Övergång från kängor till lågskor 2014-2015

Jag har Lundags forest skalkänga. jämfört med mina förra Meindl Gtx så känns de lätta iaf. Inte som jumpadojor men helt ok.

Om ni vill ha läderskor kanske någon av Vivo Barefoots skinnmodeller kan funka? Till exempel:
http://www.vivobarefoot.com/se/mens/gobi-ii-hopewell-mens?colour=Navy

Jag har inte vandrat på 10 år, men hade höga Lundhags när jag gjorde det. Jag har instabila fotleder och upplevde dem som väldigt tunga och jobbiga, särskilt på skrå.

Numera har jag börjat träna en hel del (triathlon) och använder enbart olika modeller av Vivo Barefoot både som löparskor, tofflor och promenadskor. Jag tycker de är suveräna! Älskar att ha kontakt med marken, löpning har plötsligt blivit rolig. Fötterna har vuxit av nya muskler, tårna har rätat ut sig och min Hallux Valgus har försvunnit. Jag provade Neo Trail under en liten fikatur vid Stekenjokk i förra veckan, och konstaterade att jag vill ha dessa skor på nästa vandring. Jag har kört swimrun i dem också och då blir man ju ganska blöt eftersom man simmar med skorna. Tyckte de torkade fort med tunna yllelöparstrumpor.

framförallt vill jag ha en bra sula. haft hälsporre som jag ej vill ha tillbaka. e sulan tunn och hård går de bort för mig. Kängorna är ju inte så dämpande som löparskor, men känns mer skyddande i övrigt.

Mina erfarenheter från Salomon X Ultra Mid 2 GTX

Jag är själv väldigt nära av att ta klivet till låga trailskor....men jag är inte där riktigt ännu :)!
I år använde jag Salomons X Ultra Mid 2, en låg och lätt gtx sko.

Jag var ute under 19 dagar och det regnade 14 av dessa...terrängen jag gick i var främst efter olika leder/stigar men det var rätt så blött inklusive en dag bara på snö.

Summa sumarum så tyckte jag inte att den skon höll måttet för det vädret som var, upplevde det som att skon tar in vatten från sulan/lågt sidorna...konstigt nog?
Yttertyget stötte bort vattnet från början sedan kunde det lika gärna vara gjort i bomull, blev genomblött så snart det fick vatten på sig och låg då mot gtx membranet och kylde/fuktade ner det. Stundom gick jag och svor över att jag inte använde Lundhagskängorna....som hade varit ett bättre val med tanke på vätan.

Böt strumpor vid lunch och alternerade..men det var 1-2 dagar som det var blött i skon och lite kyligt, dom dagarna låg tempen på 5-8 grader.

Dock tyckte jag att Contagrip sulan gav ett bra grepp, även på blöta stenar... Orginal innersulan tog jag bort direkt och ersatte med ett par Superfeet.

Som sagt...med tanke på skitvädret som var så hade ett par skalkängor varit att föredra för min del, men å andra sidan när jag var ute i fjol under 14 dagar så regnade det kanske 5 minuter..och då gick jag i dom tyngre och svor över att jag inte hade lättare kängor :)!
Vid normalt fjällväder så är det en bra sko, man känner kontakten med marken och rör sig lätt och smidigt.

Så upplevelsen över skor/utrustning hänger mycket ihop med vädret!

Kommer jag att använda dom igen?
Ja...förmodligen, kan ju inte tok regna så här mycket varje tur :D!

Evt så tar jag steget ut till ett par lätta meshiga trailskor nästa år!

Del två...

Rengjorde skorna idag och ena skon tog in vatten lågt vid hälen...och när jag vattenfyllt båda skorna så rann det ut vatten från tå delen på båda skorna...

Det verkar som att den svaga punkten är sömmarna på insidan/gtx:et, där kommer vattnet in och tydligen oxå Ut!
Så dom ska reklameras!

Men andra ord...dom rekommenderas Inte och får inte nytt förtroende!
Så nu börjar jakten om....på den ultimata skon :D!

Jag är själv väldigt nära av att ta klivet till låga trailskor....men jag är inte där riktigt ännu :)!

Jag var ute under 19 dagar och det regnade 14 av dessa...terrängen jag gick i var främst efter olika leder/stigar men det var rätt så blött inklusive en dag bara på snö.

Summa sumarum så tyckte jag inte att den skon höll måttet för det vädret som var, upplevde det som att skon tar in vatten från sulan/lågt sidorna...konstigt nog?
Yttertyget stötte bort vattnet från början sedan kunde det lika gärna vara gjort i bomull, blev genomblött så snart det fick vatten på sig och låg då mot gtx membranet och kylde/fuktade ner det. Stundom gick jag och svor över att jag inte använde Lundhagskängorna....som hade varit ett bättre val med tanke på vätan.

Böt strumpor vid lunch och alternerade..men det var 1-2 dagar som det var blött i skon och lite kyligt, dom dagarna låg tempen på 5-8 grader.

Dock tyckte jag att Contagrip sulan gav ett bra grepp, även på blöta stenar... Orginal innersulan tog jag bort direkt och ersatte med ett par Superfeet.

Som sagt...med tanke på skitvädret som var så hade ett par skalkängor varit att föredra för min del, men å andra sidan när jag var ute i fjol under 14 dagar så regnade det kanske 5 minuter..och då gick jag i dom tyngre och svor över att jag inte hade lättare kängor :)!
Vid normalt fjällväder så är det en bra sko, man känner kontakten med marken och rör sig lätt och smidigt.

jag hade exakt samma skor när jag vandrade tidigare i sommras och ungefär samma erfarenhet. det kändes att när skon var blöt blev den aldrig mer torr. jag vet inte om jag skulle kunna reklamera detta, troligtvis inte. men jag komme inte att ge upp, mesh utan goretex ska testas nästa gång. fast lundhags hänger med nästa vandring i mitten av augusti

Jämfört med mina Inov8 295 så är sulan betydligt styvare med mera flex och den största skillnaden är våtvikt och torktid, när det gäller greppet så är den nog likvärdig.
Skon är i icke absorberande material så den suger åt sig minimalt med vatten även i plösen, innersulan förblir nästan helt torr känns det som.

Jag gjorde en tre veckors tur med ungefär samma skor och det är framtill som skon snabbt börjar läcka. Dessutom lossnar en del attiraljer, t. ex. biten på sidan där skons namn står. Även gummimönstret verkar slitas ut rätt fort. Emellertid fungerar vriststödet bra, inte en tillstymmelse till stukning trots en del illa placerade fotsteg.

Det känns som att jag vill hitta hållbarare skor än dessa Salomons, men samtidigt vill jag inte tumma på komforten. Det kan bli svårt.

För övrigt körde jag med neoprensockor så gott som hela tiden under turen, vilket fungerade hyfsat. Jag klarade av att gå längre sträckor i snö utan att fötterna frös allt för mycket.

Jag är nybörjare och har varit på två korta turer med Salomons X Ultra Mid 2.

+ Lätta
+ Halkfri sula
+ Sitter som gjutna på mina fötter. Har låga varianten av samma sko till vardags.

- Trampar man fel så att man får in vatten hinner de inte torka under turen. Tog 7-8h att få dem nästan torra ståendes på två vedträn direkt på en vedkamin.
- När det är mycket stenar att gå på så är sulan inte vridstyv nog. Fötternas undersida är det enda som kännts i kroppen efter långa dagar trots tung packing (~15kg).
- När det är blött som det varit denna sommar så är det väldigt tidsödande att gå runt blötan och hela tiden ha örnkoll på var man sätter fötterna så att de inte blir blöta.
- Känns som att de läcker in lite trots Goretex.

Merionullsstrumpor gjorde stor skillnad på andra turen. Foten kändes mycket torrare även när skorna blivit lite fuktiga.

Min plan är att köpa ett par Lundhags (läst mig fram till att Forest borde vara bästa modellen men inte hittat att prova ännu) och låta Salomon-kängorna få tjänstgöra på skogspromenader istället.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
wistrom Meshskor och kängor i samma grupp? Lättpackning 4
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
thomalin Kängor - Behövs dom? Lättpackning 120
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32
Dannelito VBL som alternativ till dunjacka Lättpackning 13
Florén Krympplast/krympfilm/sträckfilm till tarp? Lättpackning 10
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
UnderEnTarp UL linor till min hammock! Lättpackning 16
Tranan Ny ryggplatta till en Golite Pinnacle? Lättpackning 2
lilonjo Alternativ till inov8 roclite 370? Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting från Abisko till Nikkaluokta Lättpackning 57
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt Låna ut ett Lunar Duo till Fjäderlätt? Lättpackning 0
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
marja en guid till lättpakning Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Hemavan till Anjan - utrustning och upplevelser Lättpackning 34
Sjobbe Vind/Vatten till Haglöfs Barrier Hood Lättpackning 12
Heiner Vindskydd till kök Lättpackning 47
peter1959 Anpassa köket till vandringen Lättpackning 9
PetNor W's Pinnacle pack till män? Lättpackning 7
greendanger Sovsäck ner till -10 Lättpackning 8
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
andy69 Lätt vindskydd till köket.. Lättpackning 8
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg