Vetenskapen har aldrig accepterat, eller kunna förklarat "andra sidan" eller alternativ medicin. Varför då? Jo,för att man inte kan se eller ta på det, och då är det ingen sanning iheller enligt vetenskapens värld. Det är bara att titta på vissa medlemmars hånfullhet, på gränsen till förakt i ämnet, för att det inte är vetenskapligt bevisat. Det man gör är att man förringar personer som upplever "väsen,eller andar" att detta är så provocerande begriper jag inte!!!
Alla ursprungsbefolkningar som inte lever enligt vetenskapens värld,skall man förakta dem oxå för deras "naturtro"??
Vem tycker du ska bestämma vad som är sanning då? En handfull helt okritiska människor, eller en enorm mängd seriösa vetenskapsmän som strävar efter att förbättra vår civilisations kunskap och förståelse?
Tycker du att vi ska fortsätta utveckla mänskligheten baserat på det vi faktiskt
vet, eller på allt möjligt som folk tror på?
"Hej, skogsbaronen. Du har alltså kommit hit till onkologen för att du har en massiv hjärntumör. Normalt sett brukar vi fixa tumörer med cellgifter, gammakniv eller operation, men idag har du extra tur! Vi har nämligen anställt en kille här som ska vara en riktig hejare på att trolla bort tumörer med kardemumma, seanser och kosmisk fotmassage (helt utan biverkningar). Han hävdar bestämt att det fungerar och det känns rätt för mig också, så du kan nog vara lugn".
Tro mig, jag skulle välkomna denna metod framför de aggressiva metoder som används idag, men någonstans måste man ju inse att det inte fungerar. Eller ska man bara förlita sig till att man lyckas få något högre väsen i en annan dimension att komma till undsättning?
Att detta kan ses som föraktfullt ligger snarare i vissa människors totalt okritiska sinne, och framför allt deras totala vägran att acceptera alternativa, mer troliga, förklaringar.
Man måste givetvis basera teorier baserat på de mest troliga förklaringarna, och inte på de minst troliga.
Ta bara exemplet pyramiderna och Ancient Aliens.
Vad är mest troligt: Att en överlägsen utomjordisk ras byggt
nästan perfekta pyramider utan att lämna några som helst spår, eller att befolkningen byggt dem?
Vi har liksom sökt efter tomtar, undersökt alternativ medicin, o.s.v. ganska länge nu, och det finns inga som helst belägg för något av dem. Vill man fortsätta tro så är det lugnt för mig, men börja inte gnälla om att vetenskapen inte begriper detta.
En god vetenskapsman är naturligtvis medveten om att vi inte vet allt än så länge, men det betyder inte att allt ska ses som möjligt. Det måste ju finnas ett spår att följa, och inte bara slumpmässiga svaga vittnesmål.
Vad det gäller kvarvarande naturfolk är dessa utmärkta exempel på människans kunskapsutveckling. Traditionellt sett har människan alltid skickat in det som inte kan förklaras till det "övernaturliga facket". Sjukdomar blir till onda andar, kemi till magi, etc.
Ska man förakta dem? Naturligtvis inte. De är där vi en gång var, och vet helt enkelt inte bättre. Lever man däremot i ett modernt vetenskapligt samhälle förväntas man ha en viss förmåga att skilja mellan troligt och icke troligt.