• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Öppet brev till kommuner, räddningstjänst, kraftbolag och markägare

Fräsig fyrhjuling och yes, kan ju påpekas att det är övningsområden eller bana som verkar gälla för ATV-körning i dagsläget. Och för mig får det gärna stanna där.
 
Vilka djävla idioter!

Trådskaparen och "ATV Stockholm" visar på total omdömeslöshet. Denna terrängkörning på Villingsbergs skjutfält har ni troligen inte fått sanktionerad i den omfattning ni har kört och GARANTERAT inte körning i Södra Backen Storstenshöjden som är med på filmen.

Ser dessutom att ni kör på Bergslagsleden, Djävla idioter!

Grattis trådskapare, du lyckades väcka avsky för ATV.
 
Men herregud, hur skulle det gå ihop? Försvarsmakten har vi ju numera till att kriga utomlands med.
(Ändå känns det inte riktigt som en ny svensk stormaktstid, märkligt nog...)

Nja, inte riktigt. Pendeln svängde för några år tillbaka och nu är det faktiskt, tro det eller ej, Sverige och närområdet som är dimensionerande... Strax innan jul beslutade dessutom riksdagen om nedskärningar i både Kosovo och Afghanistan.
 
Oseriösa - kriminella

ATV Stockholm övriga filmer
Nu är jag inte 100% säker om det är tillåten mark för terrängkörning som exploateras på dessa filmer...

Men en sak är i alla fall klart, det är enorma skador deras fordon åsamkar naturen...(se deras filmer)

Dom har t.o.m. gjort sig skyldiga till upphovsbrott (musiken på filmerna) något för IFPI

Privata Terrängkörnings fordon hör endast hemma på avsedda terrängkörningsbanor eller allmänna vägar, aldrig ute i naturen. punkt! (givetvis har myndighet etc. rätten att nyttja terrängfordon i tjänsten där dom behövs, för att lösa sina uppgifter)

Tillägg:

Dom brukar sina fordon likt fjortisar med sin första moped!



Mvh troswe
 
Senast ändrad:
Jag har varit i Boden och orienterat genom stridsvagnsövningsfältet. Nu var det länge sedan men jag vill minnas att det var ett fält på några km i kvadrat. Det var 4-6 meter djupa fåror. Men jag tycker att dessa skador som visas på filmerna är betydligt värre. Terrängkörning med stridsvagn är en fordonsutbildning. Här är syftet enbart att nöjesåka och förstöra. Många av dessa skador kommer inte att läka före nästa istid.

Håller med
Privata Terrängkörnings fordon hör endast hemma på avsedda terrängkörningsbanor eller allmänna vägar, aldrig ute i naturen. punkt! (givetvis har myndighet etc. rätten att nyttja terrängfordon i tjänsten där dom behövs, för att lösa sina uppgifter)
Mvh troswe
 
Nja, inte riktigt. Pendeln svängde för några år tillbaka och nu är det faktiskt, tro det eller ej, Sverige och närområdet som är dimensionerande... Strax innan jul beslutade dessutom riksdagen om nedskärningar i både Kosovo och Afghanistan.
Eftersom detta är så off-topic det kan bli, så avstår jag från att argumentera, men jag har en annan uppfattning...
 
Jag har varit i Boden och orienterat genom stridsvagnsövningsfältet. Nu var det länge sedan men jag vill minnas att det var ett fält på några km i kvadrat. Det var 4-6 meter djupa fåror. Men jag tycker att dessa skador som visas på filmerna är betydligt värre. Terrängkörning med stridsvagn är en fordonsutbildning. Här är syftet enbart att nöjesåka och förstöra. Många av dessa skador kommer inte att läka före nästa istid.

Håller med

Filmen är inte inspelad i Boden utan tydligen på Villingsbergs övningsfält utanför Karlskoga. Det var jag som nämnde Boden eftersom jag bor där och vet hur det ser ut på ett militärt övningsfält och som du skriver så är spåren påtagliga och en atv gör varken från eller till där man normalt kör med fordon på över 60 ton.. Lite OT men de militära skjutfälten där terrängkörning förekommer är betydligt större än Slumpbergsfältet som jag tror du menar och omfattar även Bodens södra skjutfält och Kusträsk, många kvadratmil alltså.

Att köra sådär utan tillstånd och i orörd natur är naturligtvis förkastligt och man bör ju alltid ta miljöhänsyn vare sig det gäller atv-körning, snöskoterkörning eller att anordna t ex ol-tävlingar på begränsad yta med upp till 25 000 deltagare.

Samtidigt är atv´s bra hjälpmedel för t ex småskaligt skogsbruk/lantbruk och gör betydligt mindre spår än om man ska köra in med ett mer traditionellt skogsfordon bestyckat med stålkedjor, marktrycket tack vare vikten fördelad på fyra/sex stora hjul är mindre/samma storleksordning som hos en person som går eller cyklar men huruvida det blir spår eller inte beror ju till stor del hur och var man kör. Kör man ner i ett lerhål och gasar fullt så gräver den ju såklart.
 
villingsbergsfilmen var vidrig.

Undrar hur växter och djur i den bäcken mår efter deras framfart. Borde vara straffbart att bete sig så.

sett en del spår här i norra stockholm efter 4hjulingar och crossmaskiner och det är ingen vacker syn. Men maken till dårskap som visas i filmen har jag inte sett på länge. men tack nu vet jag mer och vet vad jag tycker om ATV.
 
Oavsett om dessa nissar kör på en bana avsedd för denna typen av körning, eller om dom helt olagligt kör ute i naturen, så tycker jag tråden drar mer och mer åt att generalisera alla som har och använder en fyrhjuling och att alla dom är fullständiga idioter utan något i huvudet. Detta är enligt mig mycket märkligt. Det finns idioter som är ute och vandrar också men inte brukar ni generalisera alla vandrare på detta vis ?

Mvh // Johannes
 
generaliserar inte

Men eftersom jag vistas en hel del ute i naturen kan man inte undgå att se de spår som finns i skogarna norr om stockholm, en del gjorda av 4 hjuliga fordon andra helt klart av 2 hjuliga, icke manuella fordon,

givetvis finns det innehavare av dylika fordon som uppträder med respekt för djur och natur, och om de håller sig godkända banor så har jag inga invändningar.

nu var det visserligen ett tag sedan jag var just där men den som tar sig till Kista norr om Stockholm och går i skogen kring Kymlingelänkens början / väster om tafikplats Silverdal.
- sönderkörda gångstigar
- lerhål
- renrensade berghällar där mkt jord slitits bort
- avslitna trädrötter, döende träd

mest motorcrosshojar här gissar jag, men resultatet är väl det samma. Totalt onjutbart för skogsvandring.
 
Jag generaliserar inte heller och har inte kallat någon idiot. Jag noterar bara att de på filmerna till exempel är inga jag vill ha "tränandes för räddningsuppdrag" i någon skog eller fjäll där jag brukar vara. Som någon skrev så var det totalt falsk flagg. Vad jag läst finns det kanske tio st frivilliga ATV-ekipage som hjälper till med räddning i norra Stockholm. Det är ingen orsak till att låta folk köra utanför övnings- eller tävlingbanor.

Jag är nog inne på det spåret att det här var någon slags lobbying under lite falsk flagg. Fick aldrig något svar av Mats på om man kan exkludera fritidskörning i skog/fjäll. Bättre att skriva rakt ut att man vill kunna komma ut i skogen lite på fritiden utan att bryta mot lagen.