Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor?

Enda sättet att veta är att prova, och du har ett bra upplägg för det. Kör löparskor (inte alltför flexibel sula om du inte är van) på Roslagsleden. Om det inte känns bra kan du ringa och be någon köra ut kängorna. Om du har trivts med löparskorna hela Roslagsleden kan du lugnt använda dem för resten med.

Har tacklat både stenfält och myr i skandinaviska fjällen utan problem med terränglöparskor och har inga tankar på att byta tillbaka till kängor än i alla fall.

Okej för det är något som jag fortfarande är tveksam till fortfarande pga min oerfarenhet. Icke-GTX lågskor som merrel moab ventilators känns rätt optimala på lågvandringar där terrängen är hyfsat jämn och torrt så länge det inte regnar, iaf på nedtrampade leder och man inte går offtrail genom ris och daggigt buskage i skogen.

Men hur är det egentligen på fjällen? Tex Kungsleden, Sarek osv. Nu antar jag att det är väldigt varierande natur, men går man igenom mycket blött långt gräs? Eller är det hyfsade leder även där uppe? För jag vet inte om det skulle vara så kul att gå omkring i konstant blöta fötter (ie trailrunners) i ett sånt läge.. Visst att de torkar fortare men om de är konstant blöta så känns det inte kul.

Vad är dina erfarenheter där?

Enda sättet att veta är att prova, och du har ett bra upplägg för det. Kör löparskor (inte alltför flexibel sula om du inte är van) på Roslagsleden. Om det inte känns bra kan du ringa och be någon köra ut kängorna. Om du har trivts med löparskorna hela Roslagsleden kan du lugnt använda dem för resten med.

Det är faktiskt en tanke jag har. Att köpa ett par trailrunners, samt ev ett par kängor på öppet köp som är nedpackade som jag kan byta till om jag märker att det verkligen inte funkar. Alternativt att jag helt enkelt avbryter turen, köper kängor och fortsätter. Inte kul läge iof, men Roslagsleden är egentligen ett ypperligt tillfälle att experimentera med sånt här då det är lätt att avbryta och hoppa på en buss mellan etapperna. Man är inte fast uppe på ett berg mitt i ingenstans liksom.

Ang din sista mening, så om det känns ok med trailrunners på Roslagsleden kan/bör jag vara lugn att det funkar i Kungsleden/Sarek med?

Ang din sista mening, så om det känns ok med trailrunners på Roslagsleden kan/bör jag vara lugn att det funkar i Kungsleden/Sarek med?
Exakt. Men köp dem en halv storlek för stora så du har plats för vattettäta+varmare sockor i fjällen om du inte säkert vet med dig att du kan gå med våta trailrunners i snöslask utan att frysa. De flesta inklusive mig själv kan Inte det, men med t ex sealskinzsockor fungerar det lika bra som kängor. Innov-8 roclite 295 eller liknande kan vara bra förstaskor tror jag. Hyfsad kontakt med marken utan att allt känns igenom. Man vill helst inte få för mycket höjd på sulan, vrickningsrisken ökar, men inte heller gå med ömma fotsulor. Känner inte till roslagsleden så väl, är det långa sträckor på asfalt eller hårdkörd grusväg kanske ett annat skoval krävs. I Sarek skulle jag inte tveka att använda ett par roclite.

Lite utförligare om trailrunners, våta fötter och kyla i fjällen hittar du här:
http://www.fjaderlatt.se/2008/05/blta-ftter-i-fjllen-hur-stort-problem.html

Senast ändrad:
Exakt. Men köp dem en halv storlek för stora så du har plats för vattettäta+varmare sockor i fjällen om du inte säkert vet med dig att du kan gå med våta trailrunners i snöslask utan att frysa. De flesta inklusive mig själv kan Inte det, men med t ex sealskinzsockor fungerar det lika bra som kängor. Innov-8 roclite 295 eller liknande kan vara bra förstaskor tror jag. Hyfsad kontakt med marken utan att allt känns igenom. Man vill helst inte få för mycket höjd på sulan, vrickningsrisken ökar, men inte heller gå med ömma fotsulor. Känner inte till roslagsleden så väl, är det långa sträckor på asfalt eller hårdkörd grusväg kanske ett annat skoval krävs. I Sarek skulle jag inte tveka att använda ett par roclite.

Lite utförligare om trailrunners, våta fötter och kyla i fjällen hittar du här:
http://www.fjaderlatt.se/2008/05/blta-ftter-i-fjllen-hur-stort-problem.html

Tack för tipsen! Så med vattentäta sockar är alltså nyckeln för att slippa vara konstant blöt på fjällen.

Ska kolla in skorna du tipsade om. Vad tror du om dessa? Med tanke på att de bara kostar 700 på xxl och har väldigt bra betyg så sneglar jag lite på dem. Ska tydligare vara populära på AT ledet i USA, men det är förvisso inte fjäll.

https://www.amazon.com/Merrell-Vent...id=1495660288&sr=8-1&keywords=moab+ventilator

Man skall inte använda vattentäta strumpor ala Sealskins om det inte är kallt och man måste.

Endast då är dom ett alternativ

Använd vanliga bomull eller vad du nu använder och se till att dom är rena , klora och tvätta dom annars.

Är det jävligt,varmt,fuktigt och du inte kan tvätta dom så klorar du varje dygn och kör blött.Vatterreningstablett/eller klorin motsvarande i skon varje dygn

Håller med om att det är när det är kallt och man inte klarar att hålla värmen annars man sätter på sealskinz. Inte för att undvika att fötterna blir våta, vilket faktiskt för det mesta bara är 2 sekunders obehag och sen inget problem.

Om det är en vandring där det kan vara "sommarvarmt" (vilket ju även gäller fjällen) eller förväntas vara mycket vått använder jag tunna nylonstrumpor, annars tunna yllestrumpor. Och Sealskinz värmer inte mycket så man bör ha t ex ett par halvtjocka yllestrumpor under. Bomull har jag också använt, vilket gav skavsår stora så de inte fick plats på fötterna (typ). De är bannlysta ur min packlista nu.

Skorna du länkade till borde kunna funka. Ventilerande och dränerande och kraftig sula.(Kraftigare än de Innov-8 jag nämnde.) Vibramsula är bra, de ger bra fäste på de flesta underlag. Det som känns lite tveksamt är hur snabbt läderdelarna torkar. Men jag använder själv Merrell en hel det och har gott förtroende för dem så det är nog ok. Kör dem om de känns rätt.

Vår, sommar och tidig höst går jag alltid med terränglöpningsskor. I tuff terräng och ibland med mycket tung packning. Som mest 38 kg. Jag längtar inte tillbaka till kängorna. Meddetsamma jag gick över till löparskor märkte jag skillnad. Jag fick inte ont i knän, ben och rygg.

Kängor är gammalt , dom fyller sitt syfte från gamla marknadsförningsgrejer - det är inte nödvändigt.

Eller ens det , gammal kvarleva från miltiären att skall man ut i skogen så är det känga som gäller.

Gammal myt

Specialstyrkor har sprungit med joggingsskor i 30-40 år.
Visserligen byter man ut sulan så den inte kan identifieras med ett visst märke så dom kan identas , ibland fäster man fiendes yttersula på dojan så dom tänker "Na det är en av våra" som sprungit här

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 4
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Gråbuse Kommer jag förstöra kniven? Fällkniven Idun Utrustning allmänt 6
Putte80 Vad får jag inte glömma Utrustning allmänt 50
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
luktafotogen Nu vet jag bättre vad jag behöver- tråden. Utrustning allmänt 19
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
friluftsrookie Jag blir tokig! - Knivslipning Utrustning allmänt 16
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
hannulan Halvsaknad thermarest-stol - hur fixar jag det? Utrustning allmänt 2
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
SeekOut Fattar inte hur jag sätter upp tältet Utrustning allmänt 14
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
K-E Lindblad Vad behöver jag, tips emottages Utrustning allmänt 10
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Matthias87 Ny i gamet - vad behöver jag? :) Utrustning allmänt 4
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
Stromgren Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 17
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
niklaz Friluftspryl jag är väldigt nöjd med Utrustning allmänt 65
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
General86 Vad bör jag ha med mig Utrustning allmänt 6
knallhatt Vad gör jag för fel? Ryggsäck/nyckelben och så lite fötter Utrustning allmänt 19
ETullen Vad tror ni jag kan få för detta? Efterfrågan och pris? Downmat 9 mm. Utrustning allmänt 18
metrosek Hilfe -vad behöver jag, tre-fyra dagar Utrustning allmänt 22
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
seved1 Ha ha den här hade jag glömnt bort Utrustning allmänt 4
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
ny inom området Vad ska jag tänka på? Utrustning allmänt 2
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
simpek pack´n Go vart kan jag få tag på det? Utrustning allmänt 0
Mattias Åhlin Vad behöver jag? Utrustning allmänt 22

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg