Ojämna brynen

Nej grit är ett sätt att ange enligt en standard. Diameter är typ ute efter samma parameter men egentligen är det sättet att mäta och att det görs enligt en standard som ger en pålitlig beskrivning.

Grit är dessutom inverst jämfört med diameter. Högre grit är mindre partiklar.

Thure

Senast ändrad:
Nej grit är ett sätt att ange enligt en standard. Diameter är typ samma men egentligen är det sättet att mäta och att det görs enligt en standard som ger en pålitlig beskrivning.

Grit är dessutom inverst jämfört med diameter. Högre grit är mindre partiklar.

Thure
Jag förstår inte ditt svar men jag föredrar grit eller korn, för då vet jag exakt vad som gäller.

Jag har läst i trådar här på forumet om folk som använder olja på sina slipstenar/brynen.
Det är totalt tabu pga att olja binder slipdammet ifrån metallen som man slipar bort och lägger sej på ytan.

Över tid så nöts slipstenen ner men metalldammet som har byggts upp lager på lager nöts aldrig ner pga att det är av samma hårdhet som metallen som man slipar, och det gör över tid att slipstenen nöts ut men där det ligger bundet metalldamm blir det då förhöjningar.

Då blir fan inte kniven eller skridskorna vassa emot den ojämna ytan!!

Så det är vatten i rikliga mängder som gäller på slipstenar/brynen och extra viktigt efteråt att verkligen skölja bort allt metalldamm så att det inte torkar fast!

Det är slipstenen som ska slipa kniven/skridskorna och inte intorkat metalldamm ifrån tidigare slipningar!

Har du någon referens till det du skriver i inlägg 1
#14 MrP?

Finns definitivt olika råd och svårt att veta hur relevanta råden är.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bryne

hittade jag "Naturbrynen och andra sugande brynen används med vatten, Arkansas-brynen och andra mindre sugande brynen används med olja. Diamantbrynen används torra, men torkas lämpligen av med vatten och lite diskmedel efter användningen."

Personligen använder jag olja på Foss kiselkarbidbrynet för att skärpa respektive fixa kurvan och ta bort grader på långfärdsskridskor.
Mitt intryck är att kiselkarbidbrynets grövre sida avverkar mera metall än övriga varianter.

Varför? Fått det rådet och det minskar gnisslet lite dessutom använder jag hörselskydd. Men visst funkar det utan olja också.

Ingen olja på liebryne och på diamantbryne eller putstriangeln jag länkade till ovan.

Är det bara lite skärpning av skridskorna använder jag oftast diamantbrynet men alltid samma brynställ som dessutom funkar för hastighetsskridskor.

(För knivar använder jag oftast Spyderco Tri-angle sharpmaker utan olja eller vatten. Vi har en roterande slipsten i vatten också från svenska tillverkaren Tormek . )

Thure

Senast ändrad:
Jag har ingen erfarenhet av att slipa skridskor, men av slipstenar för knivar. Jag ser till att de aldrig blir som på ts bild genom att inför varje slipning slipa av stenarna mot varandra och hålla dem plana. Det finns också stenplanare som är lite grövre och underlättar om man låtit det gå för långt som i ts bild.
Stenarna på bilden ser ut som en av dom som jag har 1000 på den "tjocka" sidan och 3000 på den tunnare. Med 1000 slipar jag upp råegg och sen kör jag 3000 och 6000 för att polera upp, mer än ungefär 2000 avverkar inte så mycket metall utan polerar främst. Stenen med 1000/3000 behöver ligga i blöt ett tag och absorbera vatten innan slipning.

Har du någon referens till det du skriver i inlägg 1
#14 MrP?
Det var ett tv-program som jag såg på för många år sedan.
Det lät logiskt och därför har jag följt det rådet och knivarna som jag slipar blir extremt vassa med enbart vatten på slipstenen.

Slipstenen blir dessutom lättare att hålla ren än om den är insmord med olja.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg