Skall man vara riktigt noga så är dom vanliga elcyklarna (upp till 250 watts motoreffekt) klassade som "vanliga" cyklar. Bryter man den gränsen så kan det bli moped, EU-moppe eller motorcykel beroende på effekt. (Sedan vet jag inte om effekten mäts på bakhjulet eller om det är tillförd effekt till motorn som räknas. Rent logiskt borde det vara på bakhjulet - efter förluster i omvandlingen från elektrisk energi till mekanisk energi.)
Naturvårdsverket har väl (som vanligt?) gjort en egen tolkningar av lagarna så att dom passar till den inställning man har till eventuella miljöproblem - förhoppningsvis inte medvetet.
Du skriver "som vanligt?" - har du några fler exempel på där naturvårdsverket gjort tolkningar som inte riktigt rimmar med lagstiftning? Jag delar din uppfattning om att de infört en ny egen definition av elassisterad cykel som inte (kanske "inte ännu", men det kanske kommer) finns omnämd i lagtext ang terrängkörning och det tycker jag också är olyckligt. Myndigheter bör vara överens om definitioner men jag uppfattar detta med elcyklar som ett enstaka fall från naturvårdsverket, när jag läst i deras publikationer, om t ex allemansrätten.
/Patrik