faran ... "Det är urgulligt och bra för folkhälsan med en massa skridskoåkare på Mälaren, men omedvetet gör det att de som var där först måste söka nya jaktmarker." ... " .. vill tänja på gränserna, upptäcka mer, lära mer. Att plurra på riktigt blir ett måste för att stiga i graderna, ... " etc. etc.
Visst är det ständigt angeläget att diskutera felaktiga och farliga attityder inom skridskoklubbar (kanotklubbar, skidklubbar etc.) men att genom osakliga, respektlösa och direkt felaktiga argument och utsagor dra alla över en kam bidrar långtifrån till en saklig debatt. Att ge sig på en klubb med 13 000 medlemmar och genom påstå att deras medlemmar representerar en attityd där det viktiga är att leka med faran är osakligt och direkt osmakligt ... oberoende av om det gäller SSSK eller någon annan klubb.
I och med att det är SSSK som står i centrum för denna högst osakliga kritik så blir det givetvis lätt ett försvar just för denna klubb vilket får det att framstå som att medlemmarna är lätt att irritera. Men detta gäller oberoende av namnet på klubben. Jag är i och för sig själv medlem i SSSK men mer aktiv i FF m.fl. och jag har inte upplevt någon större skillnad i attityder mellan dessa. Säkerhetstänkandet inom SSSK har jag upplevt som möjligen snäppet högre.
Sakliga debatter är alltid välkomna men när argumentationen sker med direkta osakligheter och lättköpta retoriska grepp som innehåller direkta felaktigheter och i vissa fall osmakligheter ger detta långtifrån någon posiv påverkan på de delar som eventuellt är fel och bör påverkas.