Överpriser i prylmarknaden?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
rättshaverister!

Det jag blir lite fundersam över är att allt som oftast annonseras inte använda grejer, utan helt nya prylar (ofta med "alla lappar kvar"). Är det bara så att folk är lite för köpglada och ångrar sig när de precis köpt grejen, men låter bli att använda sig av ångerrätten? Eller kan det vara så att vissa sätter i system att köpa upp prylar på rea/utförsäljning för att sedan sälja vidare och dessutom tjäna en liten hacka på det? Aningens retoriskt ställd fråga kanske...:)

Såg alldeles nyss ett praktexempel dyka upp här på utsidans prylmarknad. Jag är inte ute efter att hänga ut någon, utan ta det som ett pedagogiskt exempel.

Jag vet inte om ni har uppmärksammat det, men både NK och addnature (säkert fler) har i ungefär ett år sålt ut BD Infinity 60L till det modesta priset 1100 plusminus några kronor. Jag slog faktiskt själv till på en, men blev inte särskilt imponerad av bärsystemet. Jag hoppas faktiskt att ingen köper den för de 1200 spänn som annonsören vill ha, själv skulle jag skämmas för att ta mer än 600 för min som i princip är i nyskick (pm om du är intresserad :)).

särskilt som personen bara har varit medlem sedan 2012-10-29 och haft 6 annonser varav alla prylar är helt nya. suspekt. men återigen, det är upp till köparen att besluta.

Fast om det rör sig om ohederlig verksamhet tycker jag alla har ett ansvar, det räcker inte med att rycka på axlarna och nöja sig med att man själv inte går på det. Det är just en sån attityd som går att sådan verksamhet överhuvudtaget kan existera, för till slut får de någon naiv stackare på kroken. Det är jag övertygad om, annars skulle de lägga av helt av sig själva.

att kränga prylar för överpriser eller att syssla med "ohederlig verksamhet", dvs kriminell verksamhet, är två skilda saker. Den första handlar om vem som är beredd på att betala, det senare ska bevisas och om bekräftad givetvis inte vara på denna sida. det tror jag alla här håller med om. men det gäller att bevisa också.

Med sex annonser på kort tid så är det ju klart en binäring och dylika inkomster skall deklareras. Skatteverket har ett kontor som jagar skattesmitare, det är väl bara att berätta för dem så reglerar resten sig själv.
Köparna har givetvis ett eget ansvar för sin egen ekonomi eller vill någon sätta dem under förmyndare?
Har man bott i prutarländer brukar det sällan vara problem om någon vill sälja en begagnad vara men obrukade i orginalförpackning, med lapparna kvar får hos mig alltid raggen att resas.
Även om reor och utförsäljningar är mina huvudsakliga källor. YMMV

Ohederlig och kriminell är i alla fall i mina ögon olika saker. Ohederlig förknippar jag (av nån konstig anledning) med ordet heder. Och att sakna heder är inte samma sak som att bryta mot lagen.

Allt som är lagligt är inte "schysst", allt som är "oschysst" är inte olagligt.

Man kan dra paralleller med ordet sportslig. Inom de flesta idrotter finns det saker som anses vara osportsliga, även om de inte bryter mot reglerna.

Just det där med att sälja sprillans nya grejer i obruten förpackning är ju ganska suspekt. Ok, folk kan ha fått som present eller vunnit på lotteri, men då har man inget inköpspris att ta hänsyn till och borde titta på marknaden (och idag är det väl ingen som säljer på Nätet som inte känner till Prisjakt).

Har man köpt en pryl och ångrar sig så gäller ju dels distansköpslagen om man köpt på Nätet, sen är det idag väldigt ovanligt att man inte får öppet köp. Öppet köp är visserligen helt frivilligt men jag vågar nog påstå att 90% av alla butiker idag har 30 dagars öppet köp.

Är det saker som är använda nån enstaka gång så är det mer förståeligt att man säljer dem, men samtidigt kan man ju inte låta bli att undra... var det verkligen bara ett "felköp" eller har säljaren råkat ha sönder den och vill bli av med den innan den slutar fungera helt? Man kan ju t.ex. titta på alla gamla knep som funnits inom begbilbranchen, med sågspån i växellådan, byta klädsel på sätena och liknande för att (i princip) lura folk att betala mer.

Jag tycker lika illa om homestyling inför husförsäljning, det är "knep" för att få folk att betala mer än de annars skulle gjort för exakt samma vara. Det är en sak om det är en riktig renovering som gjorts, men homestyling är ju inget som finns kvar efter köpet.

Det finns kanske en anledning till att jag aldrig skulle kunna tänka mig att jobba som säljare... :)

Att sälja något begagnat för mer än man köpt det för, dvs sko sig på godtrogna människor skulle jag kalla för "ohederlig verksamhet", även om det inte är kriminellt. Jag tycker inte alls de två är synonyma. Kanske hade omoralisk passat bättre, men jag är inte särskilt förtjust i det ordet. Vad jag anser finns det gott om "ohederliga" sysslor man kan hålla på med inom lagens gränser. Själva gränsen kan dock vara svår att dra från fall till fall.

Någon kanske invänder med att sälja saker för överpriser är just vad butikerna sysslar med. Jag tycker dock att det finns en tydlig distinktion här. Butiker köper in stora lager som låter kunden pröva olika storlekar och jämföra modeller och märken. Ofta finns kunnig hjälp att få i form av personal och i princip alltid får du öppet köp och garanti. Sedan finns det butiker som tar rövarpriser också, men det är väl en annan diskussion... :)

Undantagande av inkomst är brottsligt.

Ni är de enda som bryter mot någon regel. Ni bryter mot utsidans regler!
Vad håller ni på med! Angriper mig med personangrepp och insinuerar att jag bryter mot lagen.

Ni har inget med mig att göra som person. Alla mina saker jag köpt har jag kvitto på! Alla saker jag säljer, säljer jag för ett lägre pris än vad jag betalat dom för. Varför gör jag det? För jag har råd att göra det! Framförallt ni har inget att med det att göra!

Senast ändrad:
Ni är de enda som bryter mot någon regel. Ni bryter mot utsidans regler!
Vad håller ni på med! Angriper mig med personangrepp och insinuerar att jag bryter mot lagen

Nu var det jag som tog upp din annons som ett exempel, men jag tyckte att jag poängterade att det faktiskt inte var något personligt, utan snarare ett exempel på ett förekommande fenomen. Jag kan inte veta något om, och har inte heller sagt något om just dig och dina avsikter med din annons.

Tråkigt om du känner dig utpekad, det var inte det som var meningen. Du får dock gärna berätta hur du tänker om detta :)

vem ska skämmas?

Du tycker inte det är personligt men du länkar just till min annons! Och det är jag som privatperson som står bakom den!

Läs utsidans regler

Diskutera inte andra personer
Diskutera inte personer eller personers uttalanden (till exempel som en länk till någon annan medlems bildkommentar eller profil) utan att de får en chans att vara med i diskussionen från början, detta är särskilt viktigt om det riktas kritik mot personen.

Ohederlig och kriminell är i alla fall i mina ögon olika saker. Ohederlig förknippar jag (av nån konstig anledning) med ordet heder. Och att sakna heder är inte samma sak som att bryta mot lagen.

jag associerade ohederlig med kriminell.

Om man använder din def. så är det hela mer en fråga om vad varje person anser vara ohederligt, alltså subjektivt. Och visst, det finns mycket som man kan kalla ohederligt, men det skiljer sig från person till person. Poängen är att så länge den ohederliga verksamheten är inom lagens gränser så handlar det mer om att avstå från att köpa varan och kanske skapa en opinion kring problemet. men det brukar alltid finnas andra som är villiga att köpa. ta lägenheter exempelvis: om homestyling är ohederligt, kan man då säga att vidvinkelfoton som får en kokvrå att se ut som ett storkök också är ohederligt? eller att ha utgångsbud som är avsiktligt låga för att höja priserna? I slutändan handlar det om hur mycket kunskap konsumenten har.

@myka: Nu var det ju aldrig så att vare sig din annons eller du som privatperson har varit själva föremålet för debatten. Jag tror du tar åt dig mer än du behöver av den efterföljande diskussionen, det var aldrig tänkt att annonsen skulle vara en del av debatten.

Det kanske var olyckligt att ta med ett konkret exempel på det jag ville belysa, nämnligen prisnivån på begagnatmarknaden. Jag beklagar om du känner dig kränkt på något sätt av en diskussion om en generell företeelse.

