Övergång från kängor till lågskor 2014-2015

...mer

Även Haglöfs har bra skor som kan vara lämpliga. Kolla Addnature, Outnorth etc. De nya modellerna för 2015 är på väg in.

Tänk också på att det är en helhet. Tyngre packning kräver sannolikt andra skor än lättare packning.

/ Tomas
 
Inget jag har märkt av vid vandring eller traillöpning.......har inte haft några stora problem sen jag bytte till trailskor och trekkingpoles. Har dock bara kört detta sedan 2014 så vem vet....men med tanke på hur dessa skor används så borde det problemet kommit upp sedan länge.

Gaiters stämmer dock...har ett par dirtygirl gatiers på g som fixar detta;)
 
Inget jag har märkt av vid vandring eller traillöpning.......har inte haft några stora problem sen jag bytte till trailskor och trekkingpoles. Har dock bara kört detta sedan 2014 så vem vet....men med tanke på hur dessa skor används så borde det problemet kommit upp sedan länge.

Gaiters stämmer dock...har ett par dirtygirl gatiers på g som fixar detta;)

Senaste sommaren körde jag med Gaiters från Outdoor Research i samma stuk som DG. De höll inte länge, kan jag säga. Man behöver kunna fästa dem på ett robust sätt - kardborreband räcker inte. Man måste kunna sy fast en hake i skon, alternativt köra med mer robusta (och tyngre) gaiters av traditionellt stuk. I alla fall vid fjällvandring.
Vandrarstavar är förstås ett bra skydd mot stukningar.
 
Skumt ,folk går hela PCT i DG utan att dom faller isär?

Så länge du går på led fungerar de säkert jättebra. Planerar vandring utanför led och efter en del letande på nätet verkar just slitstyrka vara ett problem med Dirty Girl. Dessutom rapporterade flera att kardborren lossnat efter vadande och det blev avgörande för mitt beslut. Förra året använde jag Inov-8 Debrigaiter. De fungerade bra på led, men är gjorda i mjukt tyg och jag är tveksam till hållbarheten utanför. Mitt val blev istället Simblissity Levagaiter. Vi får se i sommar om det var rätt. Tur nog har jag en kompis från Kanada som kunde ställa upp med leveransen.
 
Jag har vandrat en tre dagars på John Bauerleden och trots en del surhål och diverse blöta/ leriga traktorspår så klarade jag mej helt torrskodd. Med lättare klädsel och packning så var det inga problem att gå runt eller trippa över dessa partier så mitt val är givet, jag fortsätter i lågskor.
Kan även nämna att alla de gånger jag vandrat i kängor så har jag varit tvungen att tejpa fötterna i förebyggande syfte eller vid skav men i mina Inov8 så slapp jag alla dessa problem. Bara det är definitivt en anledning till att fortsätta med lätta dojjor.
 
funderar själv i samma banor.

ni som har övergett kängor, har det varit några specifika problem eller är det bara fördelar med att använda lättare skor?

Mina kängor tog slut i Splügen 2011. Det fanns en friluftsbutik där, men allt de hade i kängväg var tungt och klumpigt - jag var då redan van vid lätta, fotknölshöga kängor, vikt c:a 1,1 kg. Så då tyckte jag det var lika bra att prova låga skor. Så vansinnigt lätta var de nu inte, 0,9 kg, och det som väger är sulan - jag behöver en stadig sula med hyfsat säkert grepp. Så jag avslutade turen i dessa skor. Det har blivit 11 turer sen dess:
23 dar i Norge, 33 i Pyreneerna och 46 i Alperna, en hel del sumpig terräng i Norge, nysnö en gång i Alperna.

Jag har inga problem med att bli blöt om fötterna, byter ingenting när jag korsar en bäck, t ex. Ej heller problem med det s k vriststödet, trots gediget dålig balans (även för en person i min ålder). Men på min senaste sensommartur i Pyreneerna stötte jag yill min stora förvåning på ett snöfält:
http://www.huthyfs.com/pyr14gal/images/page4.html
som jag fann stort obehag i att försöka korsa; skorna var lite för glatta, och obehaget förstärktes förstås av dimman. Så jag gav upp , slog läger och valde en annan fortsättning. Det hör till saken att jag i nästan 10 år genom val av område, studium av vädersajter, etc. lyckats planera bort sådant och därför aldrig räknar med att behöva stegjärn och därtill hörande kängor. Detta var det enda problem jag upplevt med mina låga skor.
 
Mina kängor tog slut i Splügen 2011. Det fanns en friluftsbutik där, men allt de hade i kängväg var tungt och klumpigt - jag var då redan van vid lätta, fotknölshöga kängor, vikt c:a 1,1 kg. Så då tyckte jag det var lika bra att prova låga skor. Så vansinnigt lätta var de nu inte, 0,9 kg, och det som väger är sulan - jag behöver en stadig sula med hyfsat säkert grepp. Så jag avslutade turen i dessa skor. Det har blivit 11 turer sen dess:
23 dar i Norge, 33 i Pyreneerna och 46 i Alperna, en hel del sumpig terräng i Norge, nysnö en gång i Alperna.

Jag har inga problem med att bli blöt om fötterna, byter ingenting när jag korsar en bäck, t ex. Ej heller problem med det s k vriststödet, trots gediget dålig balans (även för en person i min ålder). Men på min senaste sensommartur i Pyreneerna stötte jag yill min stora förvåning på ett snöfält:
http://www.huthyfs.com/pyr14gal/images/page4.html
som jag fann stort obehag i att försöka korsa; skorna var lite för glatta, och obehaget förstärktes förstås av dimman. Så jag gav upp , slog läger och valde en annan fortsättning. Det hör till saken att jag i nästan 10 år genom val av område, studium av vädersajter, etc. lyckats planera bort sådant och därför aldrig räknar med att behöva stegjärn och därtill hörande kängor. Detta var det enda problem jag upplevt med mina låga skor.

jag testade ett par halvhöga salomon för några veckor sedan i lappland, mellan vakkotavare och nikkaloukta. Dom var lättare än mina lundhags och det kändes bra, men det som inte fungerade var just att när dom blev blöta så förblev dom blöta hela turen och det är ngt som jag inte riktigt fixar. sista dagen var det som att vandra i ett akvarium.
jag kan helt klart se fördelarna med lättare skor men om det regnar hela tiden så kommer dom att bli dyngsura och aldrig torka. så nästa gång blir det lundhags igen. Och ja, dom hade goretex membran men det hjälper inte när dom väl har blivit bllöta, snarare tvärtom.
 
Ska påpekas att de flesta förespråkar skor utan membran som torkar mycket snabbare än skor med membran, och med komplement som lägerskor/membranstrumpor så får man ut bästa effekt av lågskor.

Så gore-tex+lågskor är inte den bästa vägen att ta om du vill få fördelar av lätta, snabbtorkande lågskor.
 
Ska påpekas att de flesta förespråkar skor utan membran som torkar mycket snabbare än skor med membran, och med komplement som lägerskor/membranstrumpor så får man ut bästa effekt av lågskor.

Så gore-tex+lågskor är inte den bästa vägen att ta om du vill få fördelar av lätta, snabbtorkande lågskor.

det skulle kunna vara en väg att testa, fast jag har läst blandade recensioner på exempelvis sealskinz strumpor med avseende på hållbarhet. det bästa hade varit ett par lätta läderkängor. läder kan man smörja och det torkar snabbt. frågan är om det finns riktigt lätta läderkängor?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
wistrom Meshskor och kängor i samma grupp? Lättpackning 4
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
thomalin Kängor - Behövs dom? Lättpackning 120
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32
Dannelito VBL som alternativ till dunjacka Lättpackning 13
Florén Krympplast/krympfilm/sträckfilm till tarp? Lättpackning 10
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
UnderEnTarp UL linor till min hammock! Lättpackning 16
Tranan Ny ryggplatta till en Golite Pinnacle? Lättpackning 2
lilonjo Alternativ till inov8 roclite 370? Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting från Abisko till Nikkaluokta Lättpackning 57
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt Låna ut ett Lunar Duo till Fjäderlätt? Lättpackning 0
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
marja en guid till lättpakning Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Hemavan till Anjan - utrustning och upplevelser Lättpackning 34
Sjobbe Vind/Vatten till Haglöfs Barrier Hood Lättpackning 12
Heiner Vindskydd till kök Lättpackning 47
peter1959 Anpassa köket till vandringen Lättpackning 9
PetNor W's Pinnacle pack till män? Lättpackning 7
greendanger Sovsäck ner till -10 Lättpackning 8
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
andy69 Lätt vindskydd till köket.. Lättpackning 8
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg