Överlevnadsscenario - tänkbara avstånd?

Bilen innehåller en hel massa resurser, batteri och kablar, bränsle ( för att göra upp eld) verktygssats för att kunna skruva lös; stolar och klädsel, speglar, motorhuven kan tas av och användas till skydd, tuta och lyktor kan kopplas lös och användas med bara batteriet för signalering, samt att vägar är det mest troliga stället de börjar söka på....

MEN! Bilen blir ett kylskåp om man inte kan köra motorn, är man inte beredd att skruva isär bilen, så bör man medföra en BugOutBag (BOB) med varma kläder, kniv, 3 olika sätt att göra upp eld, fnöske, kok-kärl och mat, ficklampa med reservbatterier, visselpipa, presenning, snöre, och viktigast av allt vatten!)

Mina 5 korvören

@Renown
Eh, jag har svårt att se en situation där det är kallare att sitta under/bredvid en motorhuv än i en bil. Borde ju vara fullt möjligt att öppna dörren och elda bredvid bilen om man nu inte har nåt ljus man kan elda i bilen (obs, kolmonoxidvarning, ha en ruta lite på glänt!! (räcker det?)). Hur som, en ensam motorhuv slår mig inte som ett lysande skydd kontra mänden jobb som torde krävas för att få loss den. Dessutom skulle man ju känna sig *lite* korkad om räddningen dök upp lagom till att man fått loss nämnda huv...

Att koppla loss lyktor och tuta känns också aningen överflödigt. De flesta bilar torde tillåta att man lämnar tändningen i "on"-läge, varpå båda lyktor och tuta torde funka. Bara att stänga av övriga strömslukare.

Om jag var i en överlevnadssituation tillsammans med min bil skulle ju inte jag slösa energi och värme, samt riskera skador, genom att slita bilen i småbitar. Antingen skulle jag stanna i den, eller så skulle jag börja vandra längs vägen åt rimligt håll.

Överlevnadsväskan håller jag dock helt och hållet med om, utöver de tre separata sätten att göra upp eld, som slår mig som en smula overkill. Skulle aldrig företa några långresor på vintern utan min skoteroverall i bilen, ordentlig mössa och vantar på/med och ordentliga stövlar. Dessutom står alltid ett trangiakök och ordentligt med rödsprit i bilen, och nåt ätligt och drickbart plockas alltid med för långresor.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg