Jag har med intresse och - måste jag säga - med viss betänklighet följt den här tråden. Som andra har skrivit: det verkar ibland inte vara särskilt högt i tak. Inte så att jag vill förneka någon rättighet att diskutera enskilda fenomen, uttrycka kritiska åsikter och argumentera för dem. Det har jag inga problem med. Men det gick väldigt snabbt från tomtar och troll till att diskvalificera människor som har en religiös tro i vilken form det än är.
Flera har uttryckt en liknande betänklighet som den jag nu - ganska sent - uttrycker. En av dem är elfort, som utan att själv vara troende (enligt egen utsaga), försvarar människors rätt att tro och tänka annorlunda. Det är hedervärt. Hittills har det i tråden inte dykt upp någon som öppet sagt sig tro på gud eller ha någon religiös tro. Men det beror nog inte på att de inte skulle finnas här på Utsidan utan snarare på att de känner diskussionen olustig. Då kan jag ju sticka ut hakan och berätta var jag själv står: jag vill efter bästa förmåga tro på Gud och leva som en kristen människa. Inte så att jag alltid lyckas så värst bra men jag vill. Det innebär också att jag tänker lite annorlunda än vad många andra gör. Fast sådär väldigt originell är jag inte ;-).
Samtidigt är jag universitetsutbildad i naturvetenskapliga ämnen och har svårt att förlika mig med påståenden som att en troende inte kan vara kritiskt tänkande. Och självklart anser jag inte att jag sitter inne med någon slags "bevis" i tillvarons svåra frågor som säkert skulle övertyga den som tror annorlunda. Det betyder dock inte att jag saknar förmåga att ge skäl för och argumentera för min tro. Liksom (halvt amatörmässigt) diverse olika vetenskapliga ämnen. Men det är inte därför jag är med på Utsidan så det har jag inte velat göra någon stor sak av.
//Hans
Kloka ord Fowwe.
Saken är ju den att hur utbildad en "icke-troende" än är så kommer det alltid finnas (högst verkliga!) fenomen som hen saknar en vetenskapligt strikt förklaringsmodell för. (Och tur är väl det, annars skulle vetenskapen vara "klar" och vi kunde lägga ned all forskning)
En del av dom fenomenen är kanske irrelevanta och personen kan vara fullt nöjd med att inte veta mer. Andra är viktiga och då agerar vi väl lite till mans efter våra egna hypoteser, hur oprövade de än är.
... för vad är tro om inte just att acceptera och följa en overifierad hypotes. Hypotesen att det finns en Gud som styr över världen, hypotesen att nålar i skinnet kan påverka sjukdomar, hypotesen att det bor en vätte bakom tvättmaskinen som stjäl mina strumpor hypotesen att de jag kallar mamma och pappa är mina biologiska föräldrar eller hypotesen att universum startade i "big bang".
Ingen av dessa hypoteser är garanterade sanningar, eller garanterade missuppfattningar. De är bara hypoteser med olika evidensgrad.
Du kan definitivt kombinera tro med ett vetenskapligt förhållningssätt, så länge du inte är fundamentalist. Det handlar bara om att avgränsa din personliga tros domäner till områden där det inte finns någon alternativ hypotes med högre evidensgrad än den hypotes som är din tro.