• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Öppet brev till kommuner, räddningstjänst, kraftbolag och markägare

Motorburen ungdom har alltid varit lite speciella och utmärks ofta av bristande respekt både mot regelverk och andra människor. Liksom begreppet fjortis saknar detta mentalitetstillstånd betydelse om när man är född.
 
Jag måste bara nämna att jag aldrig mött personer på ett forum som detta med så förutfattade meningar . Anklagande och även på hopp utan dess like.
Jag har generaliserats som både idiot mm i denna tråd och jag hadde nog betydligt högre tankar om dessa människor som jag ofta möter i skog och mark där jag vistas utan min ATV.

Fakta:
1. Vi tillhör inte ATV Stockholm.
2. Vi är en remissinstans som bla varit delaktiga att ta fram foldern Bra att veta om fyrhjulingar från trafikverket.
3. Vi har aldrig påståt eller tycker att det är ok att köra omkring hur som helst i skog och mark.

Jag hittade detta forum och trådarna säkerhet och räddning vilket jag är mycket intresserad och engagerad i.
Jag hoppades att jag skulle hitta likasinnade som var intresserade av räddning mm men jag har bara mötts av människor som faktiskt är riktigt fördomsfulla och oförskämda.
 
Som vanligt på internet går några till överdrft men jag har läst det här öppna brevet flera gånger och det är det där "nytta med nöje" - som uprepas - som inte funkar för bland andra mig. Jag får ingen nytta av att det blir fler ATV-leder i landet - eller kallar man racer/lekmaskinerna för Quad? Jag tycker att hela inlägget gick ut på fler lagliga ATV-leder i naturen. Sen radades det upp en massa saker man kan göra med en ATV.

Jag har inget gemensamt med de som skriver idiot osv. men nog borde du ha räknat med mothugg på ett friluftsforum om du tänker efter. Jag tycker bara att det är motiverat med ökad "ljudnedskräpning" och sönderkörd natur om det är arbete eller om man är handikappad och inte kan använda sina egna ben. Jag kommer från Luleå och vet hur stort problemet med fjortisar som kör överallt är, bl.a. planteringar och bostadsomrden, och tror att utökad quad/ATV-körning oå barmark skulle vara än värre.

Det är ju tacknämligt själva hjälpinsastserna men kopplingen till att det ska bli fler leder ser jag inte.
 
Eftersom detta är så off-topic det kan bli, så avstår jag från att argumentera, men jag har en annan uppfattning...

Tja, det var ju ändå du som började med OT, men om du är intresserad av vad som de senaste åren hänt inom regeringskansliet och Försvarsmaken kan vi ta det i en privat diskussion. Du behöver bara höra av dig.
 
Jag hittade detta forum och trådarna säkerhet och räddning vilket jag är mycket intresserad och engagerad i..

tonen kan bitvis bli ganska hård, prova att skriva något om vargar så ska du få se, ujuj..

tyvärr ser jag ingen som helst anledning för samhället att utnyttja era tjänster, det finns utbildad personal med rätt utrustning som i min värld är mycket bättre rustade än den grupp du företräder. ni försöker fylla en lucka som inte existerar.. mitt råd är om du ska fortsätta att sprida texten att redigera om den rejält, den är inte speciellt "marknadsförande" för era intressen..
 
Ang. mitt tidigare inlägg; iLuleå körs det alltså skoter och grabbar med dåligt omdöme stör andra och kör på dumma ställen.
 
Jag måste bara nämna att jag aldrig mött personer på ett forum som detta med så förutfattade meningar . Anklagande och även på hopp utan dess like.
Jag har generaliserats som både idiot mm i denna tråd och jag hadde nog betydligt högre tankar om dessa människor som jag ofta möter i skog och mark där jag vistas utan min ATV.

Fakta:
1. Vi tillhör inte ATV Stockholm.
2. Vi är en remissinstans som bla varit delaktiga att ta fram foldern Bra att veta om fyrhjulingar från trafikverket.
3. Vi har aldrig påståt eller tycker att det är ok att köra omkring hur som helst i skog och mark.

Jag hittade detta forum och trådarna säkerhet och räddning vilket jag är mycket intresserad och engagerad i.
Jag hoppades att jag skulle hitta likasinnade som var intresserade av räddning mm men jag har bara mötts av människor som faktiskt är riktigt fördomsfulla och oförskämda.

Välkommen, men det blev nog inte din tilltänkta målgrupp du träffade här.
Jag har under 30 år sett tilltagande förstöring av otillåtna stigar och terräng pga motortrafik. Den senaste flugan med fyrhjulingar har bara ökat problematiken för varje hjul. Exemplen från Stockholm är tydliga på vad som händer och varför det blir så.

På er hemsida står tillåten körning i kraftledningsgator bra mycket högre i prioritering än räddningsinsatser när man ser på syftet med föreningen. Jag har svårt att se varför kraftledningsgatan skulle funka för er. Visst på tallhed kan ni nog köra rakt fram ett bra tag, men i lite mer kuperad terräng så tar kraftledningen ofta och med lätthet ett skutt över branter och stup som inte ens trialåkarna skulle klara utan att ta sig ut vid SIDAN av gatan för att kunna passera och fortsätta. Jag ser alltså att det skulle vara stor risk för att töja på reglerna för att över huvud taget ta sig fram som ni föreslår. Särskilt som man redan idag inom stora grupper inte bryr sig om förbud mot terrängkörning. Att ta vägar runt är väl inte tillåtet för de ATV som är tillåtna i terräng, men den möjligheten finns ju under arbete och i skarpa situationer, så dom som har den uppgiften redan sköter nog övervakning av kraftledningsgatorna bättre. Jag har alltså svårt att se just kraftledningsgator som så lämpliga generellt, men det finns säkert några som kan funka, om ni identifierar dom kanske ni kan ha framgång där?

Man ser alltför ofta oskyltade maskiner på landsvägen på väg ut till någon skog, troligen inte lagliga på någon del av färden. Bra om ni kan styra upp i allt detta och få nöjesåkarna att hålla sig till tillåtna banor, lycka till med det arbetet, men jag jag tror att ni kommer längre om ni är mer realistiska i argumenteringen.

Jag har även jag varit ute i natten och sökt, det är inte så sällan som orienteringsklubbarna som ju har både lampor och kartor blir ombedda att göra det. Så det är inget nytt att frivilliga ställer upp med dom resurser som kan vara av nytta, era ATV för viss transport t ex. Men varför kräva motprestationer för att ställa upp, det blir ju lite känsla av utpressning över det hela i värsta fall.
 
Jag förstår att du tycker att du har blivet nedskriven, men många blir upprörda av detta.
Jag väntat på ett svar från "Niklaz" fråga om man kan exkludera fritidskörning.
Själv ställde jag en fråga i mitt första inlägg: Vem är du? Varför jag ställde frågan beror
på underskriften i ditt "öppna brev".
Att ni inte har ett eget förbund köper jag då ni säkert ingår i Motorsportförbundet.
Vet Svenska ATV-föreningen om detta brev, om så är fallet varför står inte styrelsen bakom.
Har frågan varit på dagordningen eller är detta bara ett tilltag av en "produktblind" medlem,
dvs idén är så bra att alla ska köpa den.
Det finns för många frågetecken för att jag ska ta detta på allvarl.

Mvh Glenn
 
Öppet brev till TS

Att du blir negativt bemött på forumet kan bero på forumets art och vilka som hänger här.

De första raderna ur Om Utsidan: "Utsidans målsättning är att vara den naturliga samlingspunkten för alla oss som är intresserade av icke-motoriserade, naturnära friluftsaktiviteter, resor och äventyr."

Som du kanske märkt finns inga forum för skoter, ATV, motorbåtar, crosshojar, microflygplan och andra motoriserade friluftsaktiviteter. Det beror på att de flesta här till hör de där "miljömupparna" (alla har inte växtfärgade ylletröjor) som vill ha tyst i naturen och uppskattar den egna kroppens prestation framför ett aldrig så hästkraftsspäckat fordons. Du vädjar till fel personer helt enkelt.

Tänk dig att ett gäng kajakister skriver ett öppet brev på ett motorbåtsforum om att de vill ha exklusiv rätt att nyttja alla trånga vatten, gärna lite förtäckt under "vi kan ju ställa upp med sökuppdrag där motorsnurror ändå riskerar grundstötning. Ja, det är jämförbart eftersom om ni finge göra motorvägar i alla elgator skulle det störa både natur och ickemotoriserat friluftsliv på stora arealer. Tror du att man då skulle bli bemött med en jubelkör? Precis!

Nej, det blir aldrig samma sak att ta ATVn till toppen av kullen än att gå själv! Just hemkommen från ställen där din ATV "går fetbort".