...
trailskor utan goretex, med socka: samma som ovan, vattnet förblir kvar och man får ett akvarium på fötterna
...
Kan det vara så att den sko du använt har mycket stoppning för att vara en låg sko? Kanske den också har en så kallad mud guard?
De skor jag har testat upplever jag också som att de torkat oväntat långsamt för att vara en låg trailsko utan Gore-Tex. Den gemensamma nämnaren har varit just en mud guard som håller tätt närmast sulan hela vägen runt. Vattnet tränger lätt in ovanifrån och har sedan svårare att rinna ut. Tjockare stoppning/tyg som suger åt sig vätan gör inte saken bättre. Salomon X Ultra, som jag använde i somras, har problem med bägge dessa saker. Vilket är anledningen till att jag kommer testa en annan modell utan mud guard den kommande säsongen.
Oavsett är fördelarna många med den här typen av sko så jag kan leva med att behöva plaska runt i ett akvarium vissa stunder.
...
Från lite småtung till lätt och smidig igen tog ett strumpbyte, och då talar vi alltså från helt vattenfylld sko.
Från verkligen fuktig till acceptabelt småfuktig (tänk svettig membranmeindl en varm dag i svenska fjällen) tog kanske tre strumpbyten?
Fortsatte jag så hade jag torra skor till kvällen. Oftast alternerande mellan två par merinosockor av ganska tunn modell, så de bidrar möjligen till att man känner sig lite torrare än man faktiskt är.
...
Som jag ser det är en av fördelarna med den här typen av sko att man slipper ha med sig extra strumpor för ombyte. Ett par kraftigare damstrumpor runt 50 denier suger inte åt sig något vatten att tala om, väger lite och håller tillräckligt bra. Skulle gissa att man inte är blöt speciellt mycket längre, om ens något, jämfört med att byta strumpor flera gånger.
Senast ändrad: