Nytt tält och sovsäck

Haha jo nu tänker ja faktiskt vandra i svenska fjällen längs med kungsleden eftersom jag inte sett så mkt av de svenska fjällen och redan vandrat lite utomlands. Men summa summarum så borde ja ta en säck med limit under eller vid nollan så borde det funka. Jag är lite rädd för att köpa dun vet inte om ja kommer orka sköta om den och tänkt om den blir blöt!? Eller är de inte så omtåliga och svåra att ta hand om som ja tänker? Vilka märken finns det mer än marmot? Gör fjällräven några bra sovsäckar nu förtiden?

Ta hand om? :)
Häng luftigt med eller utan förvaringspåse på uppvärmd plats när du inte använder den. Packa ner i drybag när du ska ut på tur dock inte stenhårt, packa upp den i tältet efter du har slagit upp det, på morgonen vädrar du säcken ordentligt innan du packar ner den.

Dun kollapsar inte bara sådär vid lite fukt men blir det blött så blir det blött, torka i torktumlare med tennisboll och det blir som nytt.
Blöt kan en säck exempelvis bli om den trycks mot golv eller tältvägg som är blöt av kondens under natten, men på sommaren är inte ens det ett jätteproblem som dessutom kan undvikas genom god ventilation i tältet, och det blöta i dunet transporteras inte i hela säcken utan hålls relativt lokalt. :)

Låter det så svårt att du är beredd att köpa nånting som är dubbelt så tungt och tar dubbelt så stor plats i packningen? Som dessutom bör behandlas ungefär likadant och har kortare livslängd.

Kolla länkarna jag la ut i mitt tidigare inlägg om du inte gjorde det :) http://www.sleepingbags-cumulus.com/Lite-Line-300,down-sleeping-bags,2.html Eller www.roberts.pl om du välja färg själv! :)
 
ja kollade in dem innan och nu har ja kollat runt lite mer på forumet om dun vs syntet. börjar bli mer och mer sugen på dun. Men är fortfarande orolig för vad som händer om den blir blöt, har hänt mig ett par gånger att ja har gått och lagt mig lite små fuktig, e det något som skulle skada en dun säck?

kollat lite snabbt på tre tält, kan man inte komma ner mer i vikt? alla väger kring 1,7-1,9. Ja vill helst ha ett tält som fungerar att sova 2...
http://www.outlife4u.se/index.php?p...ion=com_virtuemart&Itemid=1&vmcchk=1&Itemid=1

http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/tunneltalt/arctic-alpine-design-veloce.html

Eller är det värt att slå till på stort? Får man så mkt mer?
http://hilleberg.se/sv/product/anjan-2
 
ja kollade in dem innan och nu har ja kollat runt lite mer på forumet om dun vs syntet. börjar bli mer och mer sugen på dun. Men är fortfarande orolig för vad som händer om den blir blöt, har hänt mig ett par gånger att ja har gått och lagt mig lite små fuktig, e det något som skulle skada en dun säck?

Att lägga sig fuktig är inget problem, dunet transporterar ju även bort den fukt man svettas när man sover. Tänk bara på duntäcken och dunkuddar, även om det är mer fjäder i dom så är det ju inte så att dom säckar ihop för att man svettas, eller hur? :)
En aspekt man får komma ihåg med dun är att eftersom dunet reagerar lite med fukt så känns det nästan lite självreglerande när man är varm och svettas. Jag upplever att syntetsäckar har ett väldigt mycket smalare temperaturområde där det känns lagom, av samma anledning har jag duntäcke i min säng!

Sen är det kanske inte så fräscht att lägga sig blöt i svett i sovsäcken, sovsäckslakan rekommenderas för övrigt, även om jag oftast sover i ett torrt underställ, byter underställ före jag lägger mig, är det jag hade på mig fuktigt knölar jag in det i fotänden på säcken så är det torrt på morgonen, särskilt viktigt på vintern givetvis.
Att det är fuktigt är inget problem, skulle det vara direkt blött känns det värre dock :)
 
ja kollade in dem innan och nu har ja kollat runt lite mer på forumet om dun vs syntet. börjar bli mer och mer sugen på dun. Men är fortfarande orolig för vad som händer om den blir blöt, har hänt mig ett par gånger att ja har gått och lagt mig lite små fuktig, e det något som skulle skada en dun säck?

kollat lite snabbt på tre tält, kan man inte komma ner mer i vikt? alla väger kring 1,7-1,9. Ja vill helst ha ett tält som fungerar att sova 2...
http://www.outlife4u.se/index.php?p...ion=com_virtuemart&Itemid=1&vmcchk=1&Itemid=1

http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/tunneltalt/arctic-alpine-design-veloce.html

Eller är det värt att slå till på stort? Får man så mkt mer?
http://hilleberg.se/sv/product/anjan-2

Jag har nyligen köpt Robens Mythos Duo och kvalitén verkar vara hög med smarta lösningar och mkt utrymme,den liknar mkt MSR hubba hubba el Tarptent dubbel rainbow..

http://www.wildoutdoorlife.se/2214.asp

Köpte den på rea och för dom pengarna så är det få tält som slår det..

Ska göra tältstänger av kolfiber då får jag nog ner vikten till 1,5kg
 
Senast ändrad:
Dock tänker ja att det bara är att knäppa upp om det blir för varmt på sommaren?

Jajamän, det går fint att "reglera ner" värmen. Jag brukar använda min som täcke på sommaren.

Sno dig på.dom säljer marmot wave IV på get out.se för 855:- . ordinarie pris 1195:- Comfort temp -4 Köpte en i veckan Har hört mycket gott om modellen. Ska bli kul att testa

Jag har en sådan och är mycket nöjd med den. har sovit neråt -10 med den och aldrig frusit. Dock så är den stor och tung så om du skall vandra kan det vara värt att fundera på en lättare dunsäck.

/Roy
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Masken49 Behövs nytt tält ? Bo och sova 9
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
Glännman Suck dessa tält. Inte nöjd med soulo, vilket nytt? Bo och sova 17
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
andy69 Nytt Hilleberg tält som släpps 2016! Bo och sova 75
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
camoscio nytt tält - laser? Bo och sova 7
Mezzner Nytt tält, Typ Ringstind 2 Bo och sova 9
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Glännman Dragkedja sönder på nytt tält, vad göra ? Bo och sova 9
Leffe357 Nytt tält Bo och sova 12
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
_coffe_ Nytt tält, tips sökes?! Bo och sova 10
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
johan01 dags för nytt tält och liggunderlag - vilket..? Bo och sova 2
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
Broder Bob Nytt Hilleberg tält Bo och sova 3
Strykarräven Nytt tält - men vilket? Bo och sova 31
zeromaker Inköp av nytt tält Bo och sova 0
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
aneper Göra om/sy nytt innertält till stort tunneltält Bo och sova 11
niklas1965 Köpa nytt solotält. Bo och sova 7
jbella Nytt tältsystem Bo och sova 2
Eva_Lundgren Nytt liggunderlag från Everest (Stadium) Bo och sova 0
pal2 Nytt fjällrävantält Bo och sova 0
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
hdn Nytt liggunderlag Bo och sova 11
Sjöberg Nytt Nallo Bo och sova 9
skinny nytt Hilleberg Bo och sova 11
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg