Jag har själv vetenskaplig-ingenjörsutb och är kristen (går i kyrkan varje söndag och övriga högtider) Trodde dock inte att religion skulle omfattas i ämnet om tomtar och troll som i min värld är främmande och i mångt och mycket oförenligt med den kristna tron.
Det här tyckte jag var ett mycket intressant påstående. Vad är det som gör att du håller förekomsten av ett visst specifikt obekräftat väsen mer sannolik än existensen av andra obekräftade väsen? Varför tycker du inte att tomtar & al inte hör hemma inom religionen? Är inte religion just att tro på olika sorters obekräftade väsen?
Personer som måste ha bevis för allt som de kan tro på måste vara tröga och världsfrånvända då de flesta upptäckter vi har gjort genom tiderna är genom att undersöka saker vi inte ännu vet något om.
Jag skulle snarare kalla det att vara världstillvänd och inte världsfrånvänd - det är ju ändå *bevis* på att något existerar som vi pratar om. Givetvis ska vi undersöka saker vi ännu inte vet något om, men hur många teologer eller andra tomteforskare har på ett icke falsifierbart sätt visat att fenomenet över huvud taget existerar mer än i människors sinnevärld? Att fortsätta tro på något som efter 2000 års "forskning" ännu inte bevisats måste väl ändå vara att betrakta som höjden av tröghet?