Faktum är att jag våtvadade var och varannan dag i skorna i samband med flugfiske och det gick alldeles utmärkt att bara kliva vidare utan någon större hänsyn.
Från lite småtung till lätt och smidig igen tog ett strumpbyte, och då talar vi alltså från helt vattenfylld sko.
Från verkligen fuktig till acceptabelt småfuktig (tänk svettig membranmeindl en varm dag i svenska fjällen) tog kanske tre strumpbyten?
Fortsatte jag så hade jag torra skor till kvällen. Oftast alternerande mellan två par merinosockor av ganska tunn modell, så de bidrar möjligen till att man känner sig lite torrare än man faktiskt är.
Det här handlar ju dock om en sko som är en tunn sula, ett membran och lite mesh, totalt 286g. De varianter som verkar överleva bättre på marknaden väger ju inte sällan 50% mer och har lite större fuktalstrande resurser.
I vilket fall tycker jag det är lite ironiskt att fötterna mådde rekordbra, trots denna "tortyr" och rejält med brant uppför och nedför. Det förvånar knappast någon att jag fick sanera med bakpulver för att rensa ut en stinkande svampkoloni mellan varje tur, men skulle jag göra samma resa igen hade jag gärna valt exakt samma sko.