Det jag blir lite fundersam över är att allt som oftast annonseras inte använda grejer, utan helt nya prylar (ofta med "alla lappar kvar"). Är det bara så att folk är lite för köpglada och ångrar sig när de precis köpt grejen, men låter bli att använda sig av ångerrätten? Eller kan det vara så att vissa sätter i system att köpa upp prylar på rea/utförsäljning för att sedan sälja vidare och dessutom tjäna en liten hacka på det? Aningens retoriskt ställd fråga kanske...:)

Såg alldeles nyss ett praktexempel dyka upp här på utsidans prylmarknad. Jag är inte ute efter att hänga ut någon, utan ta det som ett pedagogiskt exempel.

Jag vet inte om ni har uppmärksammat det, men både NK och addnature (säkert fler) har i ungefär ett år sålt ut BD Infinity 60L till det modesta priset 1100 plusminus några kronor. Jag slog faktiskt själv till på en, men blev inte särskilt imponerad av bärsystemet. Jag hoppas faktiskt att ingen köper den för de 1200 spänn som annonsören vill ha, själv skulle jag skämmas för att ta mer än 600 för min som i princip är i nyskick (pm om du är intresserad :)).

@myka: Nu var det ju aldrig så att vare sig din annons eller du som privatperson har varit själva föremålet för debatten. Jag tror du tar åt dig mer än du behöver av den efterföljande diskussionen, det var aldrig tänkt att annonsen skulle vara en del av debatten.

Det kanske var olyckligt att ta med ett konkret exempel på det jag ville belysa, nämnligen prisnivån på begagnatmarknaden. Jag beklagar om du känner dig kränkt på något sätt av en diskussion om en generell företeelse.

Jag har inte tid med dig. Det var du som tog upp min annons i debatten! Det är du som talar om att man borde skämmas om man säljer den för priset jag annonserar samtidigt som du länkar till min privatannons! Kan det bli mer personligt än så!

Sen har du mage och kapa tråden med att försöka sälja din ryggsäck för 600:- i tråden! För din information din ryggsäck är begagnad och min är ny i förpackningen. och 1200:- är ett bra pris för den ryggsäcken. Finns väldigt få 60L kvalitets säckar för det priset. diskussionen är härmed avslutad för min del! Ovärdigt,Vill inte sänka mig ner till den nivå som råder här på forumet!

jag associerade ohederlig med kriminell.

Om man använder din def. så är det hela mer en fråga om vad varje person anser vara ohederligt, alltså subjektivt. Och visst, det finns mycket som man kan kalla ohederligt, men det skiljer sig från person till person. Poängen är att så länge den ohederliga verksamheten är inom lagens gränser så handlar det mer om att avstå från att köpa varan och kanske skapa en opinion kring problemet. men det brukar alltid finnas andra som är villiga att köpa. ta lägenheter exempelvis: om homestyling är ohederligt, kan man då säga att vidvinkelfoton som får en kokvrå att se ut som ett storkök också är ohederligt? eller att ha utgångsbud som är avsiktligt låga för att höja priserna? I slutändan handlar det om hur mycket kunskap konsumenten har.

Jag kan tycka att lägenhetsmarknaden är en annan sak och kanske bör bedömas på andra grunder än begagnatmarknaden till exempel här på utsidan eller på blocket. För att återgå till prylar så tycker jag en jämförelse med loppmarknader är aktuell. För några år sedan var loppmarknader något man främst anordnade för att bli av med prylar man själv inte har användning för längre. Prylarna kommer då någon annan till nytta och på köpet återanvänder man grejerna. Både nyttigt och miljövänligt.

Alla som har besökt en "loppis" nära storstan idag vet att det inte är samma sak. Nuförtiden drivs många loppmarknader enbart för att tjäna pengar. Det kanske inte är något fel med det, men det är tråkigt att det knappt går att hitta en "riktig" loppmarknad längre.

Som med mycket annat idag tror jag det är en direkt konsekvens av marknadsekonomin. Alltså, när storstadsborna börjar få upp ögonen för loppisar och det blir trendigt så blir marknaden mycket större och det finns plötsligt en potential att tjäna pengar där det tidigare inte fanns någon.

På samma sätt tror jag blocket-boomen har påverkat begagnatmarknaden. Finns det pengar att tjäna kommer folk att försöka göra det. Om vi ska hålla oss utanför diskussioner om på vilket sätt marknadsekonomin i sig är fel tror jag ändå man kan påverka. Exempelvis genom att lägga upp saker som blivit uttjänta eller överflödiga till rimligt pris istället för att bara slänga.

Jag tycker faktiskt att det är en väldigt orättvis bedömning som ni gör av myka, och överhuvudtaget dom annonser ni länkar till. Googlar man på den ryggsäck som myka säljer så kostar den ca 1500 i USA. Med frakt, tull och moms hamnar man över 2000 i Sverige. Köper man från EU länder så verkar man hamna på ca 1800 - 1900. Hittar man den i butik i Sverige så kostar den troligtvis över 2000. Så det verkar ju vara en kvalitetsprodukt till ett bra pris. En vinn-vinn situation för den som är intresserad av just denna ryggsäck!

Det går ju inte att bestämma att en vara som lämnat butik får kosta max 50% av butikspriset. Så fungerar ingen begagnad marknad. Det är upp till säljare och köpare att komma överens om ett rimligt pris. En del produkter har höga andrahandsvärden, en del mindre. Se utsatta priser som ett prisförslag, inte som något ohederligt pris som man är tvingad att köpa till. Försök bedöma vad du själv vill betala, och inse att andra bedömer helt annorlunda.

Om någon är irriterad över höga prisförslag (jag kallar det så, jag ser inte priset som hugget i sten), kontakta då vederbörande, istället för att hänga ut personen.

Prisförslaget som säljaren anger har ju inget med vad personen gett, eller vad en butik sätter som ett tillfälligt reapris. Om man fått en dubblett i present, skall man då ge bort den för att inte känna samvetskval? Om det funnits något enstaka rea exemplar någonstans, lägger detta ett tak för vad en säljare får begära? Om man köpt ett restlager, får man då inte begära mer än vad man gett?

Jag har själv köpt produkter av en mellanhand som köpt upp ett parti av 2 år gamla Merida cyklar. Men jag såg det som just en vinn-vinn affär. Den som satt på lagret av cyklar blev av dom dom, säljaren som sålde till mig monterade cykeln och tjänade några hundralappar, och jag sparade ca 2 tusen jämfört med att köpa i butik.

Köp det ni har behov av, stirra er inte blinda på att göra superklippet som ligger långt under butikspris.

Jag tycker faktiskt att det är en väldigt orättvis bedömning som ni gör av myka, och överhuvudtaget dom annonser ni länkar till. Googlar man på den ryggsäck som myka säljer så kostar den ca 1500 i USA. Med frakt, tull och moms hamnar man över 2000 i Sverige. Köper man från EU länder så verkar man hamna på ca 1800 - 1900. Hittar man den i butik i Sverige så kostar den troligtvis över 2000. Så det verkar ju vara en kvalitetsprodukt till ett bra pris. En vinn-vinn situation för den som är intresserad av just denna ryggsäck!

Min poäng var aldrig att peka ut just myka. Jag har ingen aning om vilket pris hen köpt den till. Däremot har jag noterat att ryggsäcken ifråga i ca ett år har legat på priset 1100 i de flesta stora kedjor i Sverige. Jag ser dock att just den modellen verkar de ha sålt slut med nu, efter en lång tids kampanjande.

Så återigen, det var inte riktat mot någon specifik person, utan som ett exempel för att belysa min poäng. Sen drog kanske debatten iväg åt fel håll ändå...

[Q

Min poäng var aldrig att peka ut just myka. Jag har ingen aning om vilket pris hen köpt den till. Däremot har jag noterat att ryggsäcken ifråga i ca ett år har legat på priset 1100 i de flesta stora kedjor i Sverige. Jag ser dock att just den modellen verkar de ha sålt slut med nu, efter en lång tids kampanjande.

Så återigen, det var inte riktat mot någon specifik person, utan som ett exempel för att belysa min poäng. Sen drog kanske debatten iväg åt fel håll ändå...

Skitsnack! Du länkar till min privatannons i denna tråd. Du raljerar om att man borde skämmas för att man säljer den för 1200:- . Förstår du inte att det drabbar mig som person? Du förstör för mig och min försäljning! Är du trög?

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jacobito Begagnat på prylmarknaden Klättring allmänt 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg