Luktafotogen: kedja har jag kört på en och samma Malaga-Kapstaden (15 000 km), så jag vet inte om det där med 5000 km är så strikt. Kör man bara lervägar är det kanske det. Och visst, efter 15 000 km var även min kedja rätt rosslig, men den höll och fungerade. Utan att jag någonsin tänkte på hur jag behandlade den, förutom vad gäller rengöring och olja.
Instämmer med idén att låta grejerna vara i topptrim vid avfärd. Dock kan jag tipsa om att fixa det i södra Spanien (låta någon bätre cykelhandlare trimma cykeln med ny kedja etc.), istället för att göra det i Sverige. På så vis har du nyttomaximerat den nya kedjan till länder där du har svårare att hitta bra cykeldelar även i mindre orter.
/Peder
Instämmer med idén att låta grejerna vara i topptrim vid avfärd. Dock kan jag tipsa om att fixa det i södra Spanien (låta någon bätre cykelhandlare trimma cykeln med ny kedja etc.), istället för att göra det i Sverige. På så vis har du nyttomaximerat den nya kedjan till länder där du har svårare att hitta bra cykeldelar även i mindre orter.
/Peder