• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Öppet brev till kommuner, räddningstjänst, kraftbolag och markägare

Vet inte om du läste vad jag skrev men det är nöjeskörningen jag vänder mig emot och direkt reagerade på. Vi har ju en terrängkörningslag som vi ska följa - utom i fall som du nämnde med eftersök och olyckor såklart.

På sidan 22 står det såhär (http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-0136-1.pdf):
"Terrängkörningslagen (1975:1313) - förbudslag som syftar till att skydda mark och vegetation mot skador samt minska störningar på fauna och friluftsliv. Lagen förbjuder med vissa undantag körning med motordrivet fordon på barmark i terräng samt reglerar körning med motordrivet fordon inom vissa fjällområden."

Vill du rucka på terrängkörningslagen så är jag emot ditt förslag. Det ser förjäkligt ut bl.a. där samerna, med rätten på sin sida och i arbetet, kört med fyrhjulingar och crossar. "Lågt marktryck" och liknande låter bra på pappret men det ser snabbt ut som vilken crossbana som helst när man tagit sig över myrmark och liknande.

Frivilliguppdrag är ju kanon i alla avseenden, syrran har precis varit krisstöd i dödsolyckan med (snö)skoter i Piteå, men jag hängde helt upp mig på det här stycket:
"FÖRENA NYTTA MED NÖJE
Måna ATV-förare idag tävlar aktivt, sammansluter på motorbanor och träffar runt om i landet. Problematiken är att det erbjuds få tillfällen att träna eller nöjesköra. Att t.ex. upplåta kraftledningsgator till lokala SATVF anslutna föreningar skulle minska den olagliga körningen i skogarna och förarna får tillfälle att ytterligare träna på sin körning."

Det är knappast andras problem att många skaffar ett fordon som de inte kan nyttja som de vill pga att det är förbjudet att köra i naturen med dem - eller tänker jag fel?

Det var lite intressant läsning. Har inte haft orsak att läsa på tidigare. Från min tidigare länk.

Terrängkörning på barmark
"TKL är en förbudslag vilket bl.a. innebär att körning på barmark i terräng med motordrivet fordon är generellt förbjuden i Sverige. Förbudet gäller all barmarkskörning i terräng, utom körning i samband med vissa yrkes- och näringsutövningar, för vissa verksamheter, i vissa områden samt annan körning som genom föreskrift eller dispens är undantagen förbudet. Med andra ord får endast fordon som används av behöriga eller i rätt sammanhang användas för körning i terräng.
Det är viktigt att komma ihåg att förbudsbestämmelsen även gäller markägaren. En markägare får således inte köra i terräng med motordrivet fordon under barmarksförhållanden på sin egen mark om inte körningen generellt eller genom dispens eller föreskrifter meddelade av länsstyrelsen är undantagen förbudet."

Hej Niklas.
Jag vet inte om alla tycker att det är en bra insats med tanke på det som skrivits i denna tråd.
Jag kan självklart inte svara för alla förare i detta land men vi försöker att få de i vår förening att uppföra sig enligt lagar och paragrafer som gäller.
I detta brev så vill vi berätta att vi finns till för att kunna användas som en resurs och inte att det skall legaliseras med körning överallt.
Vi är redan en resurs år civilförsvaret och MSB mm.
Körningen i terrängen som vi gör i samband med eftersök eller dyligt sker med stöd av Lagen mot olyckor som ger oss rätt att köra där det krävs.
 
Gällande frizoner i skog och mark så är det inte aktuellt över huvud taget.
Körning i kraftledningsgator är inte för att koppla ihop kablar eller vad det var. Det stora problemet vid strömavbrott efter en storm är att lokalisera omkullfallna trädmm som linjemontörerna får fotvandra och försöka att hitta där har du ett arbete som tar mycket tid.

Gällande ditt påstående att bara för att vi gått en första hjälpen kurs mm så kan jag bara tycka synd om dig.

Jag antar att det var mig du menade så jag tar på mig att svara dig.
Ni har säkert medlemmar som gått en hel del kurser utöver första hjälpen. En del har säkert läst mycket avancerade universitetsutbildningar med. Det har dock inget att göra med att se till att människor får tillbaka strömmen efter en stor storm, vilket var vad jag avsåg att belysa.
Vidare verkar du inte ha speciellt stor insyn i området eftersom du verkar tro att montörerna fotvandrar längs kraftledningsgatorna och letar efter felen. Det är oerhört många mil ledning som måste kontrolleras och det skulle ta månader även med full styrka om allt skulle kontrolleras genom fotmarsch. Det allra mesta kontrolleras med hjälp av helikopter, sen förflyttar sig montörerna medelst lämpligt motorfordon. De ska ju förutom att ta sig till platsen även ha med sig så pass mycket utrustning och verktyg att den mest inbitne tungpackaren här på forumet hade klassats som lättpackare.

Vill ni lobba för att få köra motorfordon i naturen så är det helt okej för mig, det är er demokratiska frihet men försök inte göra det under falsk flagg om att elbolagen tar onödigt lång tid på sig att reparera skador på ledningarna och att ni kan tillföra något av värde där.
Då min far jobbar med just elnät så vågar jag mig påstå att jag vet hur det går till och jag har flertalet gånger besökt deras stora garage och sett fordonsparken de har. Ett par "civilister" med fyrhjulingar är inget som hade gjort någon som helst skillnad.

Angående eftersök av saknade personer så är det jättebra att det finns medmänniskor som ställer upp även mitt i natten, men det finns en anledning till att de allra flesta eftersök görs till fots och således är heller inte det skäl nog till att låta er köra omkring fritt i naturen i "träningssyfte".
 
Varför inte använda Försvarsmaktens fordon och personal? En större del är terränggående och vi betalar redan skatt för att kunna göra det. Dessutom har Försvarsmakten både bildförstärkare, IRV och kommunikationsutrustning...
 
Jag antar att det var mig du menade så jag tar på mig att svara dig.
Ni har säkert medlemmar som gått en hel del kurser utöver första hjälpen. En del har säkert läst mycket avancerade universitetsutbildningar med. Det har dock inget att göra med att se till att människor får tillbaka strömmen efter en stor storm, vilket var vad jag avsåg att belysa.
Vidare verkar du inte ha speciellt stor insyn i området eftersom du verkar tro att montörerna fotvandrar längs kraftledningsgatorna och letar efter felen. Det är oerhört många mil ledning som måste kontrolleras och det skulle ta månader även med full styrka om allt skulle kontrolleras genom fotmarsch. Det allra mesta kontrolleras med hjälp av helikopter, sen förflyttar sig montörerna medelst lämpligt motorfordon. De ska ju förutom att ta sig till platsen även ha med sig så pass mycket utrustning och verktyg att den mest inbitne tungpackaren här på forumet hade klassats som lättpackare.

Vill ni lobba för att få köra motorfordon i naturen så är det helt okej för mig, det är er demokratiska frihet men försök inte göra det under falsk flagg om att elbolagen tar onödigt lång tid på sig att reparera skador på ledningarna och att ni kan tillföra något av värde där.
Då min far jobbar med just elnät så vågar jag mig påstå att jag vet hur det går till och jag har flertalet gånger besökt deras stora garage och sett fordonsparken de har. Ett par "civilister" med fyrhjulingar är inget som hade gjort någon som helst skillnad.

Angående eftersök av saknade personer så är det jättebra att det finns medmänniskor som ställer upp även mitt i natten, men det finns en anledning till att de allra flesta eftersök görs till fots och således är heller inte det skäl nog till att låta er köra omkring fritt i naturen i "träningssyfte".

Det vore väl en jättebra idé att köra 30 terrängfordon med 10 meters lucka genom en skog för att göra eftersök....

Har varit med och letat en gång, då gick vi i bredd 20-30 personer med max 2 meters lucka för vi letade efter små "detaljer" som vi inte fick missa.
 
Nja, jag var tvungen att utbilda mig i ämnet lite och kollade bland annat här: http://atvstockholm.blogspot.com/2011_07_01_archive.html Det ser inte roligt ut på marken. Från 3:00 nånting när de kör på myrmark ser likadant ut som vandringen ut till jaktmarkerna i Jämtland. Ruskigt sönderkört men det är samer som ska till sina visten. Snöskoter körs ju inte på barmark så det blir en helt annan sak. Men lobba får man ju i alla fall men utsidan.se var nog helt fel forum angående nöjesåkning i terrängen.
 
för mig är all terrängkörning på annans mark de dumaste som ja har hört.
tycker att om folk vill komma ut snabbare ut i skogen så kan dom springa i stället.

varför ja är i mot är för att en skoteråkare skörde över en nyplantering som ja hade plantera.

ja ser bara rött nör de gäller terrängkörningar på andras marker.

o vi har fler i detta land som ställer upp friviligt när de är skogsbränder o katastrofer.

tycker detta öppna brev låter mera att de kommer bli lekstuga i markerna.
 
Varför inte använda Försvarsmaktens fordon och personal?

Nu kan jag bara svara för Göteborg, men där görs det redan. De absolut vanligaste larmen som sker flera gånger om året är just eftersök och andra extraordinära händelser (exempelvis oljespillet på Tjörn).

Eftersom eftersök förändrats en hel del med MSO så är det lättare att utnyttja exempelvis resurser som motorcyklar och bildförstärkare.
 
Varför inte använda Försvarsmaktens fordon och personal? En större del är terränggående och vi betalar redan skatt för att kunna göra det. Dessutom har Försvarsmakten både bildförstärkare, IRV och kommunikationsutrustning...

Men herregud, hur skulle det gå ihop? Försvarsmakten har vi ju numera till att kriga utomlands med.
(Ändå känns det inte riktigt som en ny svensk stormaktstid, märkligt nog...)
 
Det finns ju redan en organisation som kan hjälpa till när det krisar till sig, FRG. Under ansvarig ledning med utbildade medlemmar. Övar på vägar och upplåtna industriområden, inom hägn. Kan skarpt gå i terrängen och ovan snön. Finns de inte på er ort kontakta räddningschefen och bilda en.

Att låta enskilda stadsjeppsklubbar köra i naturen låter helt avigt och felplacerat. Vi får hoppas det var ett tankefel.

Väl talat.
 
Det enda tillfället då jag tycker det kan vara ok med nöjeskörning i skogen är när skogen ska bort och man ska bygga väg eller något annat där. Fram för fri körning efter utfärdande av tillstånd. Tycker alla typer av motorfordon i skog och mark ska minimeras. Det körs också mycket snöskoter helt i onödan eftersom det ofta finns bilväg till färdmålet. Alla typer av hjulfordon inklusive cyklar lämnar spår i skogen som är där i decennier.

För eftersök finns det ett stort antal utbildade, välorganiserad och väldigt duktiga ekipage eftersökshundar som bara används i tränings- och tävlingssyfte. De gör jobbet en miljon gång bättre än en jeppe på ATV. Att en quadklubb har blivit inringd för eftersök är ett väldigt tydligt tecken på hur misslyckade vi människor är som art och hur otroligt efterblivna vi är med att kunna använda rätt resurser. Luktar lobbyism lång väg.
 
Hahaha, ni som inte har kollat in filmen jag länkade till kan ju ta en titt. En jordfräs framstår ju som rena precisionsverktyget i jämförelse. Slitaget ser ju om möjligt värre ut än en Novemberkåsa. För arbete och möjligen om man är handikappad så kan jag tänka mig ett minimum av ATV-körning i skog och mark. Där vi vandrar så märker man också att där det är kört är det fasen omöjligt att gå speciellt när det är blött.

Nja, jag var tvungen att utbilda mig i ämnet lite och kollade bland annat här: http://atvstockholm.blogspot.com/2011_07_01_archive.html Det ser inte roligt ut på marken. Från 3:00 nånting när de kör på myrmark ser likadant ut som vandringen ut till jaktmarkerna i Jämtland. Ruskigt sönderkört men det är samer som ska till sina visten. Snöskoter körs ju inte på barmark så det blir en helt annan sak. Men lobba får man ju i alla fall men utsidan.se var nog helt fel forum angående nöjesåkning i terrängen.
 
Hahaha, ni som inte har kollat in filmen jag länkade till kan ju ta en titt. En jordfräs framstår ju som rena precisionsverktyget i jämförelse. Slitaget ser ju om möjligt värre ut än en Novemberkåsa. För arbete och möjligen om man är handikappad så kan jag tänka mig ett minimum av ATV-körning i skog och mark. Där vi vandrar så märker man också att där det är kört är det fasen omöjligt att gå speciellt när det är blött.

Men dom är rätt bra för att ta sig till och från skidbacken! :) Skämt åsido, den där videon var väl rätt extrem. Tur då att de var på ett militärt övningsfält och här runt Boden så är nog spåren efter Leopard-stridsvagnar och andra stridsfordon mer påtagliga, men jag håller med om att inte atv´s går fram spårlöst. Fordonet på bilden har jag kört omkring i terrängen runt Storklinten när vi röjt skog och vid sånt bruk är det dock ett smidigt fordon som inte ger mycket påverkan på terrängen men ren nöjeskörning och att skotta lera som i videon är inte så önskvärt att släppa friare faktiskt.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    176.5 KB · Visningar: 315