Jag är själv väldigt nära av att ta klivet till låga trailskor....men jag är inte där riktigt ännu
!
I år använde jag Salomons X Ultra Mid 2, en låg och lätt gtx sko.
Jag var ute under 19 dagar och det regnade 14 av dessa...terrängen jag gick i var främst efter olika leder/stigar men det var rätt så blött inklusive en dag bara på snö.
Summa sumarum så tyckte jag inte att den skon höll måttet för det vädret som var, upplevde det som att skon tar in vatten från sulan/lågt sidorna...konstigt nog?
Yttertyget stötte bort vattnet från början sedan kunde det lika gärna vara gjort i bomull, blev genomblött så snart det fick vatten på sig och låg då mot gtx membranet och kylde/fuktade ner det. Stundom gick jag och svor över att jag inte använde Lundhagskängorna....som hade varit ett bättre val med tanke på vätan.
Böt strumpor vid lunch och alternerade..men det var 1-2 dagar som det var blött i skon och lite kyligt, dom dagarna låg tempen på 5-8 grader.
Dock tyckte jag att Contagrip sulan gav ett bra grepp, även på blöta stenar... Orginal innersulan tog jag bort direkt och ersatte med ett par Superfeet.
Som sagt...med tanke på skitvädret som var så hade ett par skalkängor varit att föredra för min del, men å andra sidan när jag var ute i fjol under 14 dagar så regnade det kanske 5 minuter..och då gick jag i dom tyngre och svor över att jag inte hade lättare kängor
!
Vid normalt fjällväder så är det en bra sko, man känner kontakten med marken och rör sig lätt och smidigt.
Så upplevelsen över skor/utrustning hänger mycket ihop med vädret!
Kommer jag att använda dom igen?
Ja...förmodligen, kan ju inte tok regna så här mycket varje tur
!
Evt så tar jag steget ut till ett par lätta meshiga trailskor nästa år!