Ofri marknad i EU - Cykelmonopol?

Möjligen har saker och ting ändrats iom EU-lagtsiftning om fri marknad, men jag kan här tydligt se de ryggmärgs-reflexer som har trätt i funktion hos tillverkare och distributörer. De följer helt enkelt gammal sed och vana inom internationell handel, nämligen den att skydda importören inom varje geografiskt omrâde.

Denns sed och kotym har följande teori/praktik som som grund:

Vi ponerar att Jarl M. (fiktiv engelsk ung man) plötsligt fâr för sig att börja sálja och marknadsföra produkter frân tillverkaren X inom det omràde dár han bor. En stor satsning för Jarl..

Sagt och gjort, marknadsplan sätts ihop, pengar skramlas ihop och Jarl förhandlar sig fram till ett avtal dár han förpliktar sig att marknadsföra märket pà básta vis inom sitt omrâde. Han skall dessutom hàlla lager och pà básta vis se till att hans kunder i sin tur kan sálja till slutkund. Han förplikar sig även att varje àr köpa ett bestämt minimi-antal produkter, samt att hàlla after-sales-service och att sköta hand om reklamationer.

Tillverkarens motprestation ár att garantera Jarl exklusiv försäljningsrätt inom omràdet, samt att eventuellt stálla upp med viss hjálp i marknadsföringen.

Planen sátts i verket, Jarl lägger ut sitt kapital pà annonsering och övrig typ av marknadsföring för att göra márket känt inom sitt omrâde, samt köper hem ett part produkter att hâlla i lager. Nu gáller det att genom försäljning av produkterna fà tillbaka dessa pengar, samt naturligtvis helst med viss vinst (fru och barn ska behöver ju äta de med).

Jarl bor i ett land där omkostnaderna är relativt höga (hyra, löner, moms, distribution etc), och för att kunna betala sina utgifter och omkostnader behöver att han en relativt hög marginal. Detsamma gäller hans kunder, butikerna, varför priset till slutkund blir relativt högt.

I ett omrâde inte lângt frân Jarls är omkostnaderna däremot mycket lágre, varför slutpriset pà produkten X där blir lágre, trots att det omrâdets importör/distributör har samma inköps-pris som Jarl.

I ett annat land inte lângt dárifrân befinner sig en tredje importör av samma produkt, som bestámt sig för att tjána en snabb hacka genom dumpnings-förfarande.

Nâväl, Jarls kampanj och idoga arbete gör susen, produkten X blir populär och försäljningen startar. Det ser ut att bli en lyckad satsning fràn Jarls sida.

MEN, invânarna i Jarls omrâde lágger nu márke till att samma produkt kan inköpas till ett lágre pris i grannlánderna. Jarls omrâde fylls nu med produkt X, men Jarls försäljning har helt avstannat, ity dessa kommer frân annt hâll. Jarls varulager förblir osâlt.

Jarl tvingas nu realisera lagret för att fà tillbaka nàgot av sitt satsade kapital, har dock förlorat mycket pengar i marknadsföringskampanjen, skickar ett argt brev till tillverkaren dár han ber dem flyga och fara.

Tillverkaren mister sàlunda sin importör i Jarls omrâde, och marknasförningen, service, reklamationshantering etc etc upphör. Tillverkarens framtid i landet ser dyster ut, trots att det kunde gàtt riktigt bra pà medel-och làng sikt. I det första grannlandet gàr försäljningen snabbt tillbaka nár kunderna i Jarls omrâde plötligt márker att de màste àka ända dit fór minsta service/reservdels-problem.
I det tredje grannlandet har försäljningen helt upphört efter det att dumparen gjort sin snabba hacka och därefter spârlöst försvunnit.

/////////////////////////////////////////

För att undvika dessa situtationer har det alltsà varit kotym, och är fortfarande kotym, att som tillverkare försöka skydda sina àterförsáljare inom varje geografiskt omrâde, àtmindstonde sà lánge de uppfyller sina àtaganden vad gáller försáljning och övrigt, typ service etc. pà sà vis kan man bygga upp fungerande försäljnings- och service-organisationer.

Om detta numera strider mot EU.s regler sà bör man kanske pâpeka det för berörda parter, men med tanke pà omständigheterna är min personliga àsikt att ingen tjánar pà att ta till det grova artileriet fràn start. Jag skulle nog tro att samtliga parter handlat i god tro och, som sagt, helt i överenstámmelse med traditionell sed inom internationell handel.

Mvh / Mats
 
På dem bara bara!

Prisläget i Sverige är helt sjukt vad gällande många produkter som jag har kollat på, senast fiskegrejer.

Fri konkurrans in my ass.

Jag har funderat på att kontakta Sverker men de har säkert tagit upp liknande stoff förut.
 
Malindo; sa:
Tillverkarens motprestation ár att garantera Jarl exklusiv försäljningsrätt inom omràdet, samt att eventuellt stálla upp med viss hjálp i marknadsföringen.

Det är här felet begås, tillverkaren garanterar nåt han inte kan hålla. Ett mycket vanligt försäljarknep...

I ett omrâde inte lângt frân Jarls är omkostnaderna däremot mycket lágre, varför slutpriset pà produkten X där blir lágre, trots att det omrâdets importör/distributör har samma inköps-pris som Jarl.

Jag förstår precis vad du menar. Jarl har sin butik inne i Sthlm city och ute i Barkarby vid IKEA är omkostnaderna mycket lägre.... Och därför är det helt ok för Jarl att kräva att butikerna i Barkarby inte säljer till folk som kommer från innerstan?

Om vi då förbjuder folk från innerstan att handla i Barkarby så kan Jarl ta ut precis vilket pris han vill för sina produkter. Kunderna har ju inget val, de MÅSTE köpa från honom.

Var tog konkurrensen vägen?

För att undvika dessa situtationer har det alltsà varit kotym, och är fortfarande kotym, att som tillverkare försöka skydda sina àterförsáljare inom varje geografiskt omrâde, àtmindstonde sà lánge de uppfyller sina àtaganden vad gáller försáljning och övrigt, typ service etc.

Och det är EXAKT denna typ av marknadsuppdelning som EU-lagstiftningen försöker bekämpa. För vem gynnas av en sån uppdelning? Inte konsumenterna i alla fall...
 
OK, Peter,

jag lägger mig direkt inför dina argument.

Allt är lömska konspirationer och lömska försáljar-knep för att sátta dit sà mànga som möjligt.

Själv sitter jag i spindelns nät och tjänar mitt dagliga bröd genom att fundera ut hur jag pà bást kan lura sà mánga mánniskor som möjligt. Ibland ringer jag runt till konkurenterna för att se om de har nàgra nya bra knep pà lager.

Särskilt lönande och extra kul för ett làngsiktigt och seriöst arbete pà en bestämd marknad är att fràn start, och sedan konsekvent över tid, lura och bedraga sin egen importör/distributör.

Ha en trevlig dag. / Mats
 
jamo; sa:
Håkan K; sa:
Bedrövligt, vilket märke handlade det om?

Åk till Polen, tillbringa en helg i Warzawa, knalla omkring i gamla stan. Ta helt enkelt en semesterhelg (stan är trevlig) och kombinera den med cykelköp, på plats!

/Håkan

Dahon. Jag vill ha en liten vikcykel för jobbpendlandet med tunnelbana som jag också kan ta med enkelt på tåg & flyg. Jämför priserna på Dahon.com, Dahon.co.uk & Dahon.pl så ser ni varför jag inte vill handla här.. Tex en Dahon Matrix-V kostar €750 i England men bara €510 i Polen. Stor skillnad. Visst kan jag flyga dit och hämta hojen, men då ryker ju mellanskillnaden. :-(

Är inte den cykeln väl stor för tunnelbana? Skulle själv välja en Brompton för detta ändamål. Jag har själv en liten rostfri Dahon som är sådär, betydligt knepigare att fälla än Brompton. Brompton är dessutom betydligt snabbare att cykla på (jag har testat) än min gamla Dahon med treväxlat Torpedonav. http://www.jimlangley.net/ride/brompton.html

