Vet inte om du läste vad jag skrev men det är nöjeskörningen jag vänder mig emot och direkt reagerade på. Vi har ju en terrängkörningslag som vi ska följa - utom i fall som du nämnde med eftersök och olyckor såklart.
På sidan 22 står det såhär (http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-0136-1.pdf):
"Terrängkörningslagen (1975:1313) - förbudslag som syftar till att skydda mark och vegetation mot skador samt minska störningar på fauna och friluftsliv. Lagen förbjuder med vissa undantag körning med motordrivet fordon på barmark i terräng samt reglerar körning med motordrivet fordon inom vissa fjällområden."
Vill du rucka på terrängkörningslagen så är jag emot ditt förslag. Det ser förjäkligt ut bl.a. där samerna, med rätten på sin sida och i arbetet, kört med fyrhjulingar och crossar. "Lågt marktryck" och liknande låter bra på pappret men det ser snabbt ut som vilken crossbana som helst när man tagit sig över myrmark och liknande.
Frivilliguppdrag är ju kanon i alla avseenden, syrran har precis varit krisstöd i dödsolyckan med (snö)skoter i Piteå, men jag hängde helt upp mig på det här stycket:
"FÖRENA NYTTA MED NÖJE
Måna ATV-förare idag tävlar aktivt, sammansluter på motorbanor och träffar runt om i landet. Problematiken är att det erbjuds få tillfällen att träna eller nöjesköra. Att t.ex. upplåta kraftledningsgator till lokala SATVF anslutna föreningar skulle minska den olagliga körningen i skogarna och förarna får tillfälle att ytterligare träna på sin körning."
Det är knappast andras problem att många skaffar ett fordon som de inte kan nyttja som de vill pga att det är förbjudet att köra i naturen med dem - eller tänker jag fel?
Det var lite intressant läsning. Har inte haft orsak att läsa på tidigare. Från min tidigare länk.
Terrängkörning på barmark
"TKL är en förbudslag vilket bl.a. innebär att körning på barmark i terräng med motordrivet fordon är generellt förbjuden i Sverige. Förbudet gäller all barmarkskörning i terräng, utom körning i samband med vissa yrkes- och näringsutövningar, för vissa verksamheter, i vissa områden samt annan körning som genom föreskrift eller dispens är undantagen förbudet. Med andra ord får endast fordon som används av behöriga eller i rätt sammanhang användas för körning i terräng.
Det är viktigt att komma ihåg att förbudsbestämmelsen även gäller markägaren. En markägare får således inte köra i terräng med motordrivet fordon under barmarksförhållanden på sin egen mark om inte körningen generellt eller genom dispens eller föreskrifter meddelade av länsstyrelsen är undantagen förbudet."
På sidan 22 står det såhär (http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-0136-1.pdf):
"Terrängkörningslagen (1975:1313) - förbudslag som syftar till att skydda mark och vegetation mot skador samt minska störningar på fauna och friluftsliv. Lagen förbjuder med vissa undantag körning med motordrivet fordon på barmark i terräng samt reglerar körning med motordrivet fordon inom vissa fjällområden."
Vill du rucka på terrängkörningslagen så är jag emot ditt förslag. Det ser förjäkligt ut bl.a. där samerna, med rätten på sin sida och i arbetet, kört med fyrhjulingar och crossar. "Lågt marktryck" och liknande låter bra på pappret men det ser snabbt ut som vilken crossbana som helst när man tagit sig över myrmark och liknande.
Frivilliguppdrag är ju kanon i alla avseenden, syrran har precis varit krisstöd i dödsolyckan med (snö)skoter i Piteå, men jag hängde helt upp mig på det här stycket:
"FÖRENA NYTTA MED NÖJE
Måna ATV-förare idag tävlar aktivt, sammansluter på motorbanor och träffar runt om i landet. Problematiken är att det erbjuds få tillfällen att träna eller nöjesköra. Att t.ex. upplåta kraftledningsgator till lokala SATVF anslutna föreningar skulle minska den olagliga körningen i skogarna och förarna får tillfälle att ytterligare träna på sin körning."
Det är knappast andras problem att många skaffar ett fordon som de inte kan nyttja som de vill pga att det är förbjudet att köra i naturen med dem - eller tänker jag fel?
Det var lite intressant läsning. Har inte haft orsak att läsa på tidigare. Från min tidigare länk.
Terrängkörning på barmark
"TKL är en förbudslag vilket bl.a. innebär att körning på barmark i terräng med motordrivet fordon är generellt förbjuden i Sverige. Förbudet gäller all barmarkskörning i terräng, utom körning i samband med vissa yrkes- och näringsutövningar, för vissa verksamheter, i vissa områden samt annan körning som genom föreskrift eller dispens är undantagen förbudet. Med andra ord får endast fordon som används av behöriga eller i rätt sammanhang användas för körning i terräng.
Det är viktigt att komma ihåg att förbudsbestämmelsen även gäller markägaren. En markägare får således inte köra i terräng med motordrivet fordon under barmarksförhållanden på sin egen mark om inte körningen generellt eller genom dispens eller föreskrifter meddelade av länsstyrelsen är undantagen förbudet."
Hej Niklas.
Jag vet inte om alla tycker att det är en bra insats med tanke på det som skrivits i denna tråd.
Jag kan självklart inte svara för alla förare i detta land men vi försöker att få de i vår förening att uppföra sig enligt lagar och paragrafer som gäller.
I detta brev så vill vi berätta att vi finns till för att kunna användas som en resurs och inte att det skall legaliseras med körning överallt.
Vi är redan en resurs år civilförsvaret och MSB mm.
Körningen i terrängen som vi gör i samband med eftersök eller dyligt sker med stöd av Lagen mot olyckor som ger oss rätt att köra där det krävs.