Hej atv,
Vi får nog vara överens om att inte tycka lika. Att man 2011 sålt mer fyrhjulingar än snöskotrar och upptäcker at man inte får köra med dem i terrängen är väl ingen total överraskning som "drabbar" den som köpt en sådan maskin? Det öppna brevet var dålig retorik, man borde ha varit lurigare och mindre genomskinlig angående nyttoaspekten.
Jag ser fyrhjulingar som nyttofordon som man kan använda hemma på gården, bana eller kanske dra hem ett djur på älgjakten. Inget lekfordon som man ska köra med i naturen. Det är stor skillnad på snöskoter där man kör på snö och inte totalt kör sönder marken. Jag ser inga fördelar med att dra leder för atv i naturen, tyvärr. Om fler motorfordon är ute i naturen så kan jag orimligen njuta av mer tyst natur. De som kör olagligt får Polisen ta hand om, det är ju trots allt inte på så otroligt många platser.
Nä, ut och använd kroppen i naturen istället. Det blir man gladare av och nog kan man köra av sig på bana utan problem.
Nu så... mycket trevligare ton.
Brevet är skrivet rent ärligt tycker då jag. Man ser klart att föreningen inte hymlar med att man vill fortsätta arbetet för lagliga leder som är en vinst för miljö och många andra som vill ut i skogen. Samtidigt påvisar man vad man kan göra för samhället... dubbel frustration?
Jag skulle tro att 90% av alla atv som säljs idag säljs som ett nyttofordon/hjälpmedel. Jag har ingen närmare siffra på det men skulle tror att det ligger ditåt.
Många som köper ett nyttofordon till gården lockas av att ta en tur emellanåt tror jag också. Så den lilla del som rent köper ett fordon för lek/träning/tävling eller vad det nu kan vara är nog inte största problemet. Mängden maskiner gör att fler och fler klumpar ihop sig och vänder sig ut mot naturen när det tex inte är snö eller finns stockar att arbeta med....
Vi har ganska mycket skog i sverige. Motorsporten har alltid varit lite hatad av den vanlige svensson... Om man kan samla körning på tex 2 leder i stockholm. 15meter bred och ett par mil långa... så finns det alternativ både för "gangstern och familjeåkarn" att köra lagligt...
Jag såg häromdagen skadan i ett naturreservat i södra stockholm... inge kul att se vilka skador som kommit genom att trafiken ökat... en del av det verkade gå över vandringsled... Inget roligt att se... jag vill kunna ta mina barn ut i ett naturreservat utan vadarbyxor men kan helt klart tänka mig att ta den bak på en fyrhjuling och köra längs en led.
Alla är vi olika och som jag ser SATVF´s lösning så anser jag den vara en bra lösning. Men alla är vi olika =)