• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Öppet brev till kommuner, räddningstjänst, kraftbolag och markägare

Vad är det som tror att bara för att du äger en fyrhjuling och har gått en kurs i första hjälpen så är du behörig att åka ut i skogen och börja koppla högspänningsledningar? Den hjälp ni hade kunnat bidra med till de strömlösa under senaste stormen är väldigt liten. Definitivt noll när det gäller att få tillbaks strömmen fortare.
Dessutom, det ni verkar erbjuda är just era fyrhjulingar och inte så mycket mer. Elbolagen idag har redan all den utrustningen, de har fyrhjulingar, terränggående bilar, snöskotrar, bandvagnar och tillgång till helikopter. Den flaskhals som finns vid stormar och liknande är personal. Det är inte hur lätt som helst att ringa in folk som vill och framförallt kan komma och jobba på julaftonsnatten. En enda mugg glögg eller snaps till julbordet och de får inte jobba. Lägg sedan till att många är bortresta eller har långväga släktingar på besök som de hellre vill spendera sin lediga tid med.
Vill du hjälpa människor att slippa vara strömlösa under längre perioder så utbilda dig till elektriker!
 
"Att t.ex. upplåta kraftledningsgator till lokala SATVF anslutna föreningar skulle minska den olagliga körningen i skogarna och förarna får tillfälle att ytterligare träna på sin körning."

Springande punkten. Det är helt enkelt en önskan utöka sina lagliga lekplatser även utanför inhägnade områden och därmed bättra på sin känsla av "frihet". En viss rationalisering går också att skönja: vissa vill kunna hävda och säkert även fylla sig själva med känslan att de inte bara kör runt i nöjessyfte utan även gör nytta.

Nåja. Detta kommer inte förbi förslagsstadiet. Inlägget ovenför förklarar utmärkt varför
 
Det är ganska kul att se vad ni skriver om detta då jag är en av de personer som är inblandad i detta och som varit på utbildningarna som anordnats av RPS. Då de har börjat att använda oss som en resurs i eftersök av personer med mycket bra resultat. Om detta bara skulle vara på lek eller allvar är en bedömning som var och en får göra.
Jag är med i detta för att detta är en ny verksamhet då polisen sammarbetar med en civil resurs som är mycket bra på det de gör. Vi skulle inte klassa detta som lek och jag tror inte att ni heller skulle göra det om det var någon i er närhet som försvann eller kommer bort.

Gällande frizoner i skog och mark så är det inte aktuellt över huvud taget.
Körning i kraftledningsgator är inte för att koppla ihop kablar eller vad det var. Det stora problemet vid strömavbrott efter en storm är att lokalisera omkullfallna trädmm som linjemontörerna får fotvandra och försöka att hitta där har du ett arbete som tar mycket tid.

Gällande ditt påstående att bara för att vi gått en första hjälpen kurs mm så kan jag bara tycka synd om dig.
 
Jag tolkade hela inlägget som en ursäkt/orsak till att tillåta ATV-körning i skog och mark på fritid. Det var kanske helt fel tolkning? Jag tycker inte att det är OK och att man får hålla till på banor med tillstånd som alla andra. Jag tycker inte att det är roligt med crossar och fyrhjulingar i skogen annat än när det är arbete, trots att jag skulle tycka att det var hur roligt som helst att bränna runt själv.

Om man tillhör frivilligorganisationer så bör man väl ha övningar för att träna på att köra i skogen om det finns ett särskilt behov? Förtydliga gärna om det där med hjälpinsats kan exkludera körning i skog på fritiden.
 
Senast ändrad:
Hade ni varit så duktiga och välutbildade som du påstår så hade du inte behövt skriva ditt öppna brev. Då hade MSB redan etablerat ett samarbete.
Givetvis kan man tänka sig enstaka lokala polismyndigheter som nappar, men de har trots allt sin FAP att följa och där regleras hur hjälp tas in vid behov.

Jag ställer mig alltid tveksam till självpåstådd förträfflighet, särskilt när det lyser igenom att grunden är en önskan att få köra mer i terrängen. Lägg ned projektet.
 
Hej Gundji.
Jag eller brevet har aldrig påstått att alla i vår förening är utbildade eller guds gåva till folket.
Men vi försöker att göra det vi kan och fakta är att detta startades som ett försök av RPS och de ytterst få eller enstaka polisdistrikt som du talar om är det faktum polismyndigheterna i Stockholm norrtälje södertörn roslagen samt Jönköping.
Vi som gått MSO utbildningensom anordnats av RPS samt European mountain rescue äe desutom de enda som åker ut på eftersök när det behövs. Vi tycker att vi gör skillnad.
Tyvärr möts vi alltid av folk som inte är insatta i vad det verkligen gäller och jag kan bara beklaga din inställning och hoppas att lite mera info kan öka förståelsen.
Det är inte bara gas glada vettvillingar som kör ATV. För din info så har vi den senaste tiden 1.5 månad varit ute på 6 st skarpa eftersök med samtliga lyckliga resultat och det är det som är den stora drivkraften när du blir utringd av länskommunnkacentralen 01:00 en regning natt.
 
Jag tror inte någon har något emot frivilliga insatser men det är terrängkörning utanför arbete som i alla fall jag vänder mig emot. Kan det exkluderas helt då det både stör och sliter på vår natur?
 
Hej Niklas.
Jag vet inte om alla tycker att det är en bra insats med tanke på det som skrivits i denna tråd.
Jag kan självklart inte svara för alla förare i detta land men vi försöker att få de i vår förening att uppföra sig enligt lagar och paragrafer som gäller.
I detta brev så vill vi berätta att vi finns till för att kunna användas som en resurs och inte att det skall legaliseras med körning överallt.
Vi är redan en resurs år civilförsvaret och MSB mm.
Körningen i terrängen som vi gör i samband med eftersök eller dyligt sker med stöd av Lagen mot olyckor som ger oss rätt att köra där det krävs.