Annars ser Dahon Matrix-V intressant ut för det priset och för tåg och flyg. http://www.wiggle.co.uk/?ProductID=5360011716

Birdy är ett annat mycket intressant alternativ som jag provcyklat mittemellan alternativen Brompton och Dahon Matrix-V i storlek och cykelbarhet. http://www.birdy.com.au/gallery.htm

Vill du trots allt ha en Dahon Matrix-V kanske du skall beställa den till Sverige från Polen i stället och via en mellanhand.

Thure
 
Nä gott folk, självklart har Malindo rätt i att man som leverantör vill slå vakt om sitt återförsäljarnät. Ren överlevnadsstrategi av leverantören / tillverkaren (utan återförsäljare ingen återförsäljning!). Inget fel med det som jag ser det. Å andra sidan har konsumenterna också sina intressen att ta tillvara: möjligheten att kunna köpa bra produkter (inkl. bra service) till låga priser.

Å tredje sidan finns det nog värre kålsupare än Dahon här i världen, nån som har hört talas om Microsoft? (Eller W.L.Gore för den delen... ;) )

Men har Dahon och dess återförsäljarkedja brutit mot lagen, det är frågan det.

/ G
 
Malindo; Det var att välskrivet och underhållande inlägg, men jag är dock inte leverantör utan konsument. Jag anser det vara min självklara rätt och roll att söka bästa pris varhelst jag vill, och har stöd i lagstiftningen om fri konkurrens i EU. Jag tror att mitt handlande i längden gynnar såväl världsekonomin som lokala marknader. (Rekommenderar Johan Norbergs bok "In Defence of Global Capitalism", http://www.johannorberg.net/?page=indefense)

I det senaste emailet från Dahon i USA har de helt bytt ståndpunkt. De kanske fått råd från sina advokater att släppa det där med att distributörerna bara får sälja i sina egna distrikt inom EU.. Nu är det tydligen "säkerhetsskäl som gäller:

"Sent : Thursday, June 24, 2004 8:43 AM
...The bikes in Poland are specified for the Polish market and don't meet the safety standards of the UK. They have different safety standards. It is
illegal to sell bikes in the UK that do not meet BS standards..."

Haha, löjligt.. De säljer exakt samma cyklar till såväl England som Polen.. Skulle de plocka bort bromsar & skruvar för Östeuropa eller vad?! Dock kanske jag måste köpa lysen & reflexer för att få köra på engelska vägar, men det gäller även en "naken" cykel man handlar här England.

MEN!! Jag har fått också fått svar från generalagenten i UK, och han säger att det är OK!!! Vi citerar igen:

"Sent : Thursday, June 24, 2004 10:15 AM
Dear Jarl, Thanks for your e-mail.... Firstly, yes it is a free market and Poland are part of the EU, so you are free to make your purchase...Also I agree we do not offer the Presto P3 2004 (sadly)...As you are being offered a 2003 model and we cannot offer to
supply form here the same model, I cannot make any rational objection to you making the
purchase (and certainly we have no legal right to forbid it anyway)...."

Well boys, there you have it!!

Dahon & deras distributörer kanske borde se över sin interna kommunikation. Jag har material som skulle räcka till en rejäl artikel med fina källor och citat.. Om jag inte får hojen för €500 så får jag väl sätta igång och skriva..

Hej-hej-hej konsument, kämpa för din rätt...
 
jamo; sa:
Malindo; Det var att välskrivet och underhållande
"Sent : Thursday, June 24, 2004 8:43 AM
...The bikes in Poland are specified for the Polish market and don't meet the safety standards of the UK. They have different safety standards. It is
illegal to sell bikes in the UK that do not meet BS standards..."

De ljuger så det står härliga till. Är cykeln CE-märkt (och det måste den vara för att få säljas i NÅGOT EU-land) så får den säljas fritt i samtliga EU-länder.

I USA kan olika stater ha olika krav, men inom EU går det inte för sig.
 
fri marknad?

Jag förstår precis vad du menar. Jarl har sin butik inne i Sthlm city och ute i Barkarby vid IKEA är omkostnaderna mycket lägre.... Och därför är det helt ok för Jarl att kräva att butikerna i Barkarby inte säljer till folk som kommer från innerstan?

Om vi då förbjuder folk från innerstan att handla i Barkarby så kan Jarl ta ut precis vilket pris han vill för sina produkter. Kunderna har ju inget val, de MÅSTE köpa från honom.

Var tog konkurrensen vägen?

Jämförelsen med Barkarby haltar lite då det inte är helt ovanligt att leverantörer säljer/säljer ut sortiment som har blivigt inaktuellt någon annas stans än genom sina vanliga kanaler, som rea fast hos någon annan.
Sen finns det ju de leverantörer som har renodlade Outletbutiker. Har väl inte slagit helt 100% i sverige men i resten av världen.

Vi kommer alltid att vara dyra i detta land, dels pga skatter, transportkostnader och sen kan man inte som agent/leverantör i sv förhandla med tillverkarna, dels för att man är kass på det och dels för att man köper för lite.
Vi är helt enkelt en helt ointressant marknad för de flesta lite större tillverkare.
Att det sedan är svårt att få runt detaljhandeln är kanske en annan fråga men det är endast ett par som faktiskt lyckas driva butiker med hygglig vinst (Stadium och Intersport visar mycket svart medans Naturkompaniet visar röda siffror trots att man kör med kjedjemetoder).
Köper själv på nätet och från utlandet, men skulle nog inte köpa något där det finns någon oklarhet i funktion eller i reklamation hantering.
Ruskigt intressant diskusion..
- anders
 
jamo; sa:
Malindo; Det var att välskrivet och underhållande inlägg, men jag är dock inte leverantör utan konsument. Jag anser det vara min självklara rätt och roll att söka bästa pris varhelst jag vill, och har stöd i lagstiftningen om fri konkurrens i EU. Jag tror att mitt handlande i längden gynnar såväl världsekonomin som lokala marknader. (Rekommenderar Johan Norbergs bok "In Defence of Global Capitalism", http://www.johannorberg.net/?page=indefense)

Jarl,

tack för det. Dock, i mitt inlägg nekar jag ingen rätten att handla var helst han behagar. Snarare ett försök till analys om varför tillverkare försöker skydda sina kunder, och i samband med detta även en seriös position pà varje marknad.

Om ditt handlande i längden gynnar konsumenterna eller inte är ju en smakfrâga.. en anna teori är att det i längden leder just till det du nämner i rubriken: Monopol.

En anna typisk grej ár som nâgon nämner att man gárna handlar via Internet eller fràn frámmande land för att tjána nâgra kronor, men à andra sidan vill ha service, reservedelshantering etc. lokalt.

Mvh / Malindo
 
jamo; sa:
I det senaste emailet från Dahon i USA har de helt bytt ståndpunkt. De kanske fått råd från sina advokater att släppa det där med att distributörerna bara får sälja i sina egna distrikt inom EU.. Nu är det tydligen "säkerhetsskäl som gäller:

"Sent : Thursday, June 24, 2004 8:43 AM
...The bikes in Poland are specified for the Polish market and don't meet the safety standards of the UK. They have different safety standards. It is
illegal to sell bikes in the UK that do not meet BS standards..."

Nu verkar jag komma in lite väl sent i denna tråden, och dina problem har visst löst sig. Grattis! Skönt att se att den fria rörligheten för varor fungerar (efter lite påtryckningar).

Som kuriosa kan jag tala om att liknande konkurrensbergänsande påhitt har faktiskt provats juridiskt, med ganska stora skadestånd som som följd.

Som privatperson skall du få köpa en vara i vilket EU-land som helst. De enda som skall kunna begränsa är om ena landet har hårdare miljökrav som som förbjuder produkten.