Överpriser i prylmarknaden?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
helt rätt det är köparens marknad. frågan var död när den ställdes. det lägsta priset behöver inte alltid vara det bästa. man hänvisar till gamla utförsäljningar som är avslutade. och kräver att priserna allltid ska vara för det låga priset som man sett någonstans för längesedan spelar ingen roll om varan
har ett högre butikspris idag för en del... ett tips att man lever i nuet och anpassar sig för marknadens
och utbudets skitftningar. det är köparen som avgör om den gör en bra affär. ingen annan som tycker att det är för dyrt.

Och säcken som det länkas till av den ilskna ”myka” kostar för tillfället när jag kollar 999 kr, ny, på ”myka”:s länk…

Kanske det är läge att lägga ner att anklaga långvariga och av övriga på forat kända och respekterade medlemmar som anses både kunniga och sakliga? Om du vill sälja lär ju inte ditt beteende nu förbättra dina affärer heller, eller tror du det ” myka”?

Inte heller är det ett plus när det första inlägg du skriver är ett angrepp på andra på forat, även om det är diskussion om försäljning, hade du inga andra friluftsintressen att diskutera än att sälja diverse produkter?

”myka” länkar till vad som gäller för försäljning hos skattemyndigheten, den stämmer, dock är det så att många andra handelsplatser typ tradera osv jobbar tillsammans med skattemyndigheterna för just fall med försäljning som kan vara skattepliktig. Registrerar man sig på Tradera mm gör man det med personnummer…

Därför kan det vara intressant att sälja på just sådana här sidor som utsidan där det snarast var tänkt för medlemmar att göra sig av med begagnat de inte har användning av.

Jag håller med!
Tycker man priset är för högt kan man försöka pruta eller låta bli att köpa.
Är man osäker på vad som är ett bra pris kan man googla, kolla prisjakt etc.

Exempel från prisjakt
Black Diamond infinity 60l

Intressant exempel. men varan finns inte till försäljning till det priset nu.

infinity ord pris 1975:- är det oskäligt att ta 1200:- idag? hittar ingen som säljer den för lägre pris idag? utbudet nu är det som är intressant inget annat.

Och säcken som det länkas till av den ilskna ”myka” kostar för tillfället när jag kollar 999 kr, ny, på ”myka”:s länk…

Kanske det är läge att lägga ner att anklaga långvariga och av övriga på forat kända och respekterade medlemmar som anses både kunniga och sakliga? Om du vill sälja lär ju inte ditt beteende nu förbättra dina affärer heller, eller tror du det ” myka”?

Inte heller är det ett plus när det första inlägg du skriver är ett angrepp på andra på forat, även om det är diskussion om försäljning, hade du inga andra friluftsintressen att diskutera än att sälja diverse produkter?

”myka” länkar till vad som gäller för försäljning hos skattemyndigheten, den stämmer, dock är det så att många andra handelsplatser typ tradera osv jobbar tillsammans med skattemyndigheterna för just fall med försäljning som kan vara skattepliktig. Registrerar man sig på Tradera mm gör man det med personnummer…

Därför kan det vara intressant att sälja på just sådana här sidor som utsidan där det snarast var tänkt för medlemmar att göra sig av med begagnat de inte har användning av.

Fel!
Först och främst länkar du till en annan säck det är en BD Innova 50 en damsäck.
Det är inte den säcken jag säljer.

Mina saker jag säljer uppgår till ett värde av ca 10000:-
Enligt lagen får du sälja lösöre för 50000:-
man kan säga att jag har lagen på min sida med råge!

varför ska jag bli oskydigt anklagad för ev skattebrott när jag inte gör något olagligt?

kunniga och sakliga? skämtar du med mig? dom har ju inte koll på något. gällande lagen om för försäljning av lösöre och produkten jag säljer.

Jag har själv jobbat i branschen och har utövat friluftsliv i över 30år. så visa mig respekt!
respekt är det ingen som har visat mig. vaknade imorse och såg att man starta en diskussion
om min annons. jävligt fult och fegt tycker jag att insunera att jag inte gör rätt för mig!
Är det rätt tycker du? ska man behandla andra forum medlemmar så?
det var ju ett annorlunda välkommnande. jag blev angripen och vill försvara mig när man skadar mig. Tala inte om för mig vad som det är läge för. det avgör jag bäst själv. bry dig inte om min försäljning. jag säljer inget här. utsidans prylmarknaden är ingen bra försäljningsplats. vet jag av erfarenhet sedan tidigare. fel kunder helt enkelt som man inte vill sälja till.

Jag har varit på utsidan sedan år 1999 eller längre. för mig personligen ger det mig inget.
för mycket tomtar och troll...

utsidan är ett döende forum,

Jag har massa intressen men jag föredrar att utöva dom istället för att hänga på ett forum och bemöta falska anklagelser som jag var tvungen idag. ett tips säg till dom som startade det här och inte mig.

men det vågar du kanske inte.

Senast ändrad:
Tråkigt att diskussionen flög ut genom fönstret och nivån hamnade där den är. Jag tycker ämnet är värt att diskuteras och återkommer gärna när någon vill diskutera det.

God Jul på er alla så länge!

tråkigt? saknar du all form av självinsikt? du är ju orsaken till att det blev såhär.
du länkade till min annons och snackar massa skit om att mitt pris är för dyrt! och sedan försöker du sälja din gamla ryggsäck i tråden. för halva mitt pris jävligt fult gjort.
är det schysst tycker du att i klätterforumet länka till min ryggsäck och säga att den är dyr och samtidigt försöka sälja din?

annonsera i prylmarknaden och inte någon annanstans!

har du ingen heder i kroppen pojk eller hen?

Senast ändrad:
visa respekt!

Fast om det rör sig om ohederlig verksamhet tycker jag alla har ett ansvar, det räcker inte med att rycka på axlarna och nöja sig med att man själv inte går på det. Det är just en sån attityd som går att sådan verksamhet överhuvudtaget kan existera, för till slut får de någon naiv stackare på kroken. Det är jag övertygad om, annars skulle de lägga av helt av sig själva.

Alla har ett ansvar och det är att behandla forum medlemmar med respekt. inte bete sig som du
och insinuera att jag ägnar mig åt något brottsligt. Bry dig inte om min försäljning för jag bryter inte mot lagen!

Oj!

Det var aldrig en bra idé att ta upp specifika annonser som exempel i diskussionen, det var kanske jag som började med det och jag ber om ursäkt. Avsikten var aldrig att hänga ut någon personligen, och jag kan tydligt i tråden utläsa att det inte heller var samuelms avsikt.

Till er som hävdar att hela tråden handlar om en ickefråga;

Jag vet att det inte går att bestämma vad säljare och köpare gör upp sinsemellan och jag har heller inget intresse av att göra det. Jag startade tråden för att diskutera hur prissättningen på produkter i prylmarknaden fungerar och varför och kolla hur folk tänker kring det. Har absolut ingenting emot att den svängde lite hit och dit och kom in på varför så många människor säljer nya saker, med lapparna kvar etc. Det är en relevant fråga i sammanhanget. Olyckligt att det missuppfattades så illa.

Jag, personligen, ser ju hellre en liten intern marknad där medlemmar lägger upp prylar de inte har användning för till ett generöst pris, mycket för att sakerna ska komma till användning igen, men såklart även för att man får något tillbaka för det också. Trodde att det var syftet med prylmarknaden men det var kanske bara min utopiska vision?

En förebild (även om det är ett helt annorlunda koncept och inte har med prylmarknaden att göra) är Stockholms Stadmission, en kedja med secondhand produkter som finns i Stockholm. Konceptet är att folk lämnar in saker de inte använder, utan ersättning, sakerna säljs till mycket humana priser och vinsten går till stadens utstötta och marginaliserade i form av soppkök, härbärgen mm. Vidare anställer de ofta personal som kan tänkas ha lite svårt att få jobb på andra ställen där normativa ideal anses viktigare.

Har själv även tankar i stil med att om jag inte använt en viss pryl på en viss tid, säg ett år, så förtjänar jag inte att ha den kvar utan borde se till att den kommer till användning av någon annan". Finns det andra som resonerar i liknande banor?

Lokala loppisar på bystan och främjandets bytesträffar fungerar efter de enkla principerna, numera finns även ofta insamlingar till nyanlända flyktingar med fel eller inget bagage.

Mina saker jag säljer uppgår till ett värde av ca 10000:-
Enligt lagen får du sälja lösöre för 50000:-
man kan säga att jag har lagen på min sida med råge! .
På denna sidan, ja men det gäller totalt över året där vet vi just inte hur mycket du säljer på andra sidor…

varför ska jag bli oskydigt anklagad för ev skattebrott när jag inte gör något olagligt? .
Det gör vi inte, vi påninner bara, den som kan komma att anklaga är just skattemyndigheten….

kunniga och sakliga? skämtar du med mig? dom har ju inte koll på något. gällande lagen om för försäljning av lösöre och produkten jag säljer. .
Flera av de som har kommenterat i tråden har svarat och hjälpt till i hundratals trådar och startat massor av trådar själv för att diskutera olika frågor, vad har du gjort som säger dig ha varit med sedan 1999 (”Jag har varit på utsidan sedan år 1999 eller längre.”? Konstigt nog är du reggad under:
myka
Login/Användarnamn:
myka
Senast inloggad:
2012-12-16 08:23:01
Intressen:
Hade jag (reggad 2003) varit på utsidan sedan förra årtusendet hade jag i varje fall något intresse, samma sak om ” Jag har själv jobbat i branschen och har utövat friluftsliv i över 30år.” Ditt intresse verkar bara att sälja och det dyrt!

Jag har själv jobbat i branschen och har utövat friluftsliv i över 30år. så visa mig respekt! . .
Respekt är inget man får, det förtjänar man! Inget du har gjort här visar att vi bör visa dig respekt!

Så sorry, nu skiter jag i detta för i dag, ska gå och försöka kurera snuvan!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jacobito Begagnat på prylmarknaden Klättring allmänt 